با اعلام شعار « آب برای همه » به عنوان شعار روز جهانی آب در...

با اعلام شعار « آب برای همه » به عنوان شعار روز جهانی آب در...

به گزارش شبکه خبری آب ایران، سازمان ملل متحد در رابطه با چالش های جاری و آتی آب هر سال شعاری برای روز جهانی آب پیشنهاد می دهد که تمرکز آن بر گزارش جهانی توسعه آب می¬باشد که هر سال در ۲۲ مارس برگزار می شود. این سازمان شعار روز جهانی آب ۲۰۱۹ را «آب برای همه» تعیین نمود که منطبق بر دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار بوده و نشان دهنده این موضوع است که همگام با پیشرفت توسعه پایدار هر فردی باید از آن سود ببرد. ششمین هدف توسعه پایدار (SDG ۶) اطمینان از دسترسی به آب و مدیریت پایدار آن برای همه مردم تا سال ۲۰۳۰ است . بدین معنا که هر کس در هر جای کره زمین و با هر ملیت و قومی که باشد، دسترسی به آب برای او یک حق انسانی است.

این گزارش حاکیست : با توجه به مصادف بودن روز جهانی آب با تعطیلات نوروز در ایران با هماهنگی فرابخشی بعمل آمده میان  سازمان های ذیربط با موضوع آب منجمله سازمان های دولتی ، غیر دولتی و سازمانهای مردم نهاد ، ۱۳ اسفند ماه که نوروز آب و رودخانه ها بر اساس تقویم ایران باستان بوده به عنوان  روز ملی آب نامگذاری و طی سالهای گذشته مراسم بزرگداشت آن با پیام ها و یا حضور مقامات ارشد برگزار شده است.

بر اساس این گزارش : در سال ۱۳۹۷ نیز مراسم بزرگداشت روز ملی آب با مشارکت اتاق بازرگانی ایران ، وزارت نیرو (شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور) وزارت کشاورزی ( معاونت آب و خاک و سازمان جنگل ها ، مراتع  و آبخیزداری) سازمان حفاظت محیط زیست و شبکه سمن های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ، وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون ملی یونسکو روز سیزده اسفند ماه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران بر گزار خواهد شد.

در همین زمینه پوستر هایی نیز با الهام از شعار روز جهانی آب منطبق با فرهنگ کشور ایران طراحی و منتشر شده است.

این گزارش می افزاید: روز جهانی آب اولین بار در سال ۱۹۹۲، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس (محیط زیست و توسعه سازمان ملل ( UNCED) در شهر ریودوژانیرو برزیل رسماً مطرح شد .
در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه ۲۱ سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند .
همچنین آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسائلی در مورد روز جهانی‌ آب تعیین می‌شود که بسیاری از مسائل را در مورد منابع آب منعکس می‌کند.

از سال ۱۹۹۳، هر سال یک شعار جدید درباره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه بر پایه آن شعار شکل گیرد. از سال ۱۹۹۴ تاکنون عنوان‌های ویژه روزهای جهانی آب به ترتیب زیر بوده است :
:۱۹۹۴ آب و دغدغه‌های همگانی؛ ۱۹۹۵: آب و زنان؛ ۱۹۹۶: آب و شهرهای تشنه؛ ۱۹۹۷: آب جهان، آیا کافیست؟؛ ۱۹۹۸: آب زیرزمینی، گنجینه پنهان؛ ۱۹۹۹: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کنند؛ ۲۰۰۰: آب برای قرن ۲۱؛ ۲۰۰۱: آب برای سلامت؛ ۲۰۰۲: آب برای توسعه؛ ۲۰۰۳: آب برای آینده؛ ۲۰۰۴: آب و بلایا؛ ‌۲۰۰۵: آب برای زندگی؛ ۲۰۰۶: آب و فرهنگ؛ ۲۰۰۷: سازگاری با کم آبی؛ ۲۰۰۸: آب و سلامت؛ ۲۰۰۹: آب های مشترک، فرصت‌های مشترک؛ ۲۰۱۰: آب پاک برای جهان سالم؛ ۲۰۱۱ : آب برای شهرها: پاسخ به چالش شهرنشینی؛ ۲۰۱۲: آب و امنیت غذایی ؛ ۲۰۱۳: آب در هر مکان برای همگان با همکاری های بین المللی ؛ ۲۰۱۴: آب و انرژی ؛ ۲۰۱۵ آب و توسعه پایدار ؛ ۲۰۱۶ : آب و مشاغل ؛ ۲۰۱۷: فاضلاب و ۲۰۱۸ : طبیعت برای آب.
روز جهانی آب، همه ساله در ۲۲ مارس (دوم فروردین ماه) جشن گرفته می شود .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات