مدیران شرکتهای تابع وزارت نیرو باید درصدد تنوع بخشی به تامین منابع مالی برآیند

مدیران شرکتهای تابع وزارت نیرو باید درصدد تنوع بخشی به تامین منابع مالی برآیند

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در  جلسه شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در اصفهان گفت: مدیران شرکتهای تابع وزارت نیرو باید درصدد تنوع بخشی به تامین منابع مالی برآیند چراکه همه ساله بودجه عمومی دولت محدودتر می شود بطوریکه اجرای پروژه ها آب وبرق تنها از طریق منابع مالی دولتی شاید دهها سال به طول بیانجامد.
دکتر محسن بختیارامسال را یکی از سالهای چالش برانگیز برای وزارت نیرو دانست و عنوان کرد: در سال جاری وزارت نیرو برای تامین آب و برق مردم در سراسر کشور با چالش های متعددی مواجه بود که خوشبختانه با  تعهد و تخصصی که کارکنان در این وزارتخانه از خود نشان دادند توانستیم  بر مشکلات در تابستان سال جاری غلبه کنیم.
وی ازتدوین دو برنامه در سال ۹۸ را بمنظور تامین پایدارآب  شرب وبرق مشترکین در کشور خبر داد و اعلام کرد:گذر ازپیک مصرف برق در سال ۹۸ و مدیریت تنش آب شرب دو برنامه ایی است که بمنظور ارائه خدمات بهتر به مشترکین تدوین و برای اجرای آن نهایی شده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه ظرفیت قابل اتکاء تولید برق در کشور ۵۳ هزار مگا وات در کشور است درحالیکه مصرف استانها ۶۱ هزار مگا وات برآورد گردیده است بنابراین پیش بینی شده که حدود ۸ هزار مگا وات کمبود برق در سال آینده داریم که در نظر گرفته شده است ۳ هزار مگا وات آن از طریق مدیریت مصرف جبران شود.
وی افزود: مدیریت مصرف برق وظیفه همه دستگاههای اجرایی کشور است و همه نهادها و دستگاهها باید در صدد مدیریت مصرف برق باشند .
دکتر بختیار با بیا ن اینکه  هم اکنون ۳۳۴ شهر در کشور در مرحله تنش آبی قرار دارند تصریح کرد:در حال حاضر جمعیتی بالغ بر  ۵ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در شهر و نیز ۲ میلیون و ۲۵۰ نفر در ۶۷۰ روستا در مرحله تنش آبی قرار دارندبر این اساس به منظور گذر از بحران کم آبی در پیک مصرف در سال آینده ۴ برنامه در زمینه مدیریت مصرف صحیح آب در وزارتخانه  تعیین شد.
معاون برنامه ریزی و  اقتصادی وزارت نیرو با تاکید برایجاد تنوع در  تامین منابع مالی شرکتها اظهار داشت:هم اکنون ۸۰۰ طرح از سوی شرکتهای تابعه وزارت نیرو پیوست قانونی برای استفاده از بودجه دولتی دارند که برآورد گردید  برای اجرای این پروژه ها به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیازاست در حالیکه   در بودجه رقمی معادل ۶ هزار میلیاردها تومان برای اجرای این طر ح ها  در نظر گرفته شده است که با احتساب تخصیص صد درصدی این بودجه ۵۰ سال زمان می برد تا این پروژه ها از طریق منابع مالی دولتی اجرا شوند.
وی استفاده از اوراق مشارکت و اسناد را یکی از راههای تامین منابع مالی برشمرد و بیان داشت: وزارت نیرو در سالهای گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت و اسناد بهره مند شد همچنین می توان از ظرفیت تبصره ۵ که به شرکتها این امکان را می دهد بدهی خود را با بانکها تهاتر کنند استفاده کرد.
دکتر بختیار گفت: مدیران شرکتهای تابعه وزارت نیرو باید بدانند که تامین منابع مالی امری دشوار است و با در نظر گرفتن دفتر تجهیز منابع مالی در صدد  غلبه براین مشکل باشند.
وی استفاده از تبصره ۱۹ را هم یکی از راههای تنوع بخشی به منابع مالی بر شمرد و خاطر نشان ساخت:در حال حاضر ۴۴ طرح ازسوی وزارت نیرو به منظور استفاده از ظرفیت تبصره ۱۹ در نظر گرفته شده است که در کارگروه واگذاری تبصره ۱۹ مدل مالی ۳۳ طرح مصوب و آماده فراخوان است.
معاون برنامه ریزی و  اقتصادی وزارت نیرو اصلاح تعرفه های مشترکین پر مصرف را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف برشمرد و عنوان کرد:پیش بینی مصوبه ایی در دولت به منظور اصلاح تعرفه های مشترکین پرمصرف آب و برق مد نظر قرار گرفته شده است که مشترکینی که بالای الگو انرژی مصرف می کنند بهای بیشتری بپردازند.

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: تابستان سال جاری  با تلاش شبانه روزی مسولان امر آب شرب مشترکین در استان به رغم محدودیت های شدید منابع آبی تامین شد این در حالیست که اگر تدابیری جهت راه اندازی سامانه دوم آبرسانی به اصفهان در نظر گرفته نشود احتمال چالش تامین آب  در سالهای آینده وجود دارد
مهندس هاشم امینی افزود:ظرفیت تصفیه خانه باباشیخعلی نهایت ۱۱ مترمکعب  در ثانیه است در حالیکه در فصل تابستان نیاز آبی ۴ میلیون جمعیت تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ به  ۱۴.۵ مترمکعب در ثانیه نیز می رسد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

منبع خبر

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یک شرکت در شهر اصفهان می باشد

    نظرات