چابک سازی و خصوصی سازی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت

چابک سازی و خصوصی سازی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت

www.BanaNews.irمعاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از کوچک‌سازی ، چابک‌سازی و خصوصی سازی به عنوان ۳ اصل اساسی و محورهای مشترک سیاست مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی در سال ۹۰ نام برد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در نخستین همایش فصلی مدیران حمل و نقل شهری پایتخت در سال ۹۰ با تاکید بر تدبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بر نامگذاری سال ۹۰ تحت عنوان سال جهاد اقتصادی، اعلام کرد: این موضوع در سه بعد روحیه جهادی، عمل و حرکت جهادی و عمل به فرمایشات معظم له می بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی از کوچک‌سازی ، چابک‌سازی و خصوصی سازی به عنوان ۳ اصل اساسی و محورهای مشترک سیاست مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی در سال ۹۰ نام برد و گفت: علاوه بر این بهبود روشها و اصلاح فرآیندها، تفویض فعالیت‌ها به لایه‌های اجرایی و واگذاری امور غیر حاکمیتی به بخش خصوصی اساس کار ما در سال جدید است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر تفویض اختیارات و ماموریتها به رده ‌های صفی و عملیاتی، اظهار کرد: برای اینکه کار در بستر و مجرای مناسب انجام شود، حوزه و ستاد می بایست تنها نقش سیاستگذاری کلان و نظارت کلی را بر عهده داشته باشند، چرا که هیچ علاقه و تمایلی به تصدی گری و انجام کارهای اجرایی نداریم و این تفکری است که در همه واحدها می باید حاکم باشد.

وی با اشاره به سیاست مدیریت شهری در زمینه منطقه محوری و محله ‌گرایی، تصریح کرد: هر گونه کار قابل واگذاری و هر آن چه قابل تحویل به مناطق باشد را به ۲۲ منطقه تفویض می نماییم و بر اساس این رویکرد، در ابتدا مناطق و سپس نواحی می‌بایست از کلیدی‌ترین نقش در سیستم حمل و نقل شهری برخوردار باشند و انتظار داریم مناطق ۲۲ گانه و نواحی ۱۲۳ گانه شهر تهران سالی پر کار و غنی را در حوزه حمل و نقل و ترافیک پیش رو داشته و در این جهت پاسخگو باشند.

تشکری هاشمی سامانه فوریت های شهری (۱۳۷) و سامانه نظارت همگانی (۱۸۸۸) را آینه تمام نمای انتظارات و خواسته‌های مردم دانست و اضافه کرد: این دو سامانه ارتباطی یک فرصت برای جلب اعتماد شهروندان به مدیریت شهری بوده و بهترین ابزار و شاخص برای آگاهی از دغدغه‌های مردم و سنجش عملکرد مدیریت شهری محسوب می شوند.

وی به عنوان نمونه با اشاره به پیامهای مردمی در حوزه اتوبوسرانی اعلام کرد: ۶۰ تا ۶۵ درصد پیام های مردم در این حوزه به کمبود اتوبوس بر می گردد و همین دغدغه عمومی، مدیریت شهری را به فکر تامین اتوبوس در این بخش می اندازد.

معاون شهردار تهران از انجام رتبه ‌بندی شرکتهای فعال در زمینه حمل و نقل و ترافیک برای نخستین بار از سوی این معاونت خبر داد و افزود: مبنای ارجاع پروژه‌های حمل و نقلی بر اساس نظام رتبه‌بندی ابلاغی خواهد بود، ضمن این که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردم در این گونه پروژه‌ها به صورت ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی الزام به انجام مطالعات اجتماعی و فرهنگی و تهیه و تدوین پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی قبل از انجام هر گونه پروژه عمرانی در حوزه حمل و نقل و ترافیک را مورد تأکید قرار داد و گفت: به منظور به حداقل رساندن عوارض منفی احتمالی، این موضوع باید در همه ارکان اجرایی مورد توجه قرار بگیرد.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک هدف گذاری خود را در۱۰ محور انجام داده، اظهار کرد: توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر سیستم یکپارچه حمل و نقلی، نخستین محور است و علاوه بر این توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند و حمل و نقل غیر موتوری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک به عنوان یک اصل اساسی نام برد و تصریح کرد: مدیریت تقاضای سفر، ایمنی و بهره وری معابر، ارتقای کیفیت محیط زیست شهری، توسعه مدیریت فضای پارک، مدیریت منابع انسانی و بهینه سازی فرآیند های حقوقی در زمینه حمل و نقل، از دیگر فعالیت هایی است که در چارچوب این اهداف قرار دارند.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، معاون شهردار تهران بر ضرورت حداکثر دقت در هزینه‌کرد اعتبارات تاکید نمود و اضافه کرد: حتی یک ریال هم نباید نا به جا هزینه شود و تمامی دست اندرکاران حمل و نقل شهری مکلفند در خرج کردن از بیت‌المال به عنوان تکلیفی سخت که بر دوش تک تک ما قرار دارد، به دقت مراقبت و مواظبت نمایند و در این زمینه بسیار سخت‌گیر خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی فعالیتهای عمرانی مناطق به لحاظ ترافیکی می بایست مورد تایید بوده و در واقع پروژه های عمرانی باید با نگاه ترافیکی همراه باشند، اعلام کرد: باید روند پیشرفت کارها به نحوی باشد که هر بخش در پایان فصل جاری حداقل ۲۵ درصد در کارهایش پیشرفت داشته باشد.

تشکری هاشمی در پایان داشتن عنوان، حجم، شاخص، زمان، مکان و اعتبار مورد نیاز را از جمله ویژگی‌های یک برنامه دقیق بر شمرد و خاطرنشان کرد: گزارش صرف از جنبه کیفی و کلی‌گویی عارضه ای است که گرفتارش هستیم و به جای آن باید گزارشها کمی و با عدد و رقم همراه باشند تا از یک متر و معیار مشخص و روشن برای ارزیابی آنها بتوان استفاده کرد.

 

    نظرات