هم‌افزایی و همفکری در جهت کاهش و کنترل آسیب های  ...

هم‌افزایی و همفکری در جهت کاهش و کنترل آسیب های ...

هم‌افزایی و همفکری در جهت کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، نشست طرح کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به منظور اجرای موثر طرح بازگشت به اجتماع افراد کارتن‌خواب و معتادین متجاهر با حضور رئیس شورای شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و جمعی دیگر از فعالان این حوزه برگزار شد.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهدمقدس در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه اعتبارات این حوزه باید به صورت هدفمند و در پیوند با ظرفیت های موجود در شهر صرف شود تا از خروجی مناسب و مطلوب برخوردار باشد، اظهارکرد: حوزه اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری مشهد اقدامات خوبی در زمینه ساماندهی و حمایت از کارتن‌خواب‌ها، متکدیان و معتادین متجاهر انجام داده و تعامل بین بخشی پیرامون این موضوع بدون شک ثمرات بهتری درپی خواهد داشت.

وی در خصوص ارائه آموزش به افراد یادشده از سوی فنی و حرفه‌ای به منظور توانمندسازی آنها، گفت: افراد باید دسته‌بندی شوند و آموزش های ارائه شده معطوف و متناسب با فرد باشد.

حیدری همچنین خاطرنشان کرد: شورای شهر مشهد و شهرداری آمادگی کامل دارد که در کنار سایر بخش های ذی‌ربط همکاری های لازم را به منظور ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادین متجاهر داشته باشد.

وی با بیان اینکه به منظور کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی باید مدل متناسبی تعریف و در شهر نهادینه شد، افزود: بواسطه این مدل باید وظایف و مسئولیت های تمامی دستگاه‌ها و مجموعه های دخیل مشخص شود تا مانع از هدررفت منابع مالی و موازی‌کاری شویم.

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: چنین نشست هایی باید منجر به تعریف شدن مدلی کارآمد، موثر و بهینه شود و از گام برداشتن در مسیر اقدامات تبلیغاتی و نمایشی پرهیز کرد.

حیدری در پایان صحبت های خود گفت: به منظور کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی ناشی از تکدی‌گری، کارتن‌خوابی و جمع‌آوری و درمان معتادین متجاهر دو برنامه کوتاه و بلندمدت باید مدنظر قرار گیرد.

وی در تشریح برنامه های کوتاه مدت اظهارکرد: مجموعه هایی همجون «سنا» و «خانه سبز شهرداری» باید با آموزش فنی و حرفه‌ای متصل شوند تا بتوان از ظرفیت این مجموعه در جهت توانمندسازی افراد تحت پوشش استفاده کرد.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین در توضیح برنامه بلندمدت خاطرنشان کرد: در این روش با اتکاء به سمن‌ها و بخش خصوصی باید به سمت مدل کارآمد حرکت کنیم؛ نیازمند راهی هستیم که در آن تمامی دستگاه‌ها کنار یکدیگر جمع‌ شوند و با هم‌افزایی و اشتراک تجربیات گام های عملی خوبی در این زمینه برداریم.

در ادامه این جلسه، احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز به بیان سخنانی پرداخت و اظهارکرد: مصوبه شورای عالی اداری درخصوص ساماندهی متکدیان سطح شهر وظایف مختلفی را برای مجموعه‌ها و دستگاه های مختلف تعریف می‌کند.

وی افزود: زمانی که شورای پنجم شهر مشهد مدیریت شهری را در دست گرفت، تمامی اقدامات مربوط به ساماندهی توسط شهرداری انجام می‌شود؛ با رویکردی که مشهد یک شهر زیارتی است و نباید جلوه نازیبایی داشته باشد، این اقدامات تداوم پیدا کرد و دستگاه های دیگر نقش‌آفرینی نداشتند.

اصولی خاطرنشان کرد: پیرو همین موضوع، شورای شهر مشهد طبق مصوبه‌ای شهرداری را مکلف کرد تا در این زمینه وارد تعامل با دستگاه های مختلف شود همچنین شهرداری مکلف به تدوین آیین‌نامه‌ای شد که جزئیات این آیین‌نامه در کمیسیون فرهنگی درحال بررسی است؛ نگرانی درخصوص ضمانت اجرایی این آیین نامه وجود داشت که فرماندار محترم قول مساعد دادند تا آنچه که در این زمینه توسط شورای شهر به تصویب برسد در کمیته اجتماعی فرمانداری نیز تصویب شود تا بخش های مختلف وظایف خود را بدانند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد درخصوص توانمندسازی متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و معتادین متجاهر نیز گفت: مدیریت شهری مشهد برای همکاری و تعامل با اداره آموزش فنی و حرفه‌ای از آمادگی کامل برخوردار است و از تجربه سایر شهرها مثل تبریز نیز می‌توان استفاده کرد.

اصولی با بیان اینکه متکدیان را از معتادین متجاهر و کارتن‌خواب‌ها باید مجزا کنیم، افزود: برخی متکدیان تظاهر به فقر می‌کنند و تکدیگری شغل آنهاست؛ طبیعتا چنین افرادی حاضر به تحت پوشش قرار گرفتن و آموزش دیدن نیز نیستند.

وی تاکید کرد: کارآموزی و حرفه‌آموزی باید مختص متکدیان واقعی و افراد نیازمند باشد؛ چنین افرادی باید از افراد تظاهرکننده به فقر تمییز داده شوند.

اصولی همچنین گفت: تفاهمنامه‌ای میتوان بین معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری و آموزش فنی‌وحرفه‌ای منعقد کرد تا آموزش‌هایی ویژه افراد مشخص شده از سوی سازمان ارائه شود و در جهت توانمندسازی آنها اقدام نمود؛ در این جهت از ظرفیت محلات نیز نباید غافل شد.

رحیمی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در این نشست اظهارکرد: هدف از برگزاری این نشست، بدست آوردن مدلی موفق و آموزش موثر افراد است تا پس از گذراندن دوره وارد عرصه اشتغال شوند.

وی با بیان اینکه در کنار مهارت‌آموزی باید آمادگی ذهنی هم در افراد ایجاد کنیم، گفت: صنعت و کارآفرینان باید حامی این افراد باشند؛ در کنار اعتبار محدودی که از سوی وزارت کشور اخذ کرده‌ایم، باید به بهترین شکل از این اعتبار استفاده کنیم.

مستشاری رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای نیز در این نشست اظهارکرد: در گذشته روش های مختلفی به منظور کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی درخصوص افراد معتاد، کارتن‌خوابها و ... به کار گرفته شده که میتوان از این تجربیات استفاده کرد.

وی همچنین گفت: روش های گذشته را میتوان با روش های جدید و نوین تلفیق کرد و به دستاورد بهتر و کارآمدتری دست یابیم؛ برنامه مشخصی در این زمینه باید تهیه شود تا نقشه راه قرار گیرد و بر مبنای آن گام برداریم.

مستشاری با بیان اینکه پیشتر افراد از سطح جامعه جمع‌آوری می‌شدند ضمن نگهداری از انها به صورت اردوگاهی، اموزش های حرفه‌ای لازم به آنها ارائه می‌شد، افزود: برخی از افراد نیازمند، مستحق توجه هستند و باید برای آنها کارگاه های آموزشی ایجاد کنیم؛ تحقق این مهم با مشارکت بخش های مختلف و خیرین میسر می‌شود.

رضا دانایی، معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز از دیگران حاضر در این جلسه بود و در خصوص این مسائل اظهارکرد: کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند هدفگذاری مشخص است؛ حوزه اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اقداماتی را در این جهت آغاز کرده و مکانیزمی نیز پیرامون آن تعریف شده است.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند همکاری های بین بخشی باید مستمر و پیوسته باشد و از رویکردهای مقطعی پرهیز کنیم، گفت: علاوه بر توجه به حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی کارتن‌خوابها و معتادین، باید حمایت هایی را پس از ورود مجدد این افراد به جامعه داشته باشیم تا مجدد به مسیر قبل برنگردند.

محبی، مدیر مرکز رسیدگی به آسیب دیدگان اجتماعی طلیعه زندگی هم در این نشست به ارائه گزارشی از افراد تحت پوشش مجموعه مدیریتی خود پرداخت و گفت: نیمی از افراد تحت پوشش مرکز، بی‌خانمان های داوطلبی هستند که شبانه برای خواب به این مرکز مراجعه می‌کنند؛ تعدادی نیز مربوط به کارتن‌خوابها یا معتادینی هستند که به اجبار به این مرکز منتقل می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برخی از افراد داوطلبانه تمام هفته خود را در این مرکز سپری می‌کنند و دوره های آموزشی نیز ضمن حضور خود در مرکز می‌بینند تا از حرفه خود استفاده کنند.

آذری، مدیر سرای نجات یافتگان امام‌علی(ع) نیز در این جلسه با بیان اینکه مجاب کردن افراد به کنار گذاشتن تکدی‌گری و گدایی اقدامی بسیار مشکل است، اظهارکرد: برخی گداها موروثی هستند و این کار را از پدر و مادر خود از دوران کودکی آموخته‌ و با آن عجین شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که اعتیاد بیماری است و معتاد کارتن خواب، بیماری است که درمان نشده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات