از کتاب "طراحی مدل حسابداری مدیریت زیست محیطی" رونمایی شد

از کتاب "طراحی مدل حسابداری مدیریت زیست محیطی" رونمایی شد

امروزه دولت‌ها و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که از روند حرکت تولید و مصرف سبز دفاع کنند. هدف در این روند آلودگی کم، مصرف پایین ، کیفیت بالا و مصرف بهینه منابع کره زمین می‌باشد به گونه‌ای که برای نسل آینده یک محیط سالم بر جای بماند.
این کتاب با توجه به افزایش روزافزون آلودگی صنایع و مشکلات زیست محیطی در ایران و در صنایع مختلف از جمله صنعت تولید برق حرارتی و لزوم مدیریت زیست محیطی فعالیت‌ها، تدوین گردید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ کتاب «طراحی مدل حسابداری مدیریت زیست محیطی» که حاصل اجرای پروژه تحقیقاتی در گروه پژوهشی حسابداری و علوم مالی پژوهشگاه نیرو می‌باشد، با حضور نویسندگان کتاب و جمعی از مدیران پژوهشگاه نیرو و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی رونمایی شد.
اهداف پژوهشی این کتاب شامل تعیین ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های حسابداری مدیریت زیست محیطی در صنعت تولید برق حرارتی، بررسی امکان به کارگیری حسابداری مدیریت زیست محیطی در صنعت تولید برق حرارتی و پیاده‌سازی آزمایشی حسابداری مدیریت زیست محیطی در یکی از نیروگاه‌های حرارتی ایران (نیروگاه شهید رجایی) است. امروزه مسئله محیط زیست تبدیل به بحرانی بین‌المللی شده است. بحرانی که فراتر از مرزها و کشورهاست و مبارزه با آن نیازمند تلاش همگانی از سوی کلیه افراد، حرفه‌ها و کشورها است.
با توجه به اقبال جهانی در خصوص حفظ محیط زیست، در سیستم‌های حسابداری؛ شاخه‌ای با عنوان حسابداری مدیریت زیست محیطی ایجاد گردیده است که هدف آن، تهیه اطلاعاتی جهت کمک به مدیران در امر ارزیابی عملکرد؛ کنترل تصمیم‌گیری و گزارش‌گیری در خصوص آثار زیست محیطی فعالیت سازمان‌ها است.
در سیستم حسابداری زیست محیطی، که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود، هزینه‌های ناشی از آلودگی و رفع آن به مثابه تابعی از تولید و خدمات در کنار سود و هزینه‌های حاصل از خود کالا و خدمات محاسبه می‌شود. این امر به مدیران شرکت‌ها کمک می‌کند تا از نظر ملاحظات زیست محیطی به ارزیابی عملکرد بپردازند.
این کتاب سعی دارد با ارائه مدل مناسب به کارگیری حسابداری مدیریت زیست محیطی، به کاهش هزینه‌های زیست محیطی تولیدات صنعت برق کمک نماید.
در این کتاب آثار زیست محیطی تولید برق حرارتی در یک نیروگاه نمونه (نیروگاه شهید رجایی) بررسی شده است. نیروگاه‌های تولید برق حرارتی به سه گروه نیروگاه بخار، نیروگاه گاز و نیروگاه سیکل ترکیبی تقسیم می‌شوند که هر کدام آثار زیست محیطی خاص خود را دارند.
در این کتاب شبکه تاثیرات زیست محیطی نیروگاه‌ها شامل آلودگی صوتی، آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی، مصارف آب و مواد شیمیایی و تاثیرات هرکدام از آنها در محیط زیست و انسان بررسی و در بررسی آثار زیست محیطی نیروگاه‌ها، به این اثرات در دو مرحله در زمان احداث نیروگاه و در زمان بهره‌برداری از نیروگاه توجه شده است.
هدف از این پژوهش، پیدا نمودن مدلی برای تعیین هزینه‌های ضروری و قابل اندازه‌گیری زیست محیطی در نیروگاه برق حرارتی و استفاده مدیران، محققان و مسئولین اقتصادی صنعت برق؛ جهت اتخاذ تصمیم و یا کنترل این‌گونه هزینه‌ها می‌باشد. به هرحال حسابداری مدیریت زیست محیطی، مشابه سایر رشته‌های حسابداری مدیریت؛ مسئولیت تهیه گزارش‌های شفاف برای تصمیم گیری مدیران در زمینه‌های مختلف از جمله کاهش قیمت تمام شده مسئولیت‌ها، فعالیت‌ها و نهایتاً خدمات و برق تولیدی را دارا می‌باشد.
امید است نتایج این پژوهش، مورد استفاده مدیران صنعت برق قرار گرفته و همچنین توجه صاحبنظران و علاقمندان به رشته حسابداری مدیریت را برای ارائه راهنمایی و یا انجام پروژه‌های تحقیقاتی بیشتر برانگیزد.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات