افزایش ریز در هزینه معاملات‌مسکن

افزایش ریز در هزینه معاملات‌مسکن

www.BanaNews.irتخمین اخذ یک‌میلیارد تومان مالیات‌ ارزش‌افزوده از بنگاه‌های مسکن تهران

سهم خریداران مسکن در پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده از ۳درصد حق‌کمیسیون به ۴ درصد رسید

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با دستورالعمل جدیدی که اتحادیه مشاوران املاک به بنگاه‌ها ابلاغ کرده، حاشیه هزینه خرید مسکن افزایش‌ریز پیدا کرد.

مشاوران املاک موظف شده‌اند در سال جاری رقمی را که بابت مالیات‌ بر ارزش‌افزوده از طرفین معامله –خریدار و فروشنده- دریافت می‌کنند یک درصد افزایش دهند. به این ترتیب سهم خریدار مسکن از پرداخت این مالیات به ۴ درصد مبلغی که بابت پورسانت به بنگاه املاک پرداخت می‌کند، رسیده است.

پرداخت دو نوع هزینه –پورسانت و مالیات بر ارزش‌افزوده- به بنگاه‌‌مسکن، فقط مشمول خریدار نمی‌شود، بلکه معادل همین هزینه‌ها‌‌ را باید فروشنده ملک نیز تقبل و پرداخت کند.

امسال در شهر تهران با توجه به میانگین قیمت مسکن که به ۷/۱ میلیون برای هر متر مربع رسیده، از هر معامله ملکی حدود ۶۰ هزار تومان مالیات بر ارزش‌افزوده کسب می‌شود که این رقم سال گذشته –با توجه به قیمت مسکن و سهم ۳ درصدی مالیات- حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان بوده است.

اتحادیه مشاوران املاک در ابلاغیه‌ خود به بنگاه‌های مسکن عنوان کرده است: به موجب بخشنامه سازمان امور مالیاتی و با عنایت به تبصره ۲ ماده ۱۱۷ قانون از ابتدای سال۹۰ نرخ مالیات و عوارض موضوع مالیات بر ارزش افزوده از سه درصد به ۴ درصد افزایش یافته است که ۲/۲ درصد به عنوان مالیات و۸/۱ درصد نیز به عنوان عوارض معاملات املاک منظور و محاسبه می‌شود.

مصطفی قلی خسروی درباره این بخشنامه به دنیای‌اقتصاد گفت: مشاوران املاک باید در پایان هر فصل سال، ابتدا مجموع مبالغی که بابت مالیات بر ارزش‌افزوده از طرفین معامله دریافت کرده‌اند، محاسبه کنند و سپس هزینه‌ای را که خودشان بابت مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات بنگاه همچون آب، برق و گاز پرداخت کرده‌اند، از مالیات دریافتی کسر و باقی مانده مالیات دریافتی را به حساب دولت واریز کنند.

وی افزود: طبق گفته معاون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی تاکنون ۸۰ درصد از مشاوران املاک در سایت سازمان ثبت‌نام و اظهارنامه تکمیل کرده‌اند.

معاملات ملک از نیمه سال گذشته مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده شد.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد طی نیمه دوم سال گذشته از محل خرید و فروش‌ ملک مسکونی در تهران، باید حدود ۵/۱ میلیارد تومان مالیات بر ارزش‌افزوده اخذ شده باشد؛ اما با توجه به اینکه هنوز اظهارنامه‌های مربوط به زمستان ۸۹ به صورت کامل جمع‌آوری نشده، میزان تحقق این درآمد مشخص نشده است. در نیمه دوم سال گذشته بیش از ۷۰ هزار قرارداد خرید مسکن –مبایعه‌نامه- در سامانه رهگیری معاملات مسکن به ثبت رسید.

 

    نظرات