برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری ۱۴۰۰-۱۳۹۷ رونمایی شد

برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری ۱۴۰۰-۱۳۹۷ رونمایی شد

برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری ۱۴۰۰-۱۳۹۷ رونمایی شد

با حضور جمعی از مدیران شهری و کارشناسان، از برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری ۱۴۰۰-۱۳۹۷ در تالار شهر مشهد رونمایی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، امروز پنجشنبه چهارم بهمن ماه معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در مراسم رونمایی از برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری مشهد ۱۴۰۰-۱۳۹۷، اظهار کرد: نظام ازریابی عملکرد شهرداری مبتنی بر برنامه است. یعنی میزان پیشرفت برنامه را به عنوان نظام عملکرد می‌شناسیم. این میزان مشخص و سیستمی است و هر کسی در هر زمان و هر حوزه‌ای می‌تواند میزان پیشرفت برنامه و شاخص‌ها را به وضوح مشاهده کند و انتظار می‌رود به زودی به ازای هر فرد در سیستم اداری شهرداری در هفته شاخص عملکردی مشخصی به صورت سیستمی اعلام شود.
شهریار آل شیخ افزود: با تدوین این برنامه عملیاتی، نظام ارزیابی عملکرد به نظام برنامه گره می‌خورد و این امر تضمین کننده اجرای برنامه و میزان درستی آن است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تعامل و وفق آمدن موضوعات مختلف همواره دچار چالش بوده، گفت: اینکه نظام برنامه‌ریزی در کشور به سمتی رود که برنامه دارای تضمین اجرایی باشد و از قالب دکور خارج شود و صرفا نمایشی نباشد، موضوع مهمی است.
آل شیخ به تشریح ویژگی‌های برنامه میات مدت شهرداری مشهد پرداخت و گفت: برای تصویب نهایی برنامه میان مدت شهرداری یک سال زمان صرف شده و ویژگی آن این است که برنامه دروان زا است و با تعامل نهادهای مختلف درون شهرداری فرایند کار تدوین شده است.
وی تصریح کرد: برنامه‌ای که سازمان آن را نگاشته، می‌تواند خود نیز آن را تغییر دهد. چرا که از فلسفه و مضامین کار، آگاه است. پس برنامه خود را به روز خواهد کرد و در نتیجه راهبردهای خود را به برنامه تبدیل می کند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه نیمی از کلانشهرهای کشور فاقد برنامه عملیاتی هستند، اظهار کرد: تعدادی هم تصور این را ندارند که برنامه بتواند به شاخص های عملیاتی منجر شود.
وی با اشاره به اینکه برنامه راهبردی ایجاد همسویی سازمان را تضمین می کند، خاطر نشان کرد: انتظار است که در همسویی سازمانی بتوانیم بهتر عمل کنیم و در ساختار کنونی با ایجاد برش های منطقی بتوانیم چشم انداز را تعریف نماییم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد افزود: شاخص های موجود سبب می شود میزان پیشرفت برنامه را از طریق سیستم مدون و منطقی دریافت کنیم. پس پیشرفت را مبتنی بر اعداد می توانیم به دست آوریم.لذا می توانیم ارزیابی عملکرد بر این مبنا ارائه دهیم.
آل شیخ ادامه داد: معتقدم خود را باید با خواست مردم مقایسه کنیم، نه به سایر شهرداری های کشور. مردم و شهروندان مشهدی از شهرداری انتظار زندگی بهتر، رونق، پیشرفت و رفاه دارند. پس باید خود را با سطح بالاتری مقایسه کنیم.
بکارگیری رویکرد مشارکتی، مهمترین عامل توفیق تدوین برنامه
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در ادامه این مراسم، با اشاره به اینکه از سال ۹۶ کار تدوین برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری آغاز شد، اظهار کرد: نگران این بودیم که برنامه‌ای که قرار است تدوین شود، بهتر از برنامه های پیشین هست یا خیر.
جمال حسن بارانی بکارگیری رویکرد مشارکتی در تدوین برنامه را مهمترین عامل توفیق در تدوین برنامه خواند و گفت: چهارمین برنامه میان مدت شهرداری مشهد نگاشته شده است که از این نظر شهرداری مشهد در صدر پیشتازان قرار دارد و در افق برنامه ریزی نسبت به سطح کشوری می تواند ادعا کند از متوسط به بالا است.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد افزود: در حوزه تدوین برنامه تلاش کردیم ابتدایی ترین اقدامی که انجام دهیم، فعال کردن نظام نامه و کارگروه های مرتبط با آن سطح در شهرداری باشد.
بارانی با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار نفر ساعت کار کارشناسی در سال گذشته به منظور تدوین این برنامه انجام شد، گفت: در روش تولید نگاه به مسائل اساسی شهر مشهد است. پس ۳۰ مسئله اساسی شهر مشهد در دستور کار قرار گرفت که از سوی مجموعه های تخصصی احصاء شده بود.
وی با اشاره به آیتم های مورد بررسی در جلسات، بیان کرد: شناخت وتحلیل ذی نفعان و تحلیل محیط های داخلی در این زمینه مورد بحث و بررسی جدی در جلسات قرار گرفت. پس سند چشم انداز ۱۴۰۰ و سند چشم انداز سند جامع شهری توسط شهردار رسما ابلاغ شد و برنامه های آن در کارگروه ها بررسی گردید.
کاهش برنامه های میان مدت به ۲۰۰ برنامه
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به احصاء چالش‌های پیش رو، اظهار کرد: اتصال با اسناد بالادستی به عنوان یک چالش مطرح بود چرا که طرح جامع شهری، اتصال موثقی با برنامه میان مدت شهرداری نداشت. همچنین بودجه های سنواتی نیز با برنامه میان مدت ارتباط چندانی نداشت و برای این موضوع راهکارهایی تدارک دیده شد.
بارانی با اشاره به اینکه نظام فرآیندهای خدمات و تولیدات شهرداری نیز چالش بود، گفت: فرآیندهای اصلی و پشتیبان از سوی بودجه پشتیبانی کامل نمی‌شد. پس با برگزاری جلسات متعدد تلاش شد قوانین و ضوابط را بررسی کنیم. این در حالی بود که تعداد خدمات برنامه میان مدت شهرداری زیاد شده و این امر سبب شده بود بودجه ها در برنامه میان مدت به سمت اهداف ریزدانه تعلق پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اصلاح روندها، ۵۰۰ خدمت برنامه میان مدت قبلی به ۲۱۲ برنامه فعلی کاهش یافت و در بودجه ۹۸ پروژه های درشت دانه تعریف شد که به خوبی اثرات خود را نشان خواهد داد.
پیش بینی اعتبار ۳۵ هزار میلیاردی برای برنامه میان مدت ۴ ساله
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: دیگر چالش مطرح شده چالش نظام مدیریت عملکرد بود. گرچه قبلا نیز این نظام وجود داشت اما خروجی های مورد نظر سیاست گزاران به دست نمی آمد. چرا که بخشی از آن ترجمه و تولید برنامه میان مدت بود که باید رفع می شد.
بارانی چالش دیگر را تامین منابع خواند و توضیح داد: شهرداری مشهد دچار مشکلات زیاد بودجه‌ای و مالی بود که بخش اعظم آن از اختیار مدیریت شهری خارج بود. پس الگوهای خطی را کنار گذاشته و وارد الگو های چند متغییره شدیم و مشاوره هایی را به خدمت گرفتیم و با محاسبات هوش مصنوعی، شبکه عصبی، الگوریتم و غیره تحولات اخیر در ۱۰سال گذشته را در حوزه منابع و مصارف رصد کردیم. واقعیت ها استخراج شد و تنش ها و ضوابط مقطعی خارج شد و آنچه واقعا به عنوان نظام تولید منابع مبتنی بر مصارف در شهرداری شناخته می شود، کشف شد.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به پیش بینی اعتبار ۳۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی منابع برنامه میان مدت ۴ ساله، گفت: این مهم سبب شد الگوهای تامین مالی سهم ۵۰ درصدی در برنامه به خود اختصاص دهد و بار منابع شهرداری برای تحقق برنامه های توسعه ای به ۵۰ درصد کاهش یافت و تلاش شد این ارقام فرمایشی نباشد.
تعریف طرح های مگارپروژه ای در برنامه میان مدت
بارانی مهمترین دستاورد این برنامه را تعریف طرح های مگاپروژه ای دانست و گفت: این پروژه ها گرچه در کتاب گنجانده شده و مشاوران طرح جامع نیز آن ها را مطرح کرده بودند اما دقیق نشده بود. پس از برگزاری جلسات مختلف، آیتم های مورد نظر به برنامه اضافه شد.
وی افزود: همچنین دیگر دستاورد حاصل شده این است که برنامه از مدل ساختار محوری به هدف محوری تغییر یافت و مضامین راهبردی به برنامه افزوده شد که جدی ترین بخش و ابتکار برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری است.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: از این رو تعداد برنامه ها از ۲۱ برنامه به ۱۵ برنامه کاهش یافت و تعداد عملیات ها نیز کاهش یافت و ۴۴ عملیات تعریف شد.
به روز رسانی سبد پروژه های توسعه ای شهرداری مشهد به ۲۰۰۰ پروژه
بارانی با بیان اینکه ۷۹ شاخص عملیاتی و ۳۷ شاخص پیامدی در برنامه گذاشته شد، اظهار کرد: تلاش می‌شود در سبد پروژه های توسعه ای، این پروژه ها از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شهرداری به روز نگاه داشته شود. از این رو ۲۰۰۰ پروژه توسعه ای شناخته شده و طراحی شده است. همچنین برش منطقه ای به برنامه افزوده شد. گرچه به خروجی های اصلی دست نیافتیم.
مدیر کل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در تشریح مضامین راهبردی این برنامه، گفت: شهری با حمل و نقل عمومی، در دسترس و متصل، شهر پاک و حافظ منابع زیست محیطی، شهری با امید و با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متعادل و ایمن، شهر هوشمند و شهروند محور و شهر رقابت پذیر با درآمد پایدار برای شهرداری از جمله مضامین مد نظر است.
بارانی خاطر نشان کرد: باید این مضامین عملیاتی شود و ادبیات واحد های اصلی شهرداری و خدمات دهنده این باشد که تا چه میزان به تحقق این مضامین می تواند کمک شود.
نجمه کیشی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات