ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز

ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز

ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز، تضامین لازم برای اجرای قوانین را بدنبال دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، رئیس سازمان در نشست مشترک با مدیرعامل شرکت توزیع برق استان، با بیان این که افراد فعال در حوزه ساخت و ساز ساماندهی می شوند، افزود: بخشی از عدم اجرای قوانین به دلیل ورود افراد غیر متخصص به حوزه ساخت و ساز است، بنابراین به دنبال شناسایی و ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز هستیم تا ضمن ارائه شناسنامه برای فعالان تضامین لازم برای اجرای قوانین نیز دریافت شود.

مهندس رمضانی اظهارکرد: در نظر داریم با هماهنگی اداره کار، سازمان فنی و حرفه ای، اتاق اصناف و سایر ادارات و نهادهای مرتبط، دوره های آموزشی برای این فعالان برگزار کنیم تا افراد صاحب صلاحیت با دانش و آگاهی در این حوزه فعالیت کنند.

عالی ترین مقام نظارتی بر ساخت و ساز در استان اعلام کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به دنبال این است که قوانین را به سمت و سویی ببرد تا بناهایی با سطح ایمنی بالا در همه ابعاد برای بهره برداران ساخته شود.

عضو هیات رئیسه شورای مرکزی، با بیان این که برای بررسی موارد مربوط به حوزه برق نیازمند تشکیل کارگروهی تخصصی هستیم، ادامه داد: رعایت همه مسائل ایمنی از جمله حریم شبکه های برق از دغدغه های نظام مهندسی ساختمان است بنابراین متولیان این امر می بایست حریم ها را برای مهندسان و عوامل دخیل در ساخت و ساز تعریف کرد اما این امر به طور کلی باید جزئی از سیستم کنترلی باشد تا قابلیت اجرایی مطمئنی پیدا کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: متاسفانه قوانین در جامعه پیوند درستی ندارد و این امر منجر به عدم بازدهی لازم شده است، اما در موضوع مطرح شده در خصوص حریم شبکه های توزیع این سازمان در بخش طراحی، نظارت و اجرا طی تعریف فرایند قابل اجرا، می تواند همکاری های لازم را انجام دهد.

وی با بیان این که همبندی الکتریکی و سیم «ارت» باید در تمام ساختمان ها رعایت شود، اعلام کرد: ایمنی در حوزه برق در همه ساختمان ها باید رعایت شود.

وی با بیان این که آمادگی همکاری در حوزه تامین ایمنی برق در ساختمان ها وجود دارد، افزود: با حمایت نهادهای حاکمیتی و آمادگی تمام دستگاه های خدمات رسان امنیت برق در ساختمان ها ساماندهی می شود.

وی با اشاره به عدم رغبت سرمایه گذاران بخش ساختمان به نصب کانال کولرهای آبی گفت: پرت شدن فضا در «داکت ها» و مشکلاتی که برای ساختمان ها از نظر نما و آلودگی صوتی ایجاد می شود، دو مشکل موجود هستند که منجر به عدم استفاده از این سیستم سرمایشی شده است.

وی در خاتمه افزود: بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان موضوع مهم دیگری است که اخیراً در نورپردازی و نماسازی ساختمان از نورهای فانتزی استفاده می شود که می بایست بصورت جدی تر به آن پرداخت و به آن اهمیت ویژه ای داد و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز در جهت حمایت از اقتصاد ملی کشور همکاری های لازم را در این خصوص انجام می دهد.

افزایش ۱۴ درصدی مصرف برق در بجنورد

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان نیز با بیان این که سازمان نظام مهندسی و شرکت توزیع نیروی برق دو نهاد فنی و دارای اصول یکسان هستند، افزود: خواسته ما پیش برد برنامه ها با رعایت اصول فنی است و قرار گیری این دو نهاد در کنار یکدیگر منجر به کسب آرامش و آسایش بیشتر برای مالکان و شهروندان و کاهش هزینه های ساخت و ساز می شود.

«علیرضا صبوری» با اشاره به رعایت حریم ها در ساخت و ساز، ادامه داد: شبکه های توزیع برق متناسب با سطوح ولتاژ دارای حریمی هستند که این حریم ها به دلیل این که مصوبه هیئت ویزران است، قابلیت تغییر ندارند، اما دیده می شود که این حریم ها در ساخت و سازها رعایت نمی شود و منجر به حوادث جانی می شود.

وی با بیان این که ناظران برق باید مالکان را توجیه کنند و استعلام برق از شهرداری دریافت شود، اظهارکرد: در برخی موارد علیرغم گرفتن استعلام، حریم ها در هنگام ساخت رعایت نشده است و این امر از مشکلات موجود است از این رو شرکت برق توانایی همکاری جهت رعایت حریم و ارائه آموزش های لازم را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همبندی الکتریکی در ساختمان ها اشاره و اعلام کرد: در برخی از ساختمان ها این امر انجام نشده و حوادث زیادی به این دلیل در ساختمان ها ایجاد شده است.

وی پیشنهاد کرد هیچ ساختمانی بدون در نظر گرفتن موارد مطرح شده برق دارد نشود. این مسئول با بیان این که مصرف برق در استان به شدت افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: رشد مصرف برق در شهرستان بجنورد ۱۴ درصد بوده است در صورتی که میانگین ده ساله رشد مصرف برق در کشور حدود ۵ درصد است.

وی با بیان این که دلیل این امر هجوم بی رویه به سمت کولرهای گازی است اعلام کرد: بخشی از این مشکل به ساخت و سازها باز می گردد زیرا در ساخت و سازهای کنونی در استان کانال های کولر آبی تعبیه نمی شود و از کولرهای گازی استفاده می شود که این امر موجب خاموشی های طولانی مدت می شود.

وی از سازمان نظام مهندسی درخواست کرد تا با حمایت و همکاری شرایط را برای اجرای بهتر قانون فراهم کنند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی یک انجمن در شهر بجنورد می باشد

    نظرات