برگزاری سی و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب در استان قزوین

سی و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور استاندار، نمایندگان مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، مهندس زاهدی استاندار قزوین با اشاره به وضعیت منابع آب و تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی عنوان داشت منابع آب در دسترس و قابل استفاده در کشور بسیار محدود می باشد و لذا ما باید بتوانیم خودمان را با این شرایط سازگار کنیم زیرا در صورت عدم داشتن برنامه صحیح و جامع در آینده ای نزدیک با مشکلات عدیده زیست محیطی روبرو خواهیم شد و با توجه به نوع مصرف امکان از دست دادن دشت استراتژیک قزوین بسیار متحمل است.

استاندار قزوین در بخش دیگر از صحبتهای خود با اشاره به لزوم تسریع در تهیه و نصب کنتورهای هوشمندبه عنوان ابزاری جهت کنترل مصارف بیان داشت کلیه دستگاههای اجرایی و دولتی استان باید هرچه سریعتر اقدام به تهیه و نصب کنتورهای هوشمند نمایند تا ضمن کنترل مصارف خود بتوانند الگویی برای سایر بهره برداران از منابع آبی نیز باشند.

مهندس زاهدی بحث کیفیت منابع آب را بسیار مهم و حیاتی برشمرد و عنوان کرد باید در خصوص منابع آلوده کننده آب و همچنین کیفیت منابع آبی استان مطالعات جامعی صورت بپذیرد تا بتواند به عنوان یک راهنما و طرحی قابل اجرا جهت بهبود کیفیت منابع آب مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر محمدی نماینده مردم شریف قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در این جلسه بیان داشت: موضوعات مرتبط با منابع آبی استان باید در دو بخش و چند سطح مورد پیگیری قرار گیرد اولین بخش مربوط به مصوبات جلسه شورای حفاظت و دومین بخش در ارتباط با پیگیری مسئولین ذی ربط از وزارت نیرو در خصوص انتقال آب از سرچشمه های الموت رود، شاهرود و ارتفاعات ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ به استان می باشد که در همین راستا مطالعات مرحله اول صورت پذیرفته ولی با توجه به حوزه آبریز و بهره مندی چندین استان از آب این رودخانه ها طرح به شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت تکمیل ارجاع شده است که باید با پیگیری های بیشتر در این خصوص زمینه جهت تسریع در اجرای آن فراهم گردد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال آب شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان عنوان کرد: وظیفه همه مسئولین در استان می باشد که جهت تامین منابع مالی این طرح بزرگ با یکدیگر همکاری نمایند و پیگیری های لازم را بعمل آورند. همچنین به عنوان یکی از اهداف کوتاه مدت این طرح در حال پیگیری جهت انتقال آب از سد طالقان به شهرستان آبیک هستیم تا با توجه به وضعیت نامناسب آب این شهرستان بتوانیم آب با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

در ادامه این جلسه مهندس فرخزاد معاون عمرانی استاندار ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه شرکت آب منطقه ای قزوین به جهت برخورد مناسب با چاههای غیرمجاز در استان عنوان داشت: در استان با هماهنگی های بعمل آمده و همکاری دستگاههای قضایی اقدامات بسیار خوبی در برخورد با چاههای غیرمجاز بعمل آمده اما متاسفانه شاهد چنین اقداماتی در استان های مجاور بخصوص شهرستان های هشتگرد و اشتهارد نیستیم که بعضاً این موضوع باعث ایجاد تنش های اجتماعی و تبعیض در بین مردم استانهای همجوار شده که لازم است این مهم از سوی استانداری بصورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

مهندس فرخزاد در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به وجود ۳۰ میلیون متر مکعب پساب در استان عنوان داشت: علی رغم اقدامات مناسب در سایر زمینه ها متاسفانه در خصوص استفاده از این میزان پساب در استان برنامه جامعی وجود ندارد که لازم برای این موضوع پیگیری موثرتری صورت پذیرد.

معاون عمرانی استانداری همچنین با اشاره به تصمیم شورای حفاظت در خصوص کاهش ۱۰% از میزان تخصیص آب چاه های مجاز دارای پروانه عنوان داشت: این اقدامات بسیار موثر است چرا که با کاهش ۱۰% حدود ۸۶ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه جویی می شود که از این میزان می توان ۴۷ میلیون متر مکعب آن را در اختیار باغاتی قرارداد که از چاههای فرم یک مشروب می شوند و در حال حاضر با توجه به قانون تکلیف چاهها فقط ۲۵ متر مکعب در شبانه روز به آنها تخصیص داده می شود.

مهندس پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به میزان بارندگی در سال آبی جاری بیان داشت: میزان بارندگی در استان تا کنون ۱۴۳ میلیمتر بوده و این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته شاهد ۴۵ میلیمتر بارندگی در استان بوده ایم و آمار بلند مدت بارندگی نیز در استان حکایت از بارش ۹۶ میلیمتر ی دارد البته پراکندگی بارندگی ها  نسبت به سال گذشته تغییر کرده و امسال شاهد بارش بیشتر در دشت قزوین هستیم تا در ارتفاعات استان قزوین .

مهندس پویا در خصوص وضعیت سد طالقان نیز افزود: حجم مفید این سد در حال حاضر ۱۵۸ میلیون متر مکعب است در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته این حجم ۱۵۳ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط همکاران شرکت در زمینه طرح احیاء و تعادل بخش از منابع آب زیرزمینی بیان داشت: از ابتدای سال آبی ۹۳ تا کنون ۲۴۸ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۲۲۰۹ حلقه چاه غیرمجاز نیز پر و مسلوب المنفعه شده است. همچنین از اضافه برداشت ۲۸۵ حلقه چاه مجاز نیز جلوگیری بعمل آمده و از طریق این اقدامات بیش از ۴۰۵ میلیون متر مکعب آب در سفره های زیرزمینی حفظ و حراست شده است.

مهندس پویا با اشاره به وضعیت چاههای فرم یک و پنج در استان عنوان کرد: از تعداد ۱۷۰۲ حلقه چاه غیرمجاز فرم پنج، ۱۶۷۳ حلقه چاه پلمپ شده و از ۱۱۸۸ حلقه چاه فرم یک نیز برای ۱۹۱ حلقه چاه پیش مجوز برداشت صادر شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در بخش پایانی صحبتهای خود در خصوص کنتور های هوشمند و اقدامات صورت گرفته در این زمینه بیان داشت: تا کنون نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه کنتور هوشمند تهیه و نصب شده است. همچنین ۶ شرکت کنتورساز در استان جهت ارائه خدمات مستقر شده اند و هماهنگی های لازم با بانک ملی و ملت جهت ارائه تسهیلات به کشاورزان جهت تهیه کنتور هوشمند صورت پذیرفته است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای قزوین

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای قزوین

    شركت آب منطقه‌ای قزوین یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات