پیشنهادهای رییس مجلس برای بهبود فضای کسب‌وکار

پیشنهادهای رییس مجلس برای بهبود فضای کسب‌وکار

www.BanaNews.irلاریجانی: اگر بخواهیم فضای کسب و کار را تسهیل کنیم باید یک سازمان و تشکیلات منظم برای بیمه بیکاری در نظر داشته باشیم

رییس مجلس گفت: کارگران ستون اصلی تولید کشورند و اتکای کشور به اینکه یک اقتصاد پایدار متکی به خود داشته باشد، باید صیانت از نیروی کار داشته باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از ایلنا، علی لاریجانی در دیدار دبیرکل خانه کارگر و نماینده تهران در مجلس و جمعی از فعالان کارگری ضمن تبریک روز کارگر گفت: شما یک تشکل قدیمی و با سابقه هستید و انتظار می‌رود با نگاه تخصصی و تکنیکی در درون تشکلتان برای کارگران پیشنهادات ارزنده‌ای ارائه دهید و گام های زمانبندی شده برای حل مشکلات کارگران بردارید.

رییس قوه مقننه با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص نامگذاری امسال به‌نام سال جهاد اقتصادی، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به جهاد اقتصادی این است که چرخه تولید تسهیل شود و برای این کار ما احتیاج به شغل‌های پایدار داریم نه اینکه یکسری شغل‌های موقت ایجاد کنیم و افراد سریع بیکار شوند.

لاریجانی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید روند سرمایه گذاری در کشور را تسهیل کنیم و یکی از کارهایی که ما در کمیسیون اجتماعی به آن پرداخته‌ایم، تسهیل درفضای کسب و کار است.

رییس مجلس اظهار کرد: اگر ما بخواهیم فضای کسب و کار را تسهیل کنیم باید در کنارش یک سازمان و یک تشکیلات منظم برای بیمه بیکاری در نظر داشته باشیم تا هیچ دلمشغولی و نگرانی نیروی کار ما نداشته باشد و این یکی از نقاط کلیدی برای تکمیل چرخه ماست و جهاد اقتصادی با یک نگاه برنامه‌ریزی شده محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قوه مقننه برای رسیدن به این هدف دو گام می‌تواند بردارد؛‌ یکی ساختار منظم بیمه بیکاری و در کنارش تسهیل فضای کسب و کار برای رونق بخشیدن به فضای اقتصادی.

رییس مجلس تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم جهاد اقتصادی را به ثمر برسانیم و نیروی انسانی و کارگران را ستونی برای تولید کشور قرار دهیم باید از کلیات خارج شویم و برای هر بخشی به صورت جزئی مشخص کنیم که چه کارهایی را باید انجام دهد و جای آن را در قوانین و قانون بودجه ببینیم تا بعد از تصویب طرح بیمه بیکاری خلأ بودجه ای نداشته باشیم.

محجوب خواستار حمایت هدف‌دار از نیروی کار شد

علیرضا محجوب رییس خانه کارگر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ابتدای این دیدار توضیحاتی درخصوص بیمه کارگران ساختمانی که صد سال یعنی از زمان مشروطه خواهان این مساله بودند و عملیاتی نشده بود، ارائه کرد و گفت: اکنون این طرح با مساعدت ریاست مجلس به مرحله اجرا رسیده و فقط اشکالات کوچکی در زمینه اجرا وجود دارد که ان‌شاءالله به زودی مرتفع خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به طرح محمدحسین فرهنگی عضو هیات‌رییسه مجلس که یک فوریت آن در مجلس به تصویب نمایندگان رسیده و اکنون در کمیسیون اجتماعی است، گفت: امسال مساله ضمانت نیروی کهنه و جدید را با جدیت پیگیری می‌کنیم. راه حمایت هدف‌دار از جامعه و مقابله با مسائل اجتماعی باید تحت پوشش کار انجام شود، ‌زیرا اگر کمک‌های ما در محمل دیگری صورت گیرد مشکلات اساسی ایجاد می‌کند.

محجوب در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهایی مانند کمیته امداد، ‌بهزیستی،‌ وزارت کار و صندوق مهر امام رضا(ع) افزود: با توجه به این‌که این نهادها خدمات اجتماعی زیادی انجام می‌دهند بودجه آنها ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد که عملا دست آنها را برای خدمت‌رسانی می‌بندد و نمی‌شود با این بودجه اندک مشکل اشتغال را حل کرد.

وی با ذکر این نکته که در سال ۹۰ نرخ ورودی به بازار کار کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: اگر ما از سال ۱۴۰۰ به بعد دوباره با افزایش نرخ ورودی به بازار کار مانند سال ۸۴ به بعد مواجه نشویم، ‌می‌توانیم برای همه افراد ایجاد اشتغال کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی در انتها به عنوان نماینده خانه کارگران از لاریجانی خواستار تصویب و رسیدگی هرچه سریع‌تر به طرح بیمه بیکاری که شامل همه اقشار از کارگران بیکار شده و تازه واردین به بازار کار می‌شود و همچنین تخصیص بودجه مناسب به منظور رفع مشکلات اشتغال شد.

 

 

 

    نظرات