برگزاری همایش با سازمان های مردم نهاد، اصحاب رسانه و هنرمندان در جهت اصلاح روند مصرف مشترکین و عبور موفق از پیک بار سال ۹۸ در شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان

برگزاری همایش با سازمان های مردم نهاد، اصحاب رسانه و هنرمندان در جهت اصلاح روند مصرف مشترکین و عبور موفق از پیک بار سال ۹۸ در شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان، این همایش با حضور مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ و توسعه، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان، رئیس اطاق بازرگانی، معاونین و مدیران شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق شمال استان، اساتید دانشگاه تحصیلات تکمیلی، اصحاب رسانه و برخی هنرمندان در دی ماه سال جاری برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مهدوی نیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان به معرفی شرکت پرداخت و گفت: این شرکت وظیفه برق رسانی به ۱۶ شهرستان را بر عهده دارد که یکی از چالش های اصلی آن رشد مصرف بالای مشترکین می باشد.

وی در ادامه با طرح این موضوع که آیا "مصرف انر‍ژی در ایران کارآمد است" خاطر نشان کرد: متاسفانه ما هشتمین کشور جهان با شدت مصرف انر‍ژی بالا می باشیم به طوری که طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ این رشد به ۵۰ درصد رسیده است و بدتر آنکه در طی سال های مذکور میانگین رشد شدت مصرف انرژی در جهان کاهش و در ایران افزایشی بوده است.

وی همچنین بیان نمود: مبالغ قابل توجهی یارانه پنهان در بخش انرژی به مصرف کنندگان داده می شود و با توجه به اینکه عادلانه توزیع نمی شود پر مصرف ها سهم بیشتری را در دریافت این یارانه دارند.

مهدوی افزود: با مصرف بیشتر انرژی، ضمن آنکه منابع خود را هدر می دهیم، از طرفی دیگر محیط زیست را نیز آلوده می کنیم، در این شرایط "چه باید کرد؟"

وی در پاسخ به این سوال بیان داشت: اگر این مساله تنها تکنیکال بود، پاسخ مشخص هم داشت ولی با توجه به اینکه موضوع به حوزه مصرف کننده مرتبط می باشد و به نوعی به انسان ها رابطه پیدا می کند، لذا مساله کمی پیچیده شده و چون مربوط به رفتار مصرف کنندگان می باشد، یک مساله بین رشته ای است که توجه به علوم اجتماعی در پاسخ به این سوال از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

وی در ادامه تصریح نمود: الگوی مصرف مشترکین پدیده ای پیچیده و چندوجهی است که ارتباطات معنا داری با عوامل و متغیر هایی چون طبقه و اقشار اجتماعی و نوع کالاهای مصرفی، سبک و شیوه زندگی، درآمد و ... دارند و الگوی مصرف تابعی از شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که اصلاح آن نیازمند فرهنگ سازی پایدار می باشد و این خود نیازمند راهکار هایی است تا نگرش افراد جامعه الزام به مقوله ی مصرف اصلاح شود و به تدریج نهادینه شده و به یک رفتار پایدار تبدیل شود و در این میان نقش سازمان های مردم نهاد و گروه های مرجع جامعه دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد.

در ادامه این نشست جهانشاهی مدیر عامل سازمان مردم نهاد بیان نمود: متاسفانه فرهنگ مصرف در جامعه ما دچار مشکلات اساسی است که هر چه سریع تر بایستی این مشکل را حل کرده و در مسیری دیگر گام برداشت.

وی با بیان اینکه امنیت انرژی کشور به واسطه نوع مصرف و نوع رفتار ما با مخاطره جدی روبرو شده است بیان کرد: بایستی فرهنگ سازی درست توسط گروه های تاثیر گذار انجام شود و این فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف جامعه نهادینه گردد.

وی افزود: در تمام دنیا کارهای اساسی و بنیادی به واسطه فرهنگ سازی در حوزه آموزش و پرورش انجام می شود چرا که کودکان جامعه به واسطه سه خاصیت آموزش پذیر و تاثیرگذار بودن و همچنین به این علت که تصمیم گیران و مدیران آینده را تشکیل می دهند می توانند مشکلات جامعه را با فرهنگ درست حل نمایند.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه نیز به عنوان افرادی هستند که باعث افزایش دانش عمومی می باشند و تنها عامل مهمی هستند که سلامت اجتماعی و اداری یک جامعه را تضمین می کند.

وی تصریح کرد: نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند و از آنجا که این قشر از جامعه وظیفه خطیر تربیت فرزندان و مدیریت خانه را بر عهده دارند می توانند کمک شایانی به مدیریت مصرف انرژی در همه حوزه ها داشته باشند و لذا بایستی از این زمینه در راستای مدیریت مصرف استفاده شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: رفتار مصرفی ما بایستی به یک عادت درست تبدیل شود و این نیازمند سه مولفه مهارت، دانش و انگیزه به صورت همزمان دارد تا به یک عادت درست در جامعه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ارتباط منطقی بین مدیریت مصرف در همه حوزه ها و توسعه پایدار وجود دارد، گفت: توسعه پایدار به معنای توسعه و پیشرفت نسل حاضر با حفظ منابع برای توسعه نسل آینده که شامل سه فاکتور اساسی جمعیت، اقتصاد و محیط زیست می باشد.

جهانشاهی افزود: اگر سه مولفه مذکور هم زمان با هم اتفاق بیفتد توسعه پایدار شکل خواهد گرفت.

وی با تاکید به ضرورت سازمان های مردم نهاد بیان نمود: سازمان های مردم نهاد سازمان هایی هستند که توسط گروهی از مردم که طیف فکری یکسانی دارند شکل می گیرد و در مسیر رسیدن به یک هدف درست گام بر می دارند و این مسیری است که تمامی کشورهای توسعه یافته حرکت کرده اند و به نتیجه دلخواه رسیده اند.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد در خصوص گذر از پیک بار سال ۹۸ خاطرنشان کرد: همگی گروه های جامعه از جمله رسانه ها، سازمان های مردم نهاد، حاکمیت و ... بایستی در مسیر مدیریت مصرف انرژی حرکت کرده و فرهنگ درست را در بین مردم جامعه نهادینه نمایند.

وی افزود: کشور ما چیزی حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ ساعت در سال دچار کمبود برق می شود که برای حل این چالش یا بایستی سرمایه گذاری های کلان در خصوص ساخت نیروگاه ها انجام دهیم که منجر به هدر رفت انرژی و ضرر به محیط زیست توسط انتشار گاز دی اکسید کربن خواهد شد و یا اینکه با مدیریت مصرف آن را مهار کنیم.

جهانشاهی گفت: طبق تحقیقات انجام شده در قسمت جنوب کشور که شامل مناطق جنوبی استان کرمان می شود اگر در زمان پیک مصرف برق مدیریت مصرف را سرلوحه کار خود نمائیم و درست و بجا از انرژی برق استفاده کنیم حدود ۱۵۰۰ مگاوات پیک زدایی انجام می شود که این رقم باعث حل بسیاری از مشکلات در این زمینه خواهد شد.

در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخی با حضور مدیر عامل سازمان مردم نهاد و همچنین مدیر عامل شرکت برق جنوب کرمان به همراه معاون فروش و خدمات مشترکین در خصوص شدت مصرف انرژی و  حفظ محیط زیست برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان (جنوب)

    منبع خبر

    شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان (جنوب)

    شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان (جنوب)

    شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان (جنوب) یک شرکت در شهر کرمان می باشد

      نظرات