مجلس شورای اسلامی برای مدیریت چالش های آبی کشور طرح سازگاری با کم...

جلسه بررسی چالش های آب استان خراسان رضوی، راهکارهای مدیریت آن و طرح های توسعه آب و خاک مناطق مرزی، با حضور جناب آقای دکتر کیخا، ریاست محترم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، مهندس مزروعی، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، مهندس لالوی ریاست کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی استان، نماینده اتاق بازرگانی، صنعت، تجارت و کشاورزی استان و جمعی از نمایندگان کشاورزان در شرکت آب منطقه ای برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، در این نشست مهندس علایی با خوش آمد گویی به مهمانان و تشکر ویژه از جناب دکتر کیخا برای سه بار سفر به استان در یکماه گزارشی از منابع آب استان، فرصت ها و تهدیدها و چالش های پیش رو و راهکارهایی برای تبدیل تهدیدها به فرصت بیان کرد .

علایی افزود: استان خراسان رضوی، که سرزمینی کم آب و خشک است، با بحران شدید، گسترده و فزآینده آب روبروست. نسبت حجم آب برداشتی به حجم آب تجدید پذیر ۱۳۰ درصد است. از ۳۷ محدوده مطالعاتی ۳۴ محدوده آن ممنوع بحرانی است. استان خراسان رضوی مهد تمدن کاریزی است. مبنای تمدن کاریزی دوستی با همسایگان، سازگاری با محیط زیست، مدیریت منابع آب بر مبنای خرد جمعی و تعیین بهای تمام شده آب در بازار و پرداخت آن توسط مصرف کننده است. در ۶ دهه گذشته توسعه نفت محور در تقابل با محیط زیست، ناپایدار و بی توجه به نقش و جایگاه اجتماعی و اقتصادی آب، استان را همانند کشور با چالش های جدی و مهمی روبرو کرده است. برای مدیریت این چالش ها باید مسئله آب به مسئله نخست استان و هر خراسانی تبدیل شود. در این راستا اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی استان، استادان فرهیخته دانشگاه، خبرگان محلی، تشکل های قانونی کشاورزان، جمعیت ناجیان آب و نهادهای مدنی به درک و فهم و زبان مشترکی از چالش های آبی استان رسیده اند و بر مبنای خرد جمعی سند سازگاری با کم آبی، به عنوان راهبرد اصلی حل مسئله آب، تهیه شده است. بر مبنای مفاد این سند باید با همدلی و همکاری از کشاورزی سنتی، پرزحمت، کم بازده و کم درآمد که آب زیادی را مصرف می کند به کشاورزی مدرن و صنعتی و پربازده با مصرف بهینه آب حرکت کنیم، مصرف آب شرب و بهداشت شهرها و روستاها منطقی شود، حجم آب بحساب نیآمده در شبکه انتقال و توزیع آب شرب و بهداشت بهینه شود، شبکه آب بهداشت از آب آشامیدنی جدا شود، از ایجاد صنایع با مصرف آب زیاد پرهیز گردد و استفاده چندباره و طرح های بازچرخانی آب با رعایت استانداردهای زیست محیطی اجرا شود؛ اقتصاد و بازار آب احیا گردد و از توزیع آب مفت و رایگان و با یارانه های سنگین پرهیز شود. دست آورد جرای طرح سازگاری با کم آبی در استان کاهش مصرف حدود ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال تا سال ۱۴۰۵ و حذف کسری مخزن آبخوان های زیرزمینی در این سال خواهد بود .

علایی گفت: از مجلس شورای محترم اسلامی درخواست می کنیم تا اعتبار لازم برای اجرای طرح سرنوشت ساز سازگاری با کم آبی استان را تامین کنند و نسبت به اصلاح قوانین و آئین نامه های اجرایی مربوط اقدام نمایند تا بتوانیم برای نخستین بار اولین استانی باشیم که با وجود بیشترین حجم کسری مخزن در کشور به سازگاری با کم آبی دست یابیم .

پس از این مهندس مزروعی، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، ضمن تشکر از هماهنگی های ایجاد شده بین شرکت آب منطقه ای و آن سازمان سازگاری با کم آبی را کارآمدترین راهکاری برای حل مسئله آب استان دانست و بر اجرای شهرک های گلخانه ای و دیگر طرح ها برای افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب تا رسیدن به حذف کسری مخزن آبخوان های زیرزمینی تا سال ۱۴۰۵ در استان تاکید کرد .

سپس آقای لالوی ضمن تاکید بر اجرای طرح سازگاری با کم آبی در استان نکاتی از اهمیت طرح های مدیریت و توسعه آب و خاک در مناطق مرزی و چالش های ویژه منابع آبی دشت سرخس و ضرورت رسیدگی فوری به درخواست های کشاورزان عزیز مرز نشین بیان کرد .

در انتها دکتر کیخا، ریاست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تشکر از فضای همدلی و همکاری خوبی که بین اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی استان ایجاد شده آمادگی کمیسیون را برای کمک به اجرای طرح سازگاری با کم آبی استان به عنوان پایلوت کشوری، تامین اعتبار لازم برای اجرای آن و اصلاح قوانین و آئین نامه های اجرایی اعلام کردند. ایشان افزود: شما می توانید، و باید، با کمک تشکل های قانونی کشاورزی و صنعتی و همدلی و همکاری مسئله آب در استان خراسان رضوی را حل کنید. مجلس شورای اسلامی در دستیابی به این اهداف از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. در جنوب شرق کشور، از چابهار، در جنوب غرب ایران، تا سرخس، در شمال شرق کشور، به دلایل گوناگونی روستاها و شهرهای کوچک تخلیه می شوند و مهاجرت به شهرهای بزرگ و به ویژه به کلانشهر مشهد ادامه دارد. تخلیه مناطق مرزی و گسترش بی حساب و کتاب حاشیه کلانشهر مشهد، تهدیدهای زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی به پی دارد. باید با سازگاری با کم آبی از منابع آب شرق کشور بیشترین بهره را برد و کمبود آب را با اجرای طرح شیرین سازی آب دریای عمان و انتقالش به شرق کشور توسط بخش خصوصی تامین کرد. در پایان قرار شد تا ۱۰ روز دیگر کارشناسان شرکت آب منطقه ای با بازدید از سرخس و نشست جلسه ای با کشاورزان و نمایندگان آنها طرحی برای حل چالش های آبی دشت سرخس ارائه شود .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات