گزارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان، حافظه تاریخی بجنوردم آرزوست

گزارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان، حافظه تاریخی بجنوردم آرزوست

روزنامه خراسان شمالی – شماره : ۱۹۹۹۵ – سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ – نویسنده : زهره اسدی

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به نقل از روزنامه خراسان شمالی، امروزه معماری اصیل در شهرسازی به ‌شدت کم رنگ شده و خبری از سبک زندگی ایرانی- اسلامی در شهرها و خانه ها نیست، از این رو گفته می شود که آرامش، گم‌شده اصلی شهرهای مدرن به شمار می‌رود. با این که خانه ‌های قدیمی، معماری بومی و اصیل بخشی از حافظه تاریخی یک شهر محسوب می شوند اما این خاطره ها در حال پاک شدن هستند. هر روز معماری های قدیمی از گوشه ای از شهر حذف و جای آن ها ساختمان هایی با معماری های غربی و نامانوس ساخته می شوند. این روزها از هر خیابان و کوچه ای که می گذری نماهایی دیده می شوند، نماهایی غریب که با خاطراتت قرن ها فاصله دارند.

به یاد بیاورید آن زمان هایی را که هنوز مردم شهر در آهن و فولاد محصور نشده بودند، با خاک و سنگ، آب و آفتاب در بستر آگاهی و تجربه ‌های دیرین، فضاهایی را سامان می دادند که در آن ها گرمی و آرامش موج می زد و منجر به حظ بصری می شد اما امروزه این یادگارها جزو میراث فرهنگی ما و آیندگان سرزمین مان شده اند.

با این که خراسان شمالی استان جوانی است و ساخت و ساز در آن طی سال های گذشته شدت بیشتری داشته است اما به حفظ و رعایت معماری ایرانی – اسلامی توجه نشده است به نحوی که حتی ساختمان دستگاه های دولتی ما نیز با معماری های سنتی فاصله دارد.

با گذشت زمان ساختار معماری در محیط جغرافیایی استان‌ تغییر کرده است در صورتی ‌که سبک معماری بومی، اصیل و تاریخی خاص هر استان بر اساس اقلیم، مصالح بومی، فرهنگ و سبک زندگی مردم همان استان طراحی می ‌شد. موضوع نگران کننده این جاست که روستاهای استان نیز دستخوش تغییرات غیربومی شده اند و ساختار خانه ها تغییر کرده است و این امر با روحیه شهروندان تناقض دارد.

ضوابط نما و منظر شهری بجنورد در حال ابلاغ

اسدی- ضوابط نما و منظر شهری بجنورد طراحی شده و در مرحله ابلاغ است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با اعلام این خبر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در گذشته طرح هایی در استان تهیه شده که موفق نبوده و اجرایی نشده اند اما هم اکنون سازمان های مرتبط ضوابط نما و منظر شهری را برای اسفراین و شیروان تعریف و اجرایی کرده اند.

«رمضانی» با بیان این که ابلاغ این ضوابط به سیستم یکپارچه اجرایی نیاز دارد، اعلام کرد: اگر سیستم اجرایی وجود نداشته باشد اقدام مبارکی در حوزه نما و منظر شهری اتفاق نمی افتد.این مقام مسئول با بیان این که ضوابط تعریف شده ای در خصوص نمای ایرانی- اسلامی وجود ندارد، افزود: نماهایی که با محیط و دستورالعمل های منظر شهری تطابق داشته باشد مورد نظر سازمان نظام مهندسی است، نماهایی که زیبا و پایدار و با حجم و سطح ساختمان تناسب داشته باشد.

وی با بیان این که ضوابطی که مشخص کنند نماها مطابق با معیارهای اسلامی هستند یا نیستند برای مهندسان تعریف نشده اند، اضافه کرد: توجه نظام مهندسی ساختمان به نماهایی است که با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطابقت و تناسب بصری ندارند و با مصالح غیر استاندارد ساخته شده اند.

وی با بیان این که طرح های بالادستی در این زمینه توسط وزارت راه و شهرسازی تعریف می شود، اظهارکرد: طرح های مورد نظر نیز باید در این وزارت خانه، تدوین و به مقررات تبدیل، ابلاغ و بعد اجرا شود و مهندسان بر اجرای قوانین نظارت داشته باشند.

وی با بیان این که هم اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد کارفرمایان به نما در ساختمان توجه می کنند، ادامه داد: ذخیره انرژی موضوع مهم دیگری در بحث نماسازی است و باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود، از سوی دیگر باید زیبایی نما به تنهایی در نظر گرفته نشود و زیبایی در یک مجموعه کل نیز مد نظر قرار گیرد زیرا زیبایی منظر شهری از حقوق شهروندی است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی یک انجمن در شهر بجنورد می باشد

    نظرات