امضای تفاهم‌نامه‌ پنج‌جانبه با هدف رونق و توسعه کریدور شرق

امضای تفاهم‌نامه‌ پنج‌جانبه با هدف رونق و توسعه کریدور شرق

www.BanaNews.irنماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ضمن اشاره به استراتژیک بودن محور ریلی و جاده‌ای چابهار ـ زاهدان ـ‌ مشهد ـ سرخس از انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر برای استفاده از این کریدور خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده زرگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ، در خصوص نشست پنج جانبه کارشناسی تدوین موافقت‌نامه کریدور بین‌المللی ترانزیت کالا، اظهار داشت: جلسات نهایی اجلاس پنج ‌جانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر برگزار ‌و به تفاهم‌نامه‌ای پنج‌جانبه ختم شد.

وی ادامه داد: اولین جلسه این کشورها شامل ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان در تهران برگزار شد و هر چهار کشور تصمیم گرفتند با توجه به منافع مشترکی که در بحث ترانزیت و حمل و نقل وجود دارد، تعامل و همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه اولیه در تهران برگزار شد، گفت: جلسات بعد در عمان، ازبکستان و نهایتاً در ترکمنستان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: چندی پیش ‌در اجلاس عمان کشور قطر به عنوان ناظر به این چهار کشور پیوست و در جلسه بعدی که در ازبکستان بود کشور قطر هم با موافقت همگان به عنوان کشور پنجم جای گرفت.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: محور شرق ایران یکی از محورهایی ترانزیتی است که می‌تواند در زمان کوتاه و با هزینه بسیار کم کالاهایی که از کشورهای آسیا و به خصوص کشورهای آسیای میانه می‌آیند را از طریق ایران به دریای عمان و به کشور عمان و دریاهای آزاد وصل کند که این پتانسیل و امکان مهم موجب شد که کشورها بتوانند طی اجلاسی در کنار یکدیگر قرار گیرند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: کشورهای ترکمنستان و ازبکستان، کشورهای تولید کننده و کشورهای عمان و قطر، کشورهای مصرف کننده محسوب می‌شوند و ایران هم در این میان بهترین پل ارتباطی میان این کشور‌ها است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت خاطرنشان کرد: با مذاکرات انجام شده، منافع مشترک اقتصادی موجب شد که این تفاهم‌نامه تنظیم شود البته هر کشور منافع خود را دارا است.

افندی‌زاده اضافه کرد: همچنین که کالاهایی که قرار است از کشور چین وارد کشورهای دیگر بخصوص کشورهای cis شود، از طریق ایران عبور می‌کند و ایران می‌تواند به عنوان پل ارتباطی مطلوب در این میان عمل کند.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت تصریح کرد: با امضاء تفاهم‌نامه ‌بین پنج کشور به عنوان کشور‌های مؤثر برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی، سایر کشورها نیز به این پنج کشور به عنوان کشورهای عضو می‌پیوندند و می‌توان خط جدیدی را با محوریت ایران در بحث ترانزیت ایجاد کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: تلاش می‌کنیم کشورهایی نظیر افغانستان نیز بتواند به این کریدور (محور شرق) وارد شود و کالاهای خود را از طریق بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، عبور دهد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: امید است با این تفاهم‌نامه پنج جانبه، کریدور جدیدی را در بین کریدورهای دنیا برای عبور کالاهای ترانزیت بین کشورهای تولید کننده و کشورهای مصرف کننده ایجاد کنیم.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت در خصوص دستاور‌های این نشست، ضمن اشاره به ایجاد تفاهم‌نامه بین پنج کشور برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا، گفت: با توجه به اینکه کشورهایی مثل ازبکستان و ترکمنستان تولید کننده و کشورهایی نظیر عمان و قطر به عنوان مصرف کننده مطرح هستند می‌تواند ایران را به عنوان پل ارتباطی ارزان و سریع بین آنها معرفی کرد.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: همچنین با ایجاد این گروه پنج جانبه سایر کشورها نیز می‌توانند با محوریت ایران وارد قضیه شوند تا منافع اقتصادی ‌حمل و نقلی زیادی بین این کشورها ایجاد کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: طبیعتاً رشد مسائل حمل و نقل موجب رشد نرخ تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال، ایجاد درآمد مشترک، وابستگی کشورها از نظر حمل و نقلی به یکدیگر و ایجاد زیرساخت‌هایی خواهد شد که همه کشورها به آن نیاز دارند.

افندی‌زاده اضافه کرد: برای ایجاد این امکان روان‌سازی، ناگزیر به توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در محور شرق خواهیم بود و طبیعتاً هر چه از بعد ترانزیت و حمل و نقل در محور شرق تلاش کنیم امنیت و پایداری در کشور و مرزهای شرقی افزایش خواهد یافت و این امر موجب اشتغال‌زایی گسترده و مطلوب خواهد شد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ضمن بیان اینکه تحول عظیمی در بحث ترانزیت کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: قطعاً سایر کشورها نیز به این کریدور و این محور می‌پیوندند و محور شرق اعم از راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ‌ مشهد ـ سرخس و نیز مسیر جاده‌ای این منطقه با وجود بندر در حال توسعه چابهار یکی از قطب‌های بزرگ در بحث توسعه حمل و نقل و ترانزیت برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 

 

    نظرات