بررسی نقش شهردار در توسعه شهر کانون تفکر سازمان

بررسی نقش شهردار در توسعه شهر کانون تفکر سازمان

به دعوت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، اولین نشست کانون تفکر در این سازمان با عنوان نقش شهردار در توسعه شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، در این نشست افزون بر ۵۰ نفر مهندسان، استادان دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران حضور داشتند و در آغاز، خانم مهندس شجاع دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان درباره سابقه تاسیس شهرداری در ایران سخن گفت و افزود: شهرداری با نام اولیه بلدیه در یزد از سال ۱۳۱۰ تاسیس شده و در آغاز شرح وظایف گسترده ای داشته که به تدریج سایر سازمان ها و شرکت ها برخی از آنها را عهده دار شده اند.

دکتر منتظرالحجه و دکتر اکبری متخصصان شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه سخنرانان اصلی این گردهمایی بودند که در مواردی چون جایگاه شهردار در چارچوب مدیریت شهردار و روند توسعه شهر یزد سخن گفتند. ضرورت توسعه شهر به لحاظ کیفی، توجه به دانش شهر و شهرسازی، و نقش راهبری یا مدیریت شهردار سخن گفتند.

مهندس رخشان عضو علی البدل هیئت مدیره و مسئول کانون تفکر سازمان نیز با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان وظیفه خود می داند علاوه بر تلاش در بهبود کیفیت ساخت و ساز به مسائل شهری نیز توجه داشته باشد گفت: قوانین مدیریتی خوب موجود در زمینه های شهر و شهرداری و شهرسازی، اجرای مطلوب آنها را می طلبد.

دکتر سالاری رئیس سازمان نیز که در این نشست شرکت کرده بود نیاز به آشناسازی مردم با حقوق شهروندی را یادآور شد و گفت: نقش مردم آگاه در اداره شهر می تواند سازنده باشد و آنان در قالب تشکل های حرفه ای و کانون ها و انجمن های تخصصی می توانند روی شهر و شهرداری تاثیرگذار باشند. وی قدرت زیاد شهردار را یکی از علل وجود چالش در انتخاب وی دانست و گفت: در جهان اول مردم آگاه و مطالبه گرند و همین عامل اجازه نمی دهد نقش یک نفر در جایگاهی مانند شهردار تا این اندازه تعیین کننده و پررنگ باشد.

در این نشست حاضران دیدگاه های خود را در زمینه نقش شهردار در توسعه شهر بیان کردند.مواردی چون تعامل گرا بودن شهردار، ضرورت آشتی دادن مردم با شهرداری، توجه شهرداری به کسب درآمدهای پایدار به جای اخذ جریمه، اهمیت پشتوانه علمی و تخصصی شهردار در کنار مدیریت جهادی، شکل گیری توسعه از طریق مشارکت مردم و نه از طریق بخشنامه و دستورالعمل، از محورهای سخنان کارشناسان حاضر در جلسه بود.

این نشست به صورت ماهیانه با موضوعات مشابه همچنان تداوم خواهد داشت.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات