نبود امنیت شغلی، مهم‌ترین مشکل کارگران

نبود امنیت شغلی، مهم‌ترین مشکل کارگران

www.BanaNews.irدبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل کارگران، امنیت نداشتن شغلی و در مرحله دوم پایین بودن سطح دستمزدها است، گفت: در حال حاضر کارگران امنیت شغلی نداشته و هر زمان کارفرما اراده کند از کار اخراج می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) آقایار حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: با توجه به نرخ تورم و وضعیت خصوصی‌سازی، حداقل دستمزد تعیین شده ۳۳۰ هزار تومانی توسط شورای عالی کار برای کارگران حتی پاسخگوی نیازهای اساسی یک خانواده نیست.

وی، مشکلات بدی آب و هوا و گرد و غبار را نیز از مسایل ویژه کارگران خوزستانی دانست و افزود: در این زمینه دولت هیچ امتیازی برای کارگران این مناطق در نظر نگرفته است؛ همچنین مشکل دیگر کارگران خوزستان تاخیر در پرداخت حقوق است؛ به‌طور میانگین کارگران استان ۲ تا سه ماه حقوق معوق دارند و کارگران بعضی شرکت‌ها حقوق پنج‌ماه خود را دریافت نکرده‌اند.

دبیراجرایی خانه کارگر خوزستان همچنین با اشاره به اعتصاب کارگران شهرداری منطقه پنج اهواز به علت پرداخت نشدن چهار ماه حقوق از هفته‌گذشته، تصریح کرد: متاسفانه کارگران با توجه به وضعیت بیکاری استان جرات اعتراض ندارند.

حسینی با بیان این‌که طبق ماده ۶۳ قانون کار باید تمام کارگران روز ۱۱ اردیبهشت (روز جهانی کارگر) تعطیل باشند، خاطرنشان کرد: این موضوع هنوز برای مدیران و کارفرمایان نهادینه نشده است و رعایت نمی‌شود.

وی، جمعیت کارگری استان اعم از بیمه شده یا نشده را حدود ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: از نظر جمعیت کارگری، خوزستان مقام سوم کشور را دارد. البته گرچه تعداد بیمه‌شدگان اصلی تامین اجتماعی در استان که همگی کارگر هستند ۴۵۰ هزار نفر است اما تعداد کارگران بیمه نشده نیز کم نیست و از این افراد آمار دقیقی وجود ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان درباره برنامه‌های امسال خانه کارگر برای کارگران بیان کرد: امسال آموزش‌های کوتاه‌مدت رایگان برای کارگران در اولویت برنامه‌ها قرار دارد‌؛ همچنین برنامه دیگر آشنایی کارگران با خدمات و امکانات خانه کارگر است.

حسینی در زمینه فعالیت‌های خانه کارگر در سال گذشته، تصریح کرد: سال ۸۹، پنج هزار نفر از کارگران استان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفت و تعداد زیادی از کارگران ساختمانی برای دریافت گواهی مهارت به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی و پس از آن برای بیمه شدن به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند. البته سهمیه خوزستان نسبت به جمعیت کارگران ساختمانی پایین بود و سازمان تامین اجتماعی به دلیل تکمیل ظرفیت با وجود دارا بودن گواهی مهارت، از بیمه شدن این افراد خودداری کرد.

وی افزود: سال گذشته همچنین پنج هزار نفر از کارگران ساختمانی از سوی خانه کارگر برای دریافت سهام عدالت کارگران ثبت‌نام شدند و این فرآیند از اسفندماه سال‌گذشته تا نیمه اول اردیبهشت امسال ادامه دارد.

دبیراجرایی خانه کارگر خوزستان، مشکلات کنونی کارگران را در نتیجه ضعف و یا اشکالات قانون کار ندانست و تصریح کرد: در قانون فعلی هنور بسیار از بندها و مواد، اجرایی نشده است؛ مشکل قانون نیست؛ نظارت نکردن دستگاه‌های مرتبط با مسایل کارگری و قانون کار، آگاهی نداشتن کارگران نسبت به حقوق قانونی خود، مناسب نبودن وضعیت اشتغال و دستمزد و در نهایت نرخ بیکاری استان منجر به ایجاد شرایط فعلی برای کارگران شده است.

حسینی با اشاره به دستور رییس جمهور در سال گذشته مبنی بر حذف استفاده از کارگران از طریق شرکت‌های پیمانکاری و در مقابل عقد قرارداد مستقیم با کارگران، بیان کرد: این موضوع هنوز در مجموعه نفت، ملی حفاری، پتروشیمی‌ها و شهردار‌ی‌های استان اجرایی نشده و کارگران پتروشیمی ماهشهر نیز به همین علت اعتصاب کردند.

وی ادامه داد: در واقع در صورت عقد قرارداد مستقیم با کارگران، این قشر علاوه بر تامین شغلی از نظر دریافت و پرداختی‌ها نیز در شرایط مطلوب‌تری قرار می‌گیرند زیرا پیمانکار تنها یک واسطه و دلال است که هیچ حضور و وجودی در مجموعه ندارد و اگر قرار باشد کارگر هر ماه ۷۰۰ هزار تومان دریافت کند، پیمانکار ۴۰۰ هزار تومان را خود برداشت می‌کند و در نتیجه این نوع قرارداد تنها به ضرر کارگران است.

دبیراجرایی خانه کارگر خوزستان افزود: البته این موضوع در بعضی از استان‌های کشور اجرایی شده اما هنوز در خوزستان اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

 

 

    نظرات