در حال حاضر شاهد اراده ای قوی بین مسئولان برای برخورد با تخلفات ساختمانی هستیم

در حال حاضر شاهد اراده ای قوی بین مسئولان برای برخورد با تخلفات ساختمانی هستیم

تخلفات ساختمانی در یزد محدود به ساختمان های تک واحدی و بناهای گروه "الف" و "ب" نمی شود و در برخی موارد ساختمان های بزرگ و بلند مرتبه نیز بدون پروانه در حال ساخت است که بایستی با جدیت با آنها برخورد قانونی صورت گیرد و مشخص شود چه افراد و یا دستگاه هایی در این مورد مسامحه کرده اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد این مطلب را دکتر سالاری در جلسه دوازدهم هیئت مدیره که روز شنبه ششم بهمن برگزار شد، عنوان کرد و افزود: خوشبختانه همکاری خوب و سازنده‌ای در کمیسیون ماده ۵ برای برخورد با تخلفات ساختمانی وجود دارد و مقرر شده بخشی از وظایف در این حوزه به سازمان نظام مهندسی ساختمان واگذار شود که از جمله آنها مشارکت در بررسی وضعیت مجوز چند ساختمان بزرگ است.

به گفته وی سازمان نظام مهندسی ساختمان به تدریج در حال اعتمادسازی در میان مسئولان و بر عهده گیری کارهای کلان است و در همین زمینه اخیراً پروژه ای را که شامل تهیه فهرستی از ساختمان های بزرگ یا در حال گودبرداری است برای بررسی وضعیت پروانه آنها تعریف کرده و به مورد اجرا گذاشته است. هم چنین در پی ابراز نگرانی معاونت عمرانی استانداری در مورد معماری ناهمگون طرفین بلوار امام جعفر صادق (علیه السلام) اکیپی از سوی سازمان مامور تهیه گزارش مستند و تحلیل وضع موجود برای اقدامات بعدی شده است.

در جلسه هیات مدیره پس از توضیحات و پیشنهادهای اعضای هیات‌مدیره مقرر شد، بودجه لازم جهت اجرای طرح مطالعاتی نحوه تصدی برخورد با تخلفات ساختمانی، تخصیص یابد. در این ارتباط دکتر فلاح نایب رئیس اول سازمان با اشاره به اینکه بسیاری از تخلفات به دلیل ناآگاهی مالکان و مرسوم شدن دو نقشه ای است، خواستار دقت نظر سازمان در برخورد با موضوع شد و مهندس زحمت کش نایب رئیس دوم سازمان نیز ضرورت توانمندسازی علمی و فنی سازمان را خاطر نشان ساخت تا پس از مشاهده ای تخلف و دو نقشه بودن یک ساختمان برای اصلاح وضعیت تسریع گردد. در این زمینه دکتر سالاری رئیس سازمان با اشاره به برنامه فعال‌سازی کمیسیون آموزش و تهیه طرح آموزش های الزامی برای ۷ رشته به عنوان شرط تمدید پروانه اشتغال و هر چه واقعی تر شدن اطلاعات شناسنامه فنی و ملکی سخن گفت و بر ضرورت بهبود فرایندها، همگام با توانمندسازی اعضا تاکید ورزید.

در این جلسه خبرهای دیگری چون حضور مدیر منطقه ۲ شهرداری و معاونان وی در سازمان و هم فکری در برخورد مناسب با تخلفات ساختمانی از طریق تعامل سازنده با شهرداری و نیز تشکیل نشستی متشکل از مهندسان عضو هیئت نظارت مضاعف با هدف اصلاح فرایند نظارت و تناسب بین تعرفه‌ها و خدمات نظارت مهندسان و تکمیل چک لیست های شناسنامه فنی و ملکی مطرح شد که در هر مورد اعضای هیات مدیره دیدگاه‌های خود را برای اصلاح شیوه ها ابراز داشتند.

طرح و بررسی موافقتنامه احیای مجموعه کارخانه درخشان با مشارکت سازمان، پیگیری تفاهم مربوط به پروژه خلیج فارس، تسریع در انتشار فصلنامه گنجینه و استفاده از ظرفیت محتوایی آن برای پیشبرد اهداف سازمان از دیگر موارد مذاکرات هیئت مدیره بود. در این جلسه دکتر جواهری دبیر اجرایی شورای مرکزی از دیدار هیئت رئیسه این شورا با معاون جدید مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد و مهندس سید علاقه بند دبیر هیئت مدیره نیز در گزارش خود از نتیجه برگزاری جلسات با منتخبان دفاتر طراحی مهندسی، خواستار تعیین فرد یا افرادی برای تهیه گزارشی مستند از فرآیند صدور پروانه در شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان شد.

هیئت مدیره سازمان همچنین استفاده از نظرات کارشناسی مطرح و مستند شده در جلسات کانون تفکر سازمان که هر دو هفته یکبار با موضوعات مورد علاقه سازمان و یا بررسی مسائل شهری برگزار می شود، مورد استقبال قرار دادند تا در تصمیم گیری ها به عنوان نظرات کارشناسی مورد عمل قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات