حسینی مدیرعامل آبفای گیلان: تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت ۵۶ درصد پیشرفت دارد


حسینی مدیرعامل آبفای گیلان: تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت ۵۶ درصد پیشرفت دارد

به گزارش دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، مدیرعامل این شرکت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان به همراه رئیس شورای اسلامی شهر رشت به تشریح برنامه های آتی در راستای ساماندهی رودخانه های گوهررود و زرجوب پرداختند.

رودخانه های زرجوب و گوهررود از ارتفاعات قیصرکوه، نیزکوه، عزیزکیان و چماچاء رشت سرچشمه می گیرند و بعد از گذر از ۲۵ محله شهر رشت در شمال شهر در منطقه پیربازار به هم می رسند و در بخش شرقی تالاب بین المللی انزلی وارد می شوند . در گذشته این دو رودخانه زیستگاه آبزیان بود و اکنون بدلیل ورود فاضلابهای خانگی و صنعتی آلودگی بسیاری دارد.

سیدمحسن حسینی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل آبفای گیلان در ابتدای این گفتگوی خبری در پاسخ به سئوال مجری درخصوص میزان ورود فاضلاب به این رودخانه ها چه مقدار و از چند نقطه می باشد؟ گفت: روزانه در شهر رشت ۹۵ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می شود که ۶۰% وارد رودخانه گوهررود و حدود ۴۵ درصد وارد رودخانه زرجوب می شود.

وی در ادامه افزود: طراحی پروژه ساماندهی رودخانه ها از سال ۱۳۹۳ شروع شد و یک طرح در قالب ۱۰ پروژه اجرا خواهد شد که ۸ پروژه مربوط به جمع آوری شبکه فاضلاب و ۲ پروژه احداث تصفیه خانه می باشد.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر اظهار داشت: اجرای این پروژه در جنوب شهر رشت با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب از سال ۱۳۹۴ با تخصیص اعتبار ۸۰ میلیاردی شروع شد و در سال ۹۵ نیز ۲۲۰ میلیارد ریال اختصاص یافت و پروژه ۵۶ درصدپیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری از آن ۲۴ هزار مترمکعب فاضلاب جمع آوری خواهد شد.

وی همچنین افزود: شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با توجه به تاسیسات و ایستگاههای پمپاژ موجود پروژه های زودبازده تعریف نمود تا بتواند در زمان کوتاه فاضلاب ها را از بستر رودخانه جمع آوری کند و از طریق ایستگاههای پمپاژ غرب و شرق رشت به سمت تصفیه خانه فاضلاب فخب هدایت نماید.

مهندس حسینی با بیان اهمیت تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر تصریح کرد: این تصفیه خانه علاوه بر جلوگیری از ورود ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب فاضلاب به رودخانه گوهر رود، می تواند با بازگشت پساب  تصفیه شده حاصل از تصفیه فاضلاب یک جریان پیوسته در رودخانه را ایجاد نماید.روند ساخت این تصفیه خانه بین ۱۳ تا ۱۵ درصد فاضلاب شهر رشت را تصفیه خانه نمود.

مدیرعامل آبفای گیلان در پایان ضمن برشمردن سایر برنامه ها و طرح هایی که در منطقه‌ی غرب شهر رشت در حال اجراست اظهار امیدواری کرد با پایان آنها در سال ۱۳۹۸ ۱۲هزار مترمکعب فاضلاب دیگر به سمت تصفیه خانه فخب هدایت شود که در این صورت با سایر پروژه‌های برشمرده شده شاهد آن باشیم که مرحله به مرحله و بخش به بخش از حجم فاضلاب ورودی به رودخانه ها جلوگیری به عمل آید.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان یک شرکت در شهر رشت می باشد

      نظرات