سیستم خانگی تبدیل دی‌اکسید‌کربن به اکسیژن به کمک جلبک ساخته شد

سیستم خانگی تبدیل دی‌اکسید‌کربن به اکسیژن به کمک جلبک ساخته شد

www.BanaNews.irمحققان دانشگاه سیستان و بلوچستان با استفاده از فناوری زیستی و با هدف حذف گاز دی‌اکسید کربن موفق به ساخت نمونه‌ آزمایشگاهی دستگاه تبدیل دی‌اکسید‌کربن به اکسیژن شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر رهبر رحیمی، دانشیار گروه مهندسی شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و مجری این طرح با بیان این که سوخت‌های فسیلی حاوی کربن با سوختن دی‌کسید کربن تولید می‌کنند و به واسطه وجود ازت در هوا امکان تولید گازهای ازته وجود دارد اظهار کرد: در طبیعت گاز دی‌اکسید کربن توسط گیاهان سبزینه دار جذب می‌شود و کربن موجود گاز دی‌کسید کربن در ساخت گیاه مصرف شده و به رشد آن می‌شود و در نهایت نیز اکسیژن پس داده می‌شود.

به گفته‌ وی هرچه سطح گیاهان سطح زمین کمتر شود به همان میزان بر حجم دی‌اکسید کربن افزوده شده و اثر پدیده گلخانه‌یی افزایش می‌یابد.

رحیمی خاطرنشان کرد: بیشتر تولید کنندگان گازهای گلخانه‌یی بیشترین مصرف کنندگان سوخت‌های فیزیکی هم هستند به طوری که امروز کشورهای چین، آ‌مریکا و اروپا هستند که بیش از همه باعث پدیده گرم شدن زمین و بحرانهای خشکسالی و قحطی در دنیا شده‌اند. از سوی دیگر آلودگی دریاها از جمله آلودگی‌های ایجاد شده از نشت نفت در دریا هم سبب از بین رفتن گیاهان سبز در اقیانوس‌ها می‌شود و در نتیجه کاهش اکسیژن آب دریا و افزایش دی‌کسید کربن در آنها رشد آبزیان را کاهش می‌دهد؛ بنابراین نیازمند حفظ طبیعت از نشر دی اکسید کربدن هستیم.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، دانشیار گروه مهندسی شیمیایی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این طرح از فناوری زیستی با توجه به مکانیسم موجود در طبیعت جهت حذف دی‌اکسیدکربن استفاده شده تا دستگاهی ساخته شود که هم مصرف خانگی داشته و هم مصرف صنعتی داشته با شد.

وی ادامه داد: در این دستگاه همراه آب یک نوع جلبرگ قرار می‌گیرد این جلبک از گاز دی‌اکسید کربن، تغذیه و اکسیژن تولید می‌کند. از ویژگی‌های مهم این دستگاه نبود قسمت‌های مکانیکی، سادگی ساخت با قابلیت نصب بر روی پشت بام‌های منازل است.

به گفته رحیمی از جمله مشکلات ‌آ‌ن تعویض ‌آب دستگاه همانند تعویض فیلتر دستگاه‌های معمولی است.

رحیمی تصریح کرد: هدف ما از انجام این طرح ساخت دستگاهی است که در مسیر گاز دودکش تاسیسات، منازل و مجتمع‌های مسکونی از قبیل مراکز دانشگاهی و مراکز نظامی قرار بگیرد تا با حذف گاز دی‌اکسید کربن اکسیژن تولید کند.

 

 

    نظرات