دومین همایش ملی آموزش جغرافیا با رویکرد آب و محیط زیست در کتاب های...

دومین همایش ملی آموزش جغرافیا با رویکرد آب و محیط زیست در کتاب های درسی روز پنجشنبه بیستم دی ماه با حضور مهندس محمد حاج رسولی ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ، دکتر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش ، خانم دکتر دری معاون مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ، مهندس محمد ابراهیم نیا مشاور مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ودکتر امانی تهرانی مدیر کل تالیف کتابهای درسی وزار ت آموزش و پرورش در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری به نقل از شبکه خبری آب ایران در این همایش ابتدا خانم دکتر دری  معاون مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن خیر مقدم به حاضران بر لزوم بر گزاری چنین نشست هایی تاکید و خواستار تداوم آن شد.

سپس دکتر حیدر تورانی تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی خود اظهار داشت:: ساکنان زمین وقتی از دوران کشاورزی به صنعتی مدرن روی آوردند، پیکره زمین را در هم کوبیدند و بر آن زخم زدند و اگر چه حرکت های مثبتی برداشته شده اما در مقابل این سیل تخریب، ناچیز است و ادامه این روند موجب نابودی هشتاد تا نود درصد جنگل های انبوه استوایی تا سال ۲۰۲۰ خواهد شد چرا که هر روزه حدود ۹۰ هکتار از جنگل های انبوه به دلیل بهره بری نابجا و در جهت سودجویی نابود می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جنگل ها و مراتع انبوه در کشور ما بسیار ناچیز است ولی بر اساس نظریه آشوب که همه کل از یک جزء ناشی می شود، همه ما در حفظ زمین سهم داریم البته این سهم تنها در جهت نابودی مستقیم حیات نباید باشد. نباید به آلودگی هوا دامن بزنیم تا ماسک های ما به فروش برسد .
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: تحول زمانی رخ می دهد که زنگار غفلت از قلب های ما شسته و دریچه های امید گشوده شود و این زمانی است که ما به این احساس خالصانه تسلیم شویم. این درک و گشودن روح به سمت افکاری متفاوت و تازه، دروازه ها را به سمت تغییر می گشاید اما این که با مشاهده نابودی محیط زیست تغییری در ما حاصل نمی شود و ما نسبت به سرنوشت آیندگان بی تفاوت شده ایم با نصیحت و سمینار و کنفرانس درست نمی شود و وجدان بیدار می طلبد .
تورانی یادآور شد: باید به این فکر کنیم که اگر آیندگان از ما بپرسند که چرا حق طبیعی ما را با خودسری و خودخواهی و ترس از دست دادن های مادی و شغلی نادیده گرفته و نابود کرده اید، چه پاسخی می توانیم بدهیم؛ پس همانطور که برای آینده شخصی خود برنامه ریزی می کنیم باید پاسخگوی آنان نیز باشیم .
وی با تاکید بر این امر که تحول و تغییرات جهانی از یک نفر شروع و سپس میلیون ها نفر را درگیر می کند، تصریح کرد: در دراز مدت مفهوم سه گانه مدیریت سبز یعنی زمین، مردم و سود یا به عبارتی محیط زیست، حقوق اجتماعی و شهروندی مردم و منافع مادی و مالی باید همچنان مطرح شود تا نزد همگان باورپذیرتر شود .
وی راه های نجات را نهان شده در بدنه سیاست دانست و گفت: این راه های نجات در گرو گفت و گوهای صادقانه ما با یکدیگر در سطح بین المللی و جهانی است. در این راستا نه به پژوهش و بررسی بیشتر بلکه به ارتباطات بیشتر نیازمندیم زیرا آنچه نجات خواهد یافت، خودمان هستیم و نتیجه اقدامات به نفع خوشبختی، احساسات روابط خانواده دوستان و سرزمین خودمان خواهد بود .
تورانی در پایان یادآور شد: چگونه می توانیم شاد و با قدرت بر بستر زمین ناسالم و ناشاد زندگی کنیم؟ پس باید دانش آموزان را در قالب فرصت ها و قدرت های حفظ حقوق مردم و حفظ محیط زیست و بهره گیری از مواهب الهی آموزش دهیم و این باور و نگرش را در نظام آموزشی خود نهادینه کنیم .

**
با آموزش، نسلی آگاه و حساس نسبت به محیط زیست پرورش خواهد یافت
دکتر سیاوش شایان رییس شورای سیاستگذاری این همایش هم در سخنانی گفت: بر اساس شواهد میدانی در خانه، مدرسه و جامعه، میزان حساسیت دانش آموزان و دانشجویان و کسانی که در آینده تصمیم گیر کشور خواهند بود نسبت به محیط زیست چند برابر افزایش یافته است .
وی افزود: وقتی شاهد هستیم کودکان و نوجوانان به محض خطای زیست محیطی از سوی بزرگسالان، به آنان هشدار و تذکر می دهد، یعنی این نسل بیشتر از ما به محیط زیست حساسیت نشان می دهند و نسل آینده محافظان بهتری از زمین خواهند بود .
شایان با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی که در آن حفاظت از محیط زیست را وظیفه شهروندان عنوان کرده است، افزود: اجرای این اصل با آموزش های محیط زیستی اجرایی می شود. پس برای همه گیر شدن این امر، نیاز مبرم است که از پایه های نخست تحصیل، آموزش ها، توسط مربیان مجرب شروع شود تا در آینده کشور معقولی از نظر محیط زیست داشته باشیم .
وی ادامه داد: در حال حاضر کتاب های درسی از اول دبستان تا سوم مطالب آب و محیط زیست تدریس می شود. در پایه های بالاتر در کتاب های جغرافیا، زمین شناسی، تعلیمات اجتماعی و مدنی، دروس دینی و حتی کتاب انگلیسی و غیره محیط زیست برای دانش آموزان تعریف شده است. با این اوصاف می بینیم که آینده بهتری با آموزش های رسمی خواهیم داشت .
به گفته شایان، ضرورت تاکید بر تشدید آموزش، دلیل اصلی برگزاری این همایش است که با حمایت سازمان های مختلف از نیروی دریایی، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و غیره برگزار شد تا با سیاستگذاری های لازم، روزگار بهتری برای آیندگان فراهم کنیم .

امیر دریادار «پرویز سلیمی پناه» روز پنجشنبه در دومین همایش ملی آموزش جغرافیا با رویکرد آب و محیط زیست در کتاب های درسی که در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، افزود: این کشتی های مغروقه با مخازن سوخت تجزیه ناپذیر و بار خود در حال تخریب محیط دریا هستند که نیروی دریایی برای خارج کردن آنها از آب تلاش می کند .
وی همچنین گفت: سالانه بیش از ۳۰ حادثه دریایی در خلیج فارس و دریای عمان رخ می دهد .
وی فعالیت نیروی دریایی در حفظ محیط زیست را این گونه برشمرد: این نیرو به عنوان حافظان دریا، به محض مشاهده کشتی در حال تخلیه زباله، بلافاصله آن را توقیف و به مراجع قضایی تحویل می دهد. هچنین تمام کشتی هایی که در ابعاد مختلف فعالیت می‌کنند را بازرسی می کند .

آموزش کودکان و نوجوانان ، شاه کلید حفظ منابع آبی و محیط زیستی است
« محمد ابراهیم نیا» مشاور مدیر عامل منابع آب ایران هم از دیگر سخنرانان این همایش بود که ضمن ابراز خرسندی از این که همکاری های بین بخشی وزارت نیرو و جغرافیا و نحوه عملکرد آنان شدت گرفته است، گفت: همواره توسعه دارای دو بعد اقتصادی و فرهنگی است که همواره بعد اقتصادی در اجحیت قرار می گیرد چرا که رفاه به همراه می آورد .
وی افزود: بعد دیگر توسعه فرهنگی و رفتاری است که عموما مغفول مانده و آنچنان که به موضع مادی و اقتصادی پرداخته می شود به موضع فرهنگی توجهی نمی شود؛ ما تلاش داریم تا بتوانیم در سایه همکاری، علاوه بر پیشرفت اقتصادی، در بخش فرهنگی هم رضایت ایجاد کنیم .
به بیان ابراهیم نیا، این امر امکان پذیر نیست مگر این که آموزش و پرورش در مقطع پیش دبستانی و دبستانی به بعد هشدارهای محیط زیستی را آموزش دهد. در واقع جغرافیا، علم توصیف زمین است و باید زمین را با آنچه که هست خوب توصیف کنیم تا به آن آینده خوب برسیم .
وی ضمن بیان اینکه متوسط آب تجدید پذیر حدود ۱۱۶ میلیارد متر مکعب اما مصرف ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است، هشدار داد: به سمت نامتوازی میزان بارش ها با اسکان جمعیت پیش می رویم و این یعنی فاجعه بشری که افزایش دما هم به آن دامن زده و به طور متوسط ۲۷ میلیارد متر مکعب حجم تبخیر افزایش پیدا کرده است .
مشاور مدیر عامل منابع آب تصریح کرد: سبک زندگی نیاز به تغییر دارد که باید از آموزش به فرزندان شروع شود. همچنین سند آمایش سرزمین که مغفول مانده هم باید به کتاب های درسی وارد شود تا کودکان مدیریت منابع آب را از ابتدا بیاموزند تا بتوان در آینده نزدیک این حوزه را با یک مدیریت یکپارچه اصلاح کرد .
وی بر آموزش آموزش دهندگان نیز تاکید کرد و افزود: باید این آموزش به صورت اقلیم به اقلیم و منطقه به منطقه و بومی انجام شود تا هر آموزش دهنده ای بتواند با آگاهی از آب و هوای اقلیم خود، کودکان را مطلع کند .


**
توسعه فرهنگ دریایی یکی از دلایل مشارکت نیروی ارتش در این همایش است
در ادامه این همایش معاون آموزش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه باور عمومی به دریا فقط تفریح و سرگرمی است، گفت: باید با آموزش از نخستین پایه های تحصیل در مدارس، فرهنگ نگاه به دریا را تغییر داد و هر دانش آموز با آموخته های خود، سفیری برای پاکی دریا شود .
سلیمی پناه یادآور شد: بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر از مرز های کشور، آبی است که همواره مظلوم واقع شده و کمتر به حفظ و نگهداری آن توجه می شود .
وی ادامه داد: بشر بیشتر به فکر تلاش برای آسایش زندگی خود است غافل از اینکه تمامی موجودات برای آسایش آنان بوجود آمده اند و با بهره بری بهینه می تواند به عنوان اشرف مخلوقات بهتر زندگی کند. اما متاسفانه با ایجاد آلودگی محیط زیست، تغییرات چشمگیری در چرخه حیات به وجود آورده و با این تغییرات، منافع و حیات را به مخاطره انداخته است .
سلیمی پناه، موارد تاثیرگذار بر تخریب محیط زیست را فاضلاب های شهری و صنعتی و کشاورزی، گردشگری ناصحیح و بدون نظارت، فاضلاب های شناورها و کشتی ها، آلودگی های صوتی در سطح و اعماق دریاها و مواد نفتی تجزیه ناپذیر عنوان کرد .
وی یادآور شد: اگر قرار باشد که محیط زیستی سالم داشته باشیم باید از کودکی تفکر حفاظت از محیط زیست را آموزش دهیم تا سفیران دریای پاکی رشد کنند که مانع از تخریب آن شوند .
وی یادآور شد: توسعه فرهنگ دریایی یکی از دلایل مشارکت نیروی ارتش در این همایش ها است تا با همکاری و حمایت های همه جانبه، فرهنگ دریایی از تفریح صرف به پاکیزگی و حفظ محیط دریایی تغییر یابد. در این میان، رسالت آموزش و پرورش و استادان در این حوزه رسالت بزرگ و اثربخشی است که در ابعاد مختلف نظری، عملی و گفتاری و تقویت کتاب های درسی می توانند در دبستان این فرهنگ را غنی تر کنند .

مهندس حاج رسولی ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران طی سخنان کوتاهی از توجه بیش از حد به مسائل سازه ای در مدیریت آب کشور انتقاد کرد و گفت به نظر می رسد طی سالهای گذشته می بایست توجه بیشتری به موضوع فرهنگ سازی در بخش آب و محیط زیست صورت می پذیرفت .

در ادامه این نشست ارائه دهندگان مقالات به سخنرانی پرداختند که  دو مقاله به معرفی طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) اختصاص داشت .

در نشست بعد از ظهر این همایش نیز مهندس رضا راعی رئیس گنجینه ملی آب ایران  طی سخنانی بر لزوم اتخاذ سیاست هایی برای ارتقا جایگاه درس جغرافیا و دبیران جغرافی تاکید کرد.

همچنین دکتر امانی تهرانی نیز با اشاره بر تدوین کتاب انسان و محیط زیست با قدردانی از حمایت شرکت مدیریت منابع آب ایران از آموزش این کتاب در دبیرستان ها این اقدام را الگویی برای سایر بخش ها مرتبط توصیف کرد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری

    شركت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات