مردم بازوی اصلی و توانمند حفظ و نگهداری منابع آب

مردم بازوی اصلی و توانمند حفظ و نگهداری منابع آب

امروزه در تمام محافل و مجالس از بحران آب به عنوان یکی از سه بحران اصلی جهان (بحران های آب، غذا و انرژی) صحبت به میان می آید.

طی سالهای اخیر نیز موضوع تغییر اقلیم مطرح بوده که عواقبی چون  خشکسالی و آلوده سازی محیط زیست را به دنبال دارد؛ در این میان حراست از منابع آبی اهمیت دوچندان می یابد و لازم است مردم و مسئولان در راستای مدیریت وضعیت موجود، به فکر راه چاره باشند.

بدون شک باید این موضوع را مد نظر قرار داد که علاوه بر اینکه انسان امروزی نیازمند این مایه حیاتی است، آیندگان نیز نیازمند آن هستند و در صورت بی توجهی به این امر، مفهوم توسعه پایدار زیر سوال رفته و عملا مورد غفلت قرار می گیرد و به نظر می رسد تنها راه حل موثر برای جلوگیری از این روند، آموزش، آگهی و تربیت است.

شرکت آب و فاضلاب شهری یکی از متولیان اصلی در این حوزه بوده و از جایی که انسان را به عنوان مهمترین عامل و محور اصلی توسعه پایدار می داند، نقش آموزش و فرهنگسازی در کنار استفاده از سرمایه های اجتماعی برای دستیابی به هدف توسعه پایدار را مورد تاکید و توجه قرار داده است و در این راستا مدیریت مصرف آب و حراست از منابع آبی را به عنوان موضوعی مهم و پر اهمیت، در برنامه کاری خود دنبال می کند.

از جایی که روز به روز شاهد افزایش آلودگی محیط زیست به دست انسان هستیم و از سوی دیگر، خشکسالی سبب شده تا آب چاه ها پسروی کند و بر همین اساس امروزه می بینیم که منابع تامین آب شرب در خطر قرار دارد و این امر لزوم توجه بیشتر مردم و مسئولان به حراست از منابع آبی را دوچندان می کند.

۴۰ چاه از مدار بهره برداری خارج شدند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در این خصوص می گوید: یکی از جنبه های مهم آموزش و تربیت در مبحث آب، ضرورت فراگیر بودن جامعه مخاطب است. اما در این میان کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

رسول اکبری با اشاره به قرار داشتن ایران در کمربند خشک زمین، گفت: حفاظت از منابع آبی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نیازمند راهبرد و برنامه منسجم در این زمینه هستیم تا به واسطه آن، شاهد تحول بنیادین در مدیریت منابع آب باشیم که در این راستا مردم می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

وی با اشاره به بحران آبی موجود در کشور، اعلام کرد: آب شرب مورد نیاز مردم در شهرهای مختلف آذربایجان غربی از طریق ۲۰۳ حلقه چاه، ۱۲ تصفیه خانه و ۱۲ دهنه چشمه تامین می شود.

این مسئول تعداد کل چاه های موجود در استان را ۲۴۳ چاه عنوان کرد و افزود: از این تعداد، ۲۰۳ چاه در مدار بهره برداری قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی تعداد چشمه های آب در مدار بهره برداری استان را ۱۲ دهنه چشمه اعلام کرد.

اکبری با بیان اینکه طی سالهای اخیر ۴۰ چاه در مدار بهره برداری در سطح استان از مدار به دلیل مختلف آلودگی، کاهش دبی و ... از مدار بهره برداری خارج شده اند، اذعان داشت: ظرفیت تامین آب استان در حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه می باشد.

این مسئول با بیان اینکه آب و فاضلاب شهری از تمام توان، برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی بهره می گیرد، اعلام کرد: ۲۳ آزمایشگاه آب در استان فعال است که از این تعداد ۱۰ آزمایشگاه میکروبی، یک آزمایشگاه بیولوژی، ۳ آزمایشگاه شیمی، یک آزمایشگاه المانهای سنگین، یک آزمایشگاه مواد آلی و سموم، یک آزمایشگاه سیار و ۶ آزمایشگاه کنترل کیفیت و تصفیه خانه آب است.

اکبری پارامترهای اندازه گیری شده توسط آزمایشگاه های این شرکت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:  میزان مطلوبیت آب شرب شهرهای آذربایجان غربی از نظر کدورت آب ۹۹.۸۴ درصد بوده و از نظر کلر باقی مانده آزاد ۹۹.۸۲ درصد و از نظر کیفیت میکروبی ۱۰۰ درصد و از نظر PHC نیز ۱۰۰ درصد است.

بهره مندی ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری از آب شرب سالم و بهداشتی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند هستند، گفت: در مجموع، ۸۷۰ هزار واحد انشعاب آب در آذربایجان غربی واگذار شده است که ۲ میلیون ۱۷۳ هزار و ۸۶۶ نفر از شهروندان استان را زیر پوشش خود قرار داده است.

اکبری با بیان اینکه ۴ هزار و ۹۰۱ کیلومتر شبکه توزیع آب، ۷۲۸ کیلومتر خط انتقال و ۳۹۲ هزار در استان احداث شده است، افزود: ۳۹۲ هزار و ۲۳۰ مترمکعب مخازن ذخیره آب در سطح شهرهای استان وجود دارد.

مصرف  ۱۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار متر مکعب آب طی ۹ ماه امسال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در ادامه به عملکرد این شرکت در ۹ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت ۱۳ هزار و ۳۱۰ فقره انشعاب آب در شهرهای مختلف آذربایجان غربی واگذار شده است.

اکبری با بیان اینکه در ۹ ماه گذشته ۵۲.۹۰ کیلومتر شبکه توزیع آب و ۱۲.۳۲۰۶ کیومتر خط انتقال احداث شده است، تصریح کرد: طی این مدت، طول شبکه آب اصلاح شده نیز ۲۹.۹۰ کیلومتر بود.

وی با بیان اینکه دو حلقه چاه طی سال جاری حفر و وارد مدار بهره برداری شده است، اعلام کرد: در این مدت برای تامین نیاز آبی مردم شهرهای مختلف استان، ۱۵۲ میلیون و ۲۳۸ هزار مترمکعب آب استحصال و از این میزان ۱۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار متر مکعب به فروش رفته است.

این مسئول به اقدامات اجرایی در راستای کاهش هدررفت آب اشاره کرد و گفت: در این راستا ۸ هزار و ۳۳۵ فقره انشعاب غیرفنی استانداردسازی و ۱۰ هزار و ۱۸۸ کنتور خراب تعویض شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در ادامه به دیگر اقدامات این شرکت در راستای کاهش میزان هدر رفت آب اشاره و خاطرنشان کرد: ۹ ماه امسال ۱۶ هزار و ۳۳۱ شیر قطع وصل مرئی شده و به ۳ هزار و ۶۶ اتفاق شبکه و ۱۳ هزار و ۶۰ اتفاق انشعاب رسیدگی شده است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی یک شرکت در شهر ارومیه می باشد

      نظرات