عوامل رشد قیمت تیرآهن

عوامل رشد قیمت تیرآهن

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irطی روز‌های گذشته به‌رغم رکود مبادلات و کاهش قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن با رشد مواجه شده. برخی از فعالان بازار این رشد قیمت را به دلیل کاهش عرضه از سوی ذوب‌آهن اصفهان که تامین‌کننده ۵۵ درصد نیاز بازار تیرآهن است می‌دانند، این در حالی است که مسوولان ذوب‌آهن با ارائه آمار و ارقام مربوط به تحویل محصول در فروردین ماه این کمبود را ناشی از عوامل دیگری می‌دانند.

تغییر سلف سه ماهه به یک ماهه عامل کمبود تیرآهن

در همین حال، رییس اتحادیه آهن‌فروشان با اشاره به رشد نرخ تیرآهن طی روز‌های اخیر گفت: نرخ این محصول در بازار داخل از رشد چشمگیری برخوردار نبود.

محمد آزاد با اشاره به رد این مطلب که عدم عرضه از سوی ذوب‌آهن اصفهان دلیل اصلی رشد نرخ تیرآهن است، افزود: عرضه‌های این شرکت به علت تعهدات قبل از عید هم‌اکنون کمتر شده اما متوقف نشده است.

وی تصریح کرد: ذوب‌آهن اصفهان طی روز‌های پایانی سال گذشته تیرآهن تولیدی خود را به صورت سلف سه ماهه به بازار عرضه کرده و هم اکنون نیز به علت انجام تعهدات خود محصول کمتری در بازار عرضه می‌کند، اما عرضه خود را به طور کامل متوقف نکرده است.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان همچنین به تصمیم ذوب‌آهن اصفهان مبنی بر تبدیل فروش سلف سه ماهه تیرآهن به سلف یک ماهه اشاره کرد و افزود: از این رو برای اجرای تصمیم جدید شرکت به ناچار نسبت به تعهدات دو ماهه هر چه سریع‌تر اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: با فروش سلف یک ماهه تیرآهن از سوی ذوب‌آهن، بازار این محصول متعادل خواهد شد.

آزاد اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان درصدد است تا تیرآهن تولیدی خود را به صورت نقدی یا حداکثرسلف یک ماهه به بازار عرضه کند.

با عرضه بعدی در بورس رشد قیمت تیرآهن متوقف می‌شود

در این میان حسن مصیب‌زاده، مدیر عامل فولاد البرز در خصوص رشد نرخ تیرآهن طی هفته جاری در بازار آهن گفت: عدم عرضه از سوی ذوب‌آهن عامل اصلی افزایش قیمت این محصول است. وی افزایش رشد نرخ تیرآهن را در بازار موقتی دانست و گفت: طی هفته آینده با عرضه محصول این شرکت در بورس کالا قیمت تیرآهن با افت مواجه خواهد شد.

موجودی تیرآهن در بازار پایین است

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، یک فعال بازار آهن نیز رشد قیمت تیرآهن را در بازار داخل ناشی از عدم عرضه ذوب‌آهن اصفهان دانست و تصریح کرد: با عرضه این شرکت طی هفته آینده نرخ تیرآهن کاهش خواهد یافت. وی همچنین گفت: به علت کاهش موجودی تیرآهن سبک و تولید تیرآهن درشت از سوی ذوب‌آهن، نرخ تیرآهن سایز ریز با رشد نرخ در بازار مواجه شده است.

عرضه ۱۷۰ هزار تن تیرآهن از سوی ذوب‌آهن طی فروردین

در همین حال یکی از مدیران ذوب‌آهن اصفهان ضمن تکذیب این مطلب که عامل رشد قیمت تیرآهن ذوب‌آهن است، گفت: ذوب‌آهن اصفهان از ابتدای سال تا پایان فروردین ماه ۲۵۹ هزار تن محصول تحویل داده که از این مقدار ۱۷۰ هزار تن آن تیرآهن و ۹۰ هزار تن آن میلگرد است.

وی ادامه داد: نه تنها محصولی که از سوی این شرکت تحویل داده شده کم بوده بلکه با توجه به اینکه در تعطیلات نوروز تردد ماشین‌های سنگین ممنوع است، تحویل محصول ذوب‌آهن یک نوع رکورد محسوب می‌شود. چراکه میزان تولید ذوب‌آهن به طور ماهانه ۲۳۰ هزار تن است در حالی که تحویل محصول این شرکت طی ۱۵ روز گذشته ۲۵۰ هزار تن بوده است؛ بنابراین رشد قیمت تیرآهن نمی‌تواند به دلیل تعلل در ارائه محصول از سوی ذوب‌آهن باشد.

 

 

    نظرات