آمادگی شرکت‌های ایرانی برای ساخت راه آهن و جاده در ارمنستان

آمادگی شرکت‌های ایرانی برای ساخت راه آهن و جاده در ارمنستان

www.BanaNews.irقائم مقام وزارت راه و ترابری گفت: شرکت‌های ایرانی آماده اجرای پروژهای مختلف ساخت راه آهن و جاده در ارمنستان و اتصال این شبکه ریلی به ایران هستند .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از روابط عمومی وزارت راه و ترابری،' رضا پیل پایه'، در دیدار با 'گریگور آراکلیان' سفیر ارمنستان در تهران با اشاره به علاقه‌مندی کشورمان برای اتصال شبکه ریلی ایران و ارمنستان اظهار داشت: ارتباط با کریدورهای بین المللی کشورهای همسایه از جمله ارمنستان در چارچوب سیاست‌های کلی وزارت راه و ترابری قرار دارد.

قائم مقام وزیر راه و ترابری داد: این پروژه حدود ۵۴۰ کیلومتر است که حدود ۴۸۰ کیلومتر آن در کشور ارمنستان قرار دارد و اگر ارمنستان این قسمت را عملیاتی کند، ساخت ۶۰ کیلومتر راه آهن به منظور اتصال خطوط ریلی دو کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی راه اندازی کنسرسیومی برای سرعت بخشیدن به انجام پروژه های راه آهن و جاده ای را در رسیدن سریع تر به اهداف موثر دانست و خواهان بررسی نحوه همکاری بین دو کشور و طرح در کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان در آینده نزدیک شد.

آراکلیان نیز دراین دیدار با اظهار امیدواری بر گسترش همکاری‌ها بین دو کشور بر ضرورت ایجاد کنسرسیوم مشترک تاکید کرد و افزود:در جلسات و کمیسیون‌های مختلف که بین دو کشور برگزار شده، توافقنامه‌های همکاری‌ امضا شده که لازم است مفاد آنها اجرایی شود.

وی اعلام کرد: همچنین جاده‌ای از مرز ایران تا مرز گرجستان طراحی شده است که در صورت احداث آن می‌توان با امنیت بیشتر از خاک ارمنستان عبور کرد.

سفیر ارمنستان با بیان اینکه هزینه احداث این جاده را بانک توسعه آسیایی پرداخت می کند ، افزود: این جاده به طول ۶۲۴ کیلومتر با روسازی بتنی انجام خواهد شد و پیمانکاران ایرانی می‌توانند با ایجاد کنسرسیوم در ساخت آن مشارکت کنند.

یادآور می شود : مرز زمینی ایران و ارمنستان از طریق پایانه مرزی نوردوز است که سالانه نزدیک به ۴۰ هزار کامیون و اتوبوس از آن عبور می‌کنند. برخی از کالاهای وارداتی ارمنستان نیز از طریق دریا به بندرعباس و سپس از طریق ایران به خاک ارمنستان انتقال می یابد.

مرز نوردوز در مسیر جاده مرزی جلفا به خدا آفرین در نقطه مرزی مشترک ایران و جمهوری ارمنستان قراردارد که از ابتدای دهه ۷۰ بازگشایی و پایانه مرزی این منطقه در زمینی به مساحت هشت هکتار طراحی و در دست اجرا قرار گرفت که برای ساخت آن تاکنون ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

نورودوز منطقه ای در ۶۵ کیلومتری شهرستان جلفا در مقابل شهر اگاراک ارمنستان واقع شده است . هم اکنون ارتباط ریلی ارمنستان با کشورهای دیگر فقط از طریق خط راه آهن گرجستان صورت می گیرد.

 

    نظرات