مسیر ماهواره‌ای گردبادهای آمریکا در ایالات می‌سی‌سی‌پی و آلاباما

مسیر ماهواره‌ای گردبادهای آمریکا در ایالات می‌سی‌سی‌پی و آلاباما

www.BanaNews.irسازمان خدمات ملی آب‌وهوای آمریکا با استفاده از دوربین‌های نصب‌شده بر روی ماهواره‌های پیش‌بینی وضع‌هوای این سازمان و ناسا، مسیر گردبادهای مرگبار آمریکا و اثر آنها بر زمین را به نمایش درآورده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در تصویر اول، مسیر ‌زمینی پس از وقوع گردباد نشان داده شده ‌است. مسیر گردباد EF5 در می‌سی‌سی‌پی بسیار کوتاهتر از مسیر مشابه در آلاباما است.

سازمان خدمات ملی آب‌وهوا سطح این گردباد را EF4 ارزیابی کردند که با سرعت بیش از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌وزید. طول مسیر این گردباد در حدود ۱۹ کیلومتر بود که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ تن شد.

این تصاویر توسط دوربین MODIS که روی ماهواره آکوای ناسا نصب شده و ماهواره GOES آمریکا که به پیش‌بینی وضع‌هوا می‌پردازد، در تاریخ ۲۷ و ۲۸ آوریل گرفته شده‌اند.

در میان بیش از ۱۵۰ گردباد گزارش شده در تاریخ‌های ۲۷ و ۲۸ آوریل ۲۰۱۱، توفان EF-5 نوع نادری محسوب می‌شود. این توفان قابلیت ویران کردن یک ساختمان بتونی را دارد.

این گردباد در می‌سی‌سی‌پی منجر به کشته شدن حداقل ۱۴ تن شد و سپس به شمال شرق به سمت مرز آلاباما حرکت کرد.

بر اساس گزارش خدمات ملی آب‌وهوای آمریکا، این اولین باری است که از سال ۱۹۶۶ گردبادی از نوع EF5 در می‌سی‌سی‌پی رخ می‌دهد.

این سیستم بزرگ توفان که منجر به بروز گردباد در آمریکا شده یکی از مرگبارترین حوادث توفانی در آمریکا از سال ۱۹۷۴ بوده ‌است.

تنها تا آخر روز ۲۸ آوریل حداقل ۲۵۰ تن در شش ایالت آمریکا کشته شدند. بیشترین میزان تلفات در ایالت آلاباما گزارش شده ‌است.

EF  نماد سطح قدرت گردبادها در آمریکا بر اساس میزان خسارت به بار آمده توسط آنها است. این سطوح از صفر به معنای کمترین میزان خسارت تا پنج،‌نشانگر بالاترین خسارت طبقه‌بندی می‌شوند.

 

    نظرات