یکه‌تازی تیرآهن در رکود بازار فولاد

یکه‌تازی تیرآهن در رکود بازار فولاد

www.BanaNews.irهفته گذشته همانند هفته ماقبل، تیرآهن در بازار با رشد قیمت همراه شد، اما نرخ میلگرد نه تنها ثابت بود، بلکه حتی برخی سایزهای آن نیز با افت نرخ روبه‌رو شدند. برای مثال نرخ هر شاخه تیرآهن ۱۴ از ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان در روز شنبه به ۱۲۹ هزار تومان در پایان هفته رسید، اما میلگرد سایز ۱۴ از ۸۱۵ تومان در ابتدای هفته به ۸۱۳ تومان در هر کیلو رسید.

نبود تیرآهن در بازار در مقایسه با حجم عرضه میلگرد، عامل اصلی نوسان زیاد قیمت تیرآهن اعلام می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگرچه برخی از فعالان بازار، عدم عرضه و تحویل تیرآهن از سوی ذوب‌آهن را عامل این رشد قیمت و نبود کالا عنوان می‌کنند، اما با توجه به حجم فروشی که ذوب آهن از سال گذشته تاکنون داشته است، برخی این موضوع را بعید می‌دانند. به عقیده برخی از تجار، میلگرد عرضه‌کننده زیادی دارد و رکود بازار در این مدت باعث شده تا بخش قابل توجهی از میلگرد تولید شده در کارخانه‌ها در انبارها دپو شود، از این رو نوسان‌گیری از معاملات این کالا سودی برای معامله‌گران عمده و خرد بازار ندارد، اما برخلاف آن تیرآهن عرضه‌کننده‌های محدودی در بازار دارد از این رو برخی از این موضوع استفاده کرده و نرخ‌های بالاتری را برای تیرآهن در بازار پیشنهاد می‌دهند.

البته برخی تجار آگاهی بازار نسبت به عدم عرضه تیرآهن در بورس طی روز چهارشنبه را عامل شدت گرفتن این فرآیند در معاملات تیرآهن عنوان می‌کنند.

البته برخی نیز این موضوع را محدود و مقطعی دانسته و انتظار دارند روند رو به رشد قیمت تیرآهن نیز همانند میلگرد با عرضه‌های این هفته در بورس متوقف شود، ضمن اینکه احتمال زیادی وجود دارد تا نظارت‌ها بر بازار آهن به لحاظ نزدیک شدن به فصل مصرف و راه‌اندازی پروژه‌های دولتی افزایش یابد، اما همچنان برخی از کارشناسان بازار نگران رشد یکباره نرخ‌ها در پایان اردیبهشت ماه هستند و پیشنهاد می‌دهند سازمان‌های مسوول قبل از وقوع چنین شرایطی در بازار، نسبت به تامین نیاز پروژه‌های بزرگ و خریدهای عمده برنامه‌ریزی کنند.

در معاملات روز شنبه قیمت میلگرد سایزهای ۱۴ ، ۱۶ و ۱۸ با افت ۶/۰ درصدی نسبت به هفته قبل به ۸۱۵ تومان رسید، اما نرخ دیگر سایزهای تیرآهن ثابت ماند. تیرآهن ۱۴ و ۱۸ و ۲۰ در این روز رشد قیمت داشته و هر شاخه از آنها به ترتیب ۱۲۷ هزارو ۵۰۰ و ۱۹۹ هزار و ۳۰۶ هزار تومان در هر شاخه معامله شدند. اما تیرآهن‌های ۱۶ و ۲۷ در این روز کاهش قیمت داشته و به ترتیب با نرخ ۱۵۷ هزارو ۵۰۰ تومان و ۴۱۰ هزار تومان در هر شاخه مبادله شدند. نرخ میلگرد پیشنهادی بخش خصوصی دراین روز ثابت بود. یکشنبه به واسطه رشد قیمت تیرآهن در روز شنبه، فولادسازان خصوصی نرخ‌های بالاتری را برای تیرآهن پیشنهاد دادند که البته در بازار آزاد نیز نرخ تیرآهن به جز در سایزهای ۲۷ و ۲۴، رشد قیمت داشت. در این روز تیرآهن ۱۴، ۱۲۹ هزار تومان، تیرآهن ۱۶، ۱۵۸ هزارو ۵۰۰ تومان، تیرآهن ۱۸ ، ۲۰۰ هزار تومان، تیرآهن ۲۰، ۳۱۰ هزار تومان معامله شد. ضمن اینکه نرخ میلگرد در بازار ثابت بود.

در روز دوشنبه به واسطه انتظار شایعاتی در خصوص عدم اعمال تعهد از سوی یکی از تجار در بازار، مجددا رکود گسترش یافت و فولادسازان خصوصی نیز تغییری در نرخ‌های خود ندادند. در این روز تیرآهن ۲۰ و ۲۲ رشد کرده و به ترتیب ۳۲۵ هزار تومان و ۳۰۸ هزار تومان در هر شاخه معامله شدند، اما تیرآهن ۱۴، ۱۸ و ۲۷ با افت نرخ همراه شده و تیرآهن ۱۶ و ۲۴ ثابت ماندند. سه‌شنبه، روز کاهش نرخ میلگرد بود، به طوری که میلگرد دربرخی سایزها به ۸۱۰ تومان رسید و حتی نرخ میلگرد پیشنهادی تعدادی از فولادسازان خصوصی نیز کاهش داشت. روند کاهشی در این روز به تیرآهن نیز رسید. اما روز چهارشنبه به دلیل عرضه نشدن تیرآهن در بورس نرخ آن به جز در سایزهای ۲۴ و ۲۷ در بازار آزاد رشد کرد. در این روز تیرآهن ۱۴، ۱۲۹۰ هزار تومان، تیرآهن ۱۶ نیز با قیمت ۱۵۸ هزار تومان، تیرآهن ۱۸ نیز ۲۰۱ هزار تومان معامله شد، اما میلگرد نه تنها رشد نکرد، بلکه نرخ آن کاهشی نیز بود؛ به طوری که نرخ میلگرد ۱۴، ۱۶ و ۱۸ به ۸۱۳ تومان برگشت.

 

 

    نظرات