نوزدهمین همایش ارگان‌های دریایی در کشور برگزار می‌شود

نوزدهمین همایش ارگان‌های دریایی در کشور برگزار می‌شود

www.BanaNews.irدبیر کمیته دائمی همایش ارگان‌های دریایی با بیان اینکه این همایش روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ ماه در استان گیلان برگزار می‌شود، گفت: ۳۵ ارگان دریایی عضو دبیرخانه این همایش هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رئیس کمیته دائمی همایش ارگان‌های دریایی کشور در نشست خبری این همایش ‌ضمن گرامی‌داشت روز ملی خلیج‌فارس، تصریح کرد: ۱۹ همایش در این‌ رابطه برپا شده ‌و هر همایش قطع‌نامه‌ای داشته است که مفاد آن در طول سال مورد بررسی قرار گرفته و اجرای آن پیگیری شده است.

استیلی با بیان اینکه این همایش در روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ماه در استان گیلان برگزار می‌شود، ادامه داد: گزارش اقدامات انجام شده مفاد قطعنامه‌های قبلی در دبیرخانه همایش وجود دارد که در این‌باره باید گفت ۸۰ الی ۸۵ درصد موارد قطعنامه هجدهمین همایش ارگان‌های دریایی تاکنون محقق شده است.

مدیرکل سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر ادامه داد: مفاد محقق نشده قطع‌نامه همایش قبل نیز به دلیل مشکلاتی بوده است که در طول یک سال قابل برطرف شدن نبود زیرا برخی موارد قانونی قطعنامه قبلی طی یک سال به نتیجه نمی‌رسید.

استیلی افزود: ۳۵ ارگان دریایی عضو دبیرخانه این همایش هستند و چهار کارگروه علمی ـ کاربردی در همایش مذکور خواهیم داشت.

رئیس کمیته دائمی همایش ارگان‌های دریایی ضمن اشاره به اینکه چهار پنل تخصصی در این همایش ارائه می‌شود، اظهار داشت: ایمنی، امنیت و رقابت‌پذیری در حوزه حمل و نقل دریایی برخی از موضوعات این پنل‌ها است.

استیلی افزود: در این چهار پنل مقالات توسط اعضا که اغلب اعضای ارگان دریایی و متخصصان این صنعت هستند مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیته دائمی همایش ارگان‌های دریایی با ضمن بیان اینکه برای هر پنل تخصصی ۵ مقاله انتخاب شده است، تصریح کرد: سه مقاله از این ۵ مقاله در هر یک از پنل‌ها ارائه می‌شود اما هر ۲۰ مقاله در اختیار حضار قرار می‌گیرد.

مدیرکل سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر خاطرنشان کرد: ۹۵ مقاله برای این چهار پنل به دست دبیرخانه دائمی همایش ارگان‌های دریایی کشور رسیده است.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس در پایان این مراسم پیام دبیر کل ‌سازمان بین‌المللی دریانوردی به مناسبت نوزدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی ایران قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: در آستانه برگزاری نوزدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی ایران با تمرکز بر موضوع دزدی دریایی قرار داریم، عنوان مناسبی که برگرفته از موضوع روز جهانی دریانوردی است. همان‌طور که می‌دانیم، دریانوردان بی‌گناه، کشتیرانی و اقتصاد جهانی همگی از عملیات افراد جنایتکاری که با سوء استفاده از وضعیت سومالی، دریا را صحنه عملیات خود قرار داده و مبادرت به آدم‌ربایی و باج‌گیری می‌نمایند، در عذاب هستند؛ این افراد، کشتی‌ها، محموله آنها و همچنین زندگی خدمه آنها را وجه المصالحه قرار داده و از این طریق باج‌گیری می‌نمایند.

در ادامه این پیام می‌خوانیم: آیمو (‌سازمان بین‌المللی دریانوردی) در سال جاری مبارزه با دزدی دریایی را موضوع اصلی کار خود قرار داده و طرح یک اقدام چندوجهی برای پی‌گیری مسئله در سطوح مختلف و اجرای آن به صورت هماهنگ را تدوین نموده است. این اقدام نشانگر این واقعیت است که مشکل دزدی دریایی آنقدر ریشه‌دار شده که اقدام همه جانبه تمام نهادها را می‌طلبد.

اقدام جمعی یا انفرادی سازمان ملل متحد، دولت‌ها، نیروهای نظامی، شرکت‌های کشتیرانی، عملیاتی و خدمه کشتی‌ها، روی هم، بخش حیاتی یک اقدام همه جانبه به منظور نجات صنعت، خطوط استراتژیکی مهم حمل و نقل و تجارت دریایی، از تهدیدات ناشی از افزایش دزدی دریایی هستند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: نباید انتظار ارائه یک راه‌حل فوری برای این مسئله داشته باشیم، خصوصاً با توجه به اینکه دزدی دریایی خود را به وضوح در دریا نشان داده و ریشه آن بطور خاص به وضعیت بی‌ثباتی سیاسی در کشور سومالی برمی‌گردد.

با این حال، از طریق طرح اقدام آیمو و سایر ابتکار عمل‌ها و در همکاری با سایر طرف‌های علاقمند و با اعتماد به نفس، قادر به ایجاد تغییر در جایی که با حادترین مشکل در دریا روبرو هستیم، خواهیم شد.

بنا به گفته دبیر کل ‌سازمان بین‌المللی دریانوردی بدون شک، کل جامعه دریایی مرهون آن دسته از کشورهایی است که با اعزام نیروی دریایی به مبارزه با دزدی دریایی برخاسته‌اند. در سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران سریعاً حمایت خود را در این رابطه اعلام نمود و من نیز طی یک نامه رسمی به سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن مراتب تشکر و قدردانی خود را به جهت اعزام ناوهای جنگی ایران به منظور انچام عملیات امنیت دریایی در منطقه اعلام نمودم.

در ادامه این پیام دبیر کل آی‌ام‌او آمده است: جمهوری اسلامی ایران یک عضو فعال آیمو است، از سال ۱۹۵۸ میلادی که آیمو آغاز به کار نمود، ایران به عضویت آیمو درآمد و در بررسی دستور کارهای مختلف آیمو، تدوین بسیاری از اسناد آن و برنامه همکاری‌های فنی آیمو مشارکت نموده است.

بنه به گفته دبیر کل آی‌ام‌او، در این همایش علاوه بر موضوع اصلی دزدی دریایی، بهتر است به موضوعات زیست‌محیطی، ایمنی و امنیت دریانوردی به همراه بهره‌وری و رقابت‌پذیری در بخش‌های دریایی و بنادر پرداخته شود مهم است که موضوعات فوق و سایر موضوعات دریایی که به نوعی ذهن ما را مشغول کرده، این روزها مورد غفلت واقع نشوند.

در پایان این پیام آمده است در سال جاری، که همزمان با هفتادوپنجمین سالگرد تأسیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران است برای شما یک همایش موفق و پرارزش را آرزو می‌نمایم ".

 

    نظرات