تغییر نگاه مدیریت شهری در احیای بناهای میراثی قابل ستایش است

تغییر نگاه مدیریت شهری در احیای بناهای میراثی قابل ستایش است

در دیدار مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با شورای شهر رشت عنوان شد:
تغییر نگاه مدیریت شهری در احیای بناهای میراثی قابل ستایش است
در دیدار مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با شورای شهر رشت عنوان شد: تغییر نگاه مدیریت شهری در احیای بناهای میراثی قابل ستایش است
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر رشت - پیش از ظهر امروز مدیر کل میراث فرهنگی استان گیلان با رئیس شورای شهر رشت، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و دیگر اعضای شورا دیدار و گفتگو کرد.
این دیدار با هدف راه اندازی موزه مشروطه و موزه شهر در عمارت های خلیل رفیع و بلدیه و پیوستن آن به شبکه موزه های کشور برگزار گردید.
رئیس شورای شهر رشت با اشاره به تخلیه بخش اداری عمارت خلیل رفیع اظهار داشت: بجز تالار جلسات، بخش اداری تخلیه شده است و قرارداد مرمت این عمارت نیز منعقد شده است.
علوی به بازسازی مزار دکتر حشمت اشاره نموده و افزود: ساخت یادمان دکتر حشمت با هماهنگی و نظارت میراث فرهنگی و با هزینه شهرداری در حال انجام است.
مسئول بناهای تاریخی شورای شهر رشت با بیان سیر اداری طی شده برای تغییر کاربری عمارت خلیل رفیع گفت: طبق مصوبه میراث فرهنگی در اسفند سال گذشته، این عمارت قرار است پس از مرمت به عنوان موزه مشروطه تغییر کاربری یابد.
مهری شیرمحمدی افزود: اساسنامه نحوه اداره ساختمان نیز آماده و به تصویب شورا رسیده و برای جانمایی و تجهیز بنا و همچنین پیوستن به شبکه موزه های کشور نیازمند همکاری اداره کل میراث فرهنگی گیلان هستیم.
وی در مورد مرمت ساختمان بلدیه هم گفت: طبق مصوبه میراث فرهنگی عمارت بلدیه قرار است به موزه شهر تبدیل گردد. اکنون قرارداد مرمت عمارت رفیع با شرکت مشاوری که گرید مرمت ابنیه و مورد تایید میراث باشد، منعقد شده است و طرح مرمت عمارت بلدیه نیز در آستانه تنظیم قراداد است.
عاقل منش نیز مجموعه بناهای میراثی شهر رشت را هویت این شهر توصیف کرد و بر احیای این بناها تاکید کرد و بیان داشت: باید پروژه فرهنگی تعریف شود تا بتوان آورده اقتصادی داشت.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا افزود: سازمان سرمایه گذاری شهرداری می تواند مرکزی برای تعامل شهرداری و میراث فرهنگی باشد تا به کمک بخش خصوصی، بناهای میراثی را احیا و تغییر کاربری دهد.
وی خواستار برگزاری نشست های مشترک با میراث فرهنگی در این زمینه شد تا مرکز رشت رونق اقتصادی یابد.
فاطمه شیرزاد نیز در این جلسه اظهار داشت: دو ساختمان با قدمت در پیاده راه فرهنگی رشت داریم که باید به سرعت مرمت گردد.
سخنگوی شورا خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی افزود: وضعیت این بناها مناسب نیست و امید است با توجه به موقعیت این بناها در مرکز استان، میراث فرهنگی برای تبدیل و بازسازی و احیای این ساختمانها برنامه عملیاتی داشته باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در این دیدار بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی صنعت گردشگری در استان با دیگر دستگاه ها باید همراهی داشته باشد. نوع نگاه ما در صنعت گردشگری در گیلان از جنس فرهنگی است.
شهرود امیر انتخابی بر احیای بافت های تاریخی گیلان تاکید کرد و افزود: تلاش ما ثبت جهانی ماسوله است. اکنون تعداد ورود گردشگران خارجی به گیلان بسیار پایین است و باید نوع نگاهمان را در حوزه گردشگری تغییر دهیم.
وی تصریح کرد: سند توسعه گردشگری در گیلان در حال تدوین است و به زودی به دیگر ادارات ابلاغ می گردد.
انتخابی خواستار همراهی اصحاب رسانه با مدیریت میراث فرهنگی شد و ادامه داد: رسانه ها بجای نزاع باید در همراهی با مسئولان کمک کنند.
وی با اشاره به اخبار رسانه ها در مورد خانه ابتهاج گفت: آقای رسولی عضو شورا اعلام کرد، شهرداری قرار است تا خانه را خریداری نماید. امروز با مالک دیداری داشتیم و ایشان گفت که قصد فروش ملک خود را ندارد. اما از آنجا که این یک مطالبه عمومی است، حتی اگر ساختمان جدید باشد، می توان به عنوان یک مکان رویداد ثبت کرد. پیگیریهای قانونی با میراث کشور در این زمینه صورت گرفته است. مالک عنوان می کند که اینجا خانه ابتهاج نیست و حرف رسانه ها نشر اکاذیب است. این مهم نیازمند به بررسی بیشتر است و اگر انتساب ساختمان حل شود، به عنوان یک مطالبه عمومی برای ثبت آن تلاش می کنیم.
انتخابی تاکید کرد: اگر شورا برای خرید اقدام کند، حتی اگر کوچکترین اثری از استاد ابتهاج در این بنا باشد، می توان برای ثبت اقدام کرد. اگر چه در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز فرش قرمز برای ما پهن نکرده اند و باید با همدلی برای خرید و ثبت بنا اقدام کرد. ولی مالک این بنای دهه ۴۰ اعلام کرده قصد فروش ندارد.
انتخابی افزود: روزهای آتی هیاتی از شورای ثبت تهران برای بررسی انتساب خانه ابتهاج به گیلان می آید و پس از اعلام نتیجه شورا می توان برای ثبت اقدام کرد.
علوی در این خصوص توضیح داد: شورای شهر مبلغ ۳ میلیارد تومان برای خرید خانه اختصاص داد ولی بعد از ارسال نامه به میراث فرهنگی مبنی بر استعلام انتساب بنا به ابتهاج، گردش ثبتی از میراث فرهنگی گیلان به شورا رسید که ملک خانه ابتهاج نیست.
علوی با اشاره به مجموعه بناهای میراثی میدان شهرداری رشت تاکید کرد: شهرداری با وجود کمبود درآمد تلاش دارد مرمت بلدیه را انجام دهد. ساختمان هتل ایران در تملک میراث فرهنگی است و لازم است همزمان مرمت آن از سوی میراث فرهنگی پیگیری شود.
علوی تصریح کرد: شخصا برای تغییر کاربری ساختمان پست با مدیر کل این اداره صحبت کردم تا همزمان ساختمان پست هم مرمت و تغییر کاربری یابد.
رئیس شورا با اشاره به اعتبار کم شهرداری ابراز کرد: توان مالی و پیگیری های ما محدود است. اداره میراث فرهنگی می تواند فراخوان داده و نقش تسهیل گر داشته باشد.
وی با اشاره به بازدید خود از آرامگاه دکتر حشمت که با اعتبار شهرداری در حال ساخت یادمان است، ادامه داد: یادمان مزار مفاخر گیلان متاسفانه فاقد یک تابلوی معرفی است.
انتخابی خواستار نصب تابلوی معرفی بناهای میراثی و بویژه بقعه خواهر امام در ورودی رشت و سطح شهر شد.
مدیر کل میراث ابراز کرد: در رشت فقر موزه داریم. مساحت کم موزه رشت پاسخگوی اشیا نیست. بیش از ۷۰ هزار شی در انبار موزه نگهداری می شود.
احمد رمضانپور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به اهمیت سازمان میراث فرهنگی بیان نمود: میراث فرهنگی از پتانسیل های ویژه ای برخوردار است که این سازمان را می تواند به بیشترین تولید کننده ثروت تبدیل کند.
وی وجود دریا و میراث تاریخی و فرهنگی را از آرزوهای هر کشوری دانست و افزود: وجود دو رودخانه و آثار گرانبهای تاریخی به شهر رشت قابلیتی ویژه داده که باید از آن بتوانیم بهترین استفاده را بنماییم.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات