راه آهن ایران امکان سنجی برای ساخت یک خط جدید ریلی در تاجیکستان را شروع کرد

راه آهن ایران امکان سنجی برای ساخت یک خط جدید ریلی در تاجیکستان را شروع کرد

www.BanaNews.irوزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مطالعات امکان سنجی برای ساخت یک خط جدید که راه آهن این کشور را به کاشغر در چین و هرات در افغانستان متصل می کند، شروع کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'نظام حکیمف'روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: مطالعه امکان سنجی این طرح مطالعاتی که در اواسط فروردین ماه سال جاری شروع شده هشت ماه طول خواهد کشید.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران برای انجام امکان سنجی طرح ساخت راه آهن در خاک تاجیکستان در چارچوب طرح بین المللی راه آهن کاشغر ـ هرات یک میلیون دلار تخصیص داده است.

وزیر حمل و نقل تاجیکستان ادامه داد: برای اجرای این طرح میان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل کشورمان توافقنامه ای امضا شده که اسناد آن نیز در آبان ماه سال گذشته در مجلس نمایندگان تاجیکستان به تصویب رسیده است.

حکیمف با بیان اینکه احداث این خط آهن به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد، گفت: قصد داریم که کشورهای دیگر را به سرمایه گذاری در این طرح مهم اقتصادی برای آسیای مرکزی ترغیب کنیم.

وی هزینه ساخت هر یک کیلومتر خط آهن را بین هشت تا ۱۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: وزارت حمل و نقل تاجیکستان اسناد مربوط به این طرح را به وزارت توسعه اقتصادی و کمیته سرمایه گذاری ارایه کرده تا نسبت به تامین بخشی از منابع مورد نیاز آن اقدام شود.

وزیر حمل و نقل تاجیکستان ابراز امیدواری کرد: این طرح مهم هرچه سریعتر با کمک کشورهای دوست اجرایی شود.

حکیمف در ادامه از تلاش برای دریافت عوارض از راههای اصلی این کشور خبر داد و گفت: رانندگانی که از جاده های کشور استفاده می کنند باید هزینه های مربوط به نوسازی و بازسازی آن را نیز تامین کنند.

وی افزود: هم اکنون تنها از خودروهایی که از جاده دوشنبه - چناق که با سرمایه گذاری چینی ها ساخته شده، عوارض دریافت می شود.

وزیر حمل و نقل تاجیکستان اظهار داشت: جاده بازسازی شده دوشنبه - وحدت - دنغره و همچنین قرغان تپه - دوستی نیز تا جشنهای بیستمین سالگرد استقلال این کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

 

    نظرات