بنیاد مسکن سکونتگاه های روستایی را ساماندهی می کند

بنیاد مسکن سکونتگاه های روستایی را ساماندهی می کند

www.BanaNews.irمدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح ها در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت :طرح ساماندهی سکونتگاه های روستایی که براساس آن ۱۰ تا ۱۵ روستا در یک منطقه تمرکز پیدا می کنند از برنامه های این نهاد است .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ' مهدی تحصیلدار' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این امکان که ساماندهی سکونتگاه های روستایی منجر به تجمیع شود ، وجود دارد اما آنچه که تحقق پیدا خواهد کرد در چارچوب مطالعات شهرستان ، بخش یا دهستان است .

وی افزود : بنیاد مسکن تجربه ساماندهی سکونتگاه های روستایی در قالب امیدیه خوزستان و لنگرود گیلان را دارد .

تحصیلدار اضافه کرد: برای ساماندهی سکونتگاه ها ابعاد مختلف از نظر اقتصادی،اجتماعی ، فرهنگی ، محیطی و جغرافیایی مورد مطالعه مشاور قرار می گیرد و پس از بررسی و نتیجه گیری لازم به مورد اجرا گذاشته می شود .

وی لازمه اجرای این گونه طرح ها از سوی بنیاد مسکن را مهاجرت معکوس و مقابله با پدیده مهاجرت از روستاها دانست .

این مقام مسئول با یادآوری تهیه طرح های هادی روستایی از سوی نهاد مذکور گفت : طرح های هادی روستایی نیز با هدف فراهم ساختن زمینه توسعه و عمران مناطق روستایی به مورد اجرا گذاشته می شود و براساس آن نیازمندی های عمومی روستایی برحسب مورد در قالب مصوبه طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی با طرح های جامع ناحیه ای مشخص می شود .

متوسط هزینه اجرای هر طرح هادی روستایی ۲ تا سه میلیارد ریال است که بنیاد مسکن برای تحقق این برنامه سالانه به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد .

بنیاد مسکن اکنون در کنار فعالیت های گوناگون جاری خود ، طرح جامع نوسازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را سالانه هدایت و نظارت می کند .

تحصیدار از تهیه طرح هادی ۲۳ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح کشور خبر داد که تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور قرار است این رقم به ۳۶ هزار روستا برسد.

براساس سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۸۵ از جمعیت افزون بر ۷۰ میلیون نفری کشور بالغ بر ۳۰ درصد آن در بیش از ۶۰ هزار روستا ساکن هستند .

 

 

    نظرات