کتاب ابزاردقیق و رفتارنگاری در سدهای خاکی و سنگریزه ای چاپ و...

مولف کتاب گفت: این کتاب با حمایت مالی شرکت سهامی آب منطقه ای فارس ومشورت با جمعی ازکارشناسان ومتخصصین رشته های مرتبط ودر یک دوره زمانی پنج ساله درشیراز چاپ ومنتشر شد.

وی اشاره کرد: براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، حدود ۸۰ درصد از سدهای کشور از نوع خاکی سنگریزه ­ ای هستند. پتانسیل آسیب ­ دیدگی این ­ گونه سدها در ­ اثر نشت بیش از حد مجاز و متمرکز، نشست اضافی و نامتقارن و روگذری سیلاب نشان­ از اهمیت اندازه­گیری و کنترل مستمر رفتار آن‌ها دارد. برای پایش رفتار سدها از سیستم ابزاردقیق، روش­های نقشه­برداری و مشاهدات عینی استفاده می­شود.

نوروزی اظهارداشت: امروزه استفاده از سیستم ابزاردقیق یکی از ضرورت­های اساسی در طراحی و اجرای سدهای خاکی است به­گونه­ای که هیچ سدی بدون ابزار ساخته نمی­شود. ضرورت تهیه و تدوین کتاب فوق با توجه به تنوع ابزارهای مورد استفاده در سدسازی، مشکلات اساسی در انتخاب، تهیه و نصب ابزاردقیق و محدودیت منابع موجود در این زمینه مشخص می­شود.

وی بیان داشت:کتاب ذکرشده کاربردها، ضرورت‌ها، محدودیت‌ها و حتی چالش‌های ابزاردقیق را در یک فضای کاملا علمی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این کتاب ابزارهای الکتریکی و مکانیکی مورد استفاده در سدها، روش‌های نقشه برداری اندازه‌گیری تغییرشکل‌ها، بازرسی‌های دوره‌ای و روش‌های رفتارنگاری کیفی در سدهای خاکی و سنگریزه‌ای معرفی گردیده است.

مولف کتاب افزود: کتاب حاضر در دوازده فصل و در ۵۶۸ صفحه، تهیه و تدوین شده است. عنوان فصل اول، اهمیت رفتارنگاری و کاربرد آن در سدهای خاکی و سنگریزه‌ای است. با توجه به این­که کاربران ابزاردقیق باید اطلاعاتی از ژئوتکنیک و رفتار سدهای خاکی داشته باشند، فصل دوم کتاب به این موضوع اختصاص داده شده است. موضوع فصل سوم تا هفتم، پارامترهای رفتارنگاری و ابزارهای مورد استفاده در سدهای خاکی و سنگریزه‌ای است؛ در این پنج فصل به­ترتیب اندازه­گیری تراز آب و فشار منفذی، تغییرشکل­ها، تراوش و نشت، تنش در خاک و رفتارنگاری زلزله شرح داده شده است. در هر فصل، ابتدا مفاهیم مهندسی پارامتر رفتارنگاری مورد توجه قرار گرفته سپس به روش­ها و ابزارهای اندازه­گیری پرداخته شده است. در پایان هر فصل، فهرست ابزارهای رفتارنگاری و مزایا و معایب آنها در جدولی ذکر گردیده است.

فصل هشتم نقش سیستم قرائت مرکزی در برداشت داده­های ابزاردقیق و مزایا و معایب آن را بیان می­کند. موضوع فصل نهم، رفتارنگاری کیفی در سدهای خاکی سنگریزه‌ای است که شامل مشاهدات عینی، روش­های ژئوفیزیکی و ردیابی در پایش رفتار این‌گونه سدها می‌باشد؛ چنان­که برای ارزیابی مسیر تراوش و نشت اغلب از روش­های ژئوفیزیکی و ردیابی استفاده می­شود. با توجه به ­این‌که پارامترهای هواشناسی و هیدرولوژی متغیرهای اساسی اثرگذار بر رفتار سدها هستند، فصل دهم کتاب به این موضوع پرداخته است.

موضوع فصل یازدهم برداشت داده­های ابزاردقیق، مدیریت و تحلیل داده­ها و موضوع فصل دوازدهم، برنامه­ریزی و اجرای رفتارنگاری است. در پایان فصل‌های کتاب، فهرست منابع مورد استفاده ذکر شده و این موضوع کمک موثری به خوانندگان برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌نماید.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای فارس

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای فارس

    شركت آب منطقه‌ای فارس یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات