پرسش‌های مستاجران از بسته اجاره

پرسش‌های مستاجران از بسته اجاره

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irبا پیچیده شدن خبر جزئیات بسته اجاره در گوش بازار اجاره مسکن کاملا مشخص است که همچنان اطلاعات کافی در این رابطه در اختیار مستاجران و موجران قرار نگرفته است، زیرا شنیده‌ها از بازار اجاره مسکن حاکی از این موضوع است که متقاضیان نمی‌دانند که «تنظیم قرارداد اجاره ۲ ساله» در حال حاضر اختیاری است یا اجباری؟

در همین حال ستون امروز نبض بازار به انعکاس نظر عده‌ای از مستاجران و موجران درباره این مساله پرداخته که بدین شرح است‌:

موجری درباره تنظیم قرارداد اجاره ۲ ساله گفت‌: اگر مالکی به هر علتی تصمیم داشت واحد خود را برای یک سال اجاره دهد و سال بعد‌، از آن استفاده شخصی کند‌، تکلیف چیست؟

یکی دیگر از مالکان در بازار اجاره دراین باره اظهار کرد‌: شاید مستاجر راضی باشد بنا به دلایلی‌، نرخی بیش از ارزش واقعی ملک مورد نظر را به عنوان اجاره پرداخت کند و اگر اجاره بها از سامانه رهگیری کنترل شود و برای مالک جریمه‌ای در نظر بگیرد‌، چه باید کرد ؟ اگر اینطور باشد مسوولان باید بدانند که راه فراری هم وجود دارد، زیرا ممکن است مالک در ابتدا‌، مبلغی خارج از قرارداد را دریافت ‌کند که در اجاره نامه هم قید نشود.

همچنین تعدادی از مالکان که با تنظیم قرارداد اجاره۲ ساله مخالف هستند‌، عنوان کردند‌: کدام قانون می‌تواند مالک را موظف کند که واحد خود را ۲ ساله به مستاجر اجاره بدهد یا اینکه شاید مستاجر حتی کمتر از ۶ ماه نیاز به اجاره واحدی داشته باشد‌.

از سوی دیگر، مستاجری درباره تنظیم قرارداد اجاره ۲ ساله عنوان کرد‌: شاید مستاجری مجبور به اجاره واحدی تنها برای یکسال باشد آیا به اجبار باید قرارداد ۲ ساله را امضا کند ؟ و به فرض هم اگر متقاضی راضی به تنظیم قرارداد اجاره ۲ ساله شد، اما اگر در مدت زمان قرارداد مجبور به فسخ آن شد باید مبلغی را به عنوان خسارت موجر پرداخت کند؟

تعدادی از متقاضیان در بازار اجاره هم به این نکته اشاره کردند که مسوولان با ارائه این طرح این وعده را داده‌اند که از طریق سامانه رهگیری نرخ‌های اجاره را کنترل کنند به همین خاطر برخی مستاجران از مسوولان مربوطه این انتظار را دارند تا قبل از اینکه آنها مجبور به پرداخت نرخ‌های هنگفت اجاره شوند با حضور در بازار اجاره نرخ‌ها را کنترل کنند نه در فضای مجازی‌.

در همین راستا، عده‌ای از مستاجران هم از تنظیم قراردادهای اجاره ۲ ساله استقبال و اذعان کردند‌: امید است زمانی که کد رهگیری برای انجام قرارداد ثبت می‌شود سازمان مربوطه هم بر میزان اجاره بها نظارت کند‌، اما در این حین همانطور که گفته شد عده‌ای از مستاجران اطلاع کافی ندارند که با اجرای این طرح نرخ اجاره تغییر خواهد کرد یا خیر؟ و بر این مساله تاکید دارند‌: نرخ اجاره چطور کنترل می‌شود؟

همچنین تعدادی از مشتریان در بازار اجاره خاطرنشان می‌کنند‌: تنظیم مدت زمان اجاره قابلیت دستوری شدن را ندارد (تعیین ۲ سال برای زمان قرارداد) به همین علت بهتر است مدت زمان قرارداد را به عهده مستاجر و موجر بگذارند‌.

با ابلاغ تنظیم قراردارد اجاره ۲ ساله این ابهام بین افراد پیش آمده که آیا برای تنظیم و ثبت این قرارداد حق کمیسیون هم دچار نوسان خواهد شد‌. از طرف دیگر برخی هم تنظیم قرارداد اجاره ۲ ساله را مناسب ارزیابی کردند، اما به شرطی که بنگاهدار و موجر ، اجاره بها را بیش از حد معمول افزایش ندهند، زیرا شواهد نشان می‌دهد که مشاوران املاک از تنظیم قراردادهای یکساله بیشتر سود می‌کنند.

مستاجر دیگری اجرای این طرح را باعث التهاب در بازار اجاره مسکن می‌داند؛ چرا که وی معتقد است تورم اجازه نمی‌دهد که صاحبخانه‌ها قراردادهای اجاره را ۲ ساله تنظیم کنند‌.

مستاجری درباره این طرح اذعان کرد‌: آیا اینگونه دستورالعمل‌ها ضمانت اجرایی هم دارد ؟ پاسخ هر بنگاهدار به این پرسش این چنین بوده‌: موجران قبول نخواهند کرد‌.

وی در ادامه افزود‌: این طرح به ضرر مستاجر است؛ چرا که هر موجری با این فکر که سال بعد نمی‌تواند مبلغ اجاره را افزایش بدهد واحد خود را با نرخی بالاتر از قیمت واقعی اعلام می‌کند. به نظر می‌رسد بهتر باشد اتحادیه املاک کشور برای هر قسمت تهران با توجه به منطقه‌، امکانات‌، متراژ و... نرخ مشخصی را تعیین کنند‌. مستاجری که به شغل قراردادی مشغول است‌، تصریح کرد‌: اگر قرارداد اجاره دو ساله شود اما قرارداد کار کمتر از ۲ ساله باشد، چاره چیست؟

عده‌ای از افراد در بازار اجاره درباره تنظیم قرارداد اجاره ۲ ساله اظهار کردند‌: در دنیا قراردادهای متعارف اجاره یکساله یا کمتر از این مدت زمان تنظیم می‌شوند و تا به الان چنین طرحی عنوان نشده بود که نه به نفع مالک باشد نه به نفع مستاجر!

دنیای اقتصاد

 

    نظرات