هاشمی‌رفسنجانی و سیدحسن خمینی برای هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شدند

هاشمی‌رفسنجانی و سیدحسن خمینی برای هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شدند

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irپس از گذشتن دوهفته از مهلت دانشگاه آزاد برای معرفی سه نماینده جهت حضور در هیات امنا، هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل جلسه در چهارشنبه‌ای که گذشت و بررسی گزینه‌های موجود، آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی و حمید میرزاده را برای عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی کرد تا ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد کامل شود.

به این ترتیب در شرایطی که پیش از این فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شدند؛ در اولین جلسه سال ۹۰ هیات موسس دانشگاه آزاد که به ریاست آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد برای تعیین سه نفر از اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد جهت قرارگیری در ترکیب هیات امنای این دانشگاه تصمیم‌گیری شد.آن طور که خبرگزاری مهر اعلام کرد براساس تصمیم هیات موسس دانشگاه آزادآیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حمید میرزاده برای عضویت در ترکیب جدید هیات امنای دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند و به گفته حمید میرزاده دبیر هیات موسس دانشگاه آزاد «مهم‌ترین مصوبه این جلسه مربوط به معرفی این سه نفر از اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد برای عضویت در هیات امنای دانشگاه بود.»اما طبق آن چه که در ماده ۱۰ اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی آمده است اعضای هیات امنا عبارتند از ۳ نفر از اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۳ نفر از اعضای هیات موسس که حتما یک نفر از آنها روحانی باشد، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی، رییس دانشگاه (دبیر هیات امنا). به این ترتیب طبق اساسنامه جدید دانشگاه آزاد، هیات امنای جدید این دانشگاه باید در اولین جلسه خود، رییس هیات امنا را انتخاب و گزینه پیشنهادی خود برای تصدی ریاست آتی دانشگاه آزاد را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. همچنین مدت عضویت هیات امنا چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضا یک نفر به ریاست هیات انتخاب می‌شود و در صورت استعفای هریک از اعضای هیات امنا یا فوت یا برکناری یا ناتوانی و یا هر علت دیگر، جایگزین او طبق مقررات این اساسنامه و برای باقیمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد.

تصویب سازمان و تشکیلات دانشگاه و آیین‌نامه‌های مالی و اداری، تصویب بودجه دانشگاه و پیشنهاد، تعیین خزانه‌دار دانشگاه و پیشنهاد رییس دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدور حکم توسط رییس هیات امنا پس از تصویب توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از دیگر وظایف این هیات امنا خواهدبود.

چنین است که می‌توان گفت پس از معرفی سه نفر از سوی هیات موسس دانشگاه آزاد هیات امنای دانشگاه آزاد عبارت خواهند بود از: وزیران علوم و بهداشت، رییس فعلی دانشگاه آزاد، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، فرهاد دانشجو، فریدون یزدی، بهمن یزدی صمدی، آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خمینی و حمید میرزاده.

گزینه‌های مدیریت دانشگاه

به این ترتیب می‌توان منتظر اعلام نام رییس جدید دانشگاه آزاد بود. گزینه‌ای که مدت‌ها است خبرگزاری‌های گوناگون گمانه‌زنی‌های متعددی درباره آن کرده‌اند. از جمله خبرگزاری فارس که روز گذشته از حمید میرزاده به عنوان گزینه اصلی دانشگاه آزاد برای جایگزینی عبدالله جاسبی نام برد و از برخی چهره‌ها همچون فرهاد دانشجو، شجاعی‌فرد، فرهاد رهبر، غلامحسین الهام و کریم زارع هم به عنوان دیگر گزینه‌های احتمالی برای تصدی ریاست دانشگاه آزاد و جانشینی عبدالله جاسبی یادکرد.

این گونه بود که حمید میرزاده دبیر هیات موسس دانشگاه آزاد در واکنش به این خبر به خبرگزاری مهر گفت: ابتدا باید هیات امنای دانشگاه آزاد تشکیل شود سپس درباره گزینه‌های اصلی ریاست بر این دانشگاه صحبت کرد.حمید میرزاده سپس افزود: ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد در حال حاضر تکمیل شده است. وقتی جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد تشکیل شد درباره رییس این دانشگاه هم تصمیم می‌گیرد. هیات امنای دانشگاه آزاد هر تصمیمی بگیرد بالاخره گزینه‌اش برای ریاست دانشگاه را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌کند.

میرزاده اما در پاسخ به اینکه آیا آمادگی پذیرش ریاست دانشگاه آزاد را دارد، گفت: درباره این موضوع در شرایطی که هنوز هیات امنای دانشگاه با ترکیب جدید تشکیل نشده است نمی‌توانم صحبت کنم.به هر روی هیچ قطعیتی در این گزاره‌ها نیست باید منتظر ماند و دید هیات امنای جدید چه تصمیمی برای این دانشگاه سی و چند ساله خواهد گرفت. آیا عبدالله جاسبی به مدیریتش بر دانشگاه آزاد پایان خواهد داد یا خیر؟

 

    نظرات