پیشگیری از رانت‌اطلاعاتی طرح‌تفصیلی تهران

پیشگیری از رانت‌اطلاعاتی طرح‌تفصیلی تهران

www.BanaNews.irآیا این طرح باعث تغییر ناگهانی قیمت مسکن در برخی مناطق می‌شود؟

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سخنگوی شهردار تهران با اشاره به جلسه‌ ویژه‌ای که شهردار با معاون شهرسازی برای نحوه اجرای طرح تفصیلی داشته، گفت: همه تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع رانت اطلاعاتی در جریان اجرای طرح تفصیلی تهران در نظر گرفته شده و جای هیچ نگرانی از بابت درز اطلاعات موجود در طرح، قبل از رونمایی کامل آن وجود ندارد.

سید محمدهادی ایازی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طرح تفصیلی تهران برای اجتناب از انتشار ناعادلانه آن، در هفته‌های آینده در پرتال شهرداری برای رویت همه شهروندان قرار می‌گیرد. وی همچنین افزود: اجرای طرح تفصیلی ارتباطی به نوسان قیمت مسکن در تهران ندارد بلکه عمده محورهای این طرح با کاربری‌های تجاری سروکار دارد.

در همین زمینه مشاور شهردار در تدوین طرح تفصیلی نیز در جمع خبرنگاران گفت: با اجرای هر طرحی، عده‌ای نفع می‌برند و عده دیگری نیز ضرر می‌کنند بنابراین شهروندان باید بپذیرند اجرای طرح تفصیلی تغییراتی را در شهر بوجود خواهد آورد.

به گزارش دنیای اقتصاد، اگرچه مدیران شهر تهران این روزها از فرارسیدن زمان اجرای طرح تفصیلی تهران به عنوان خبری خوش یاد می‌کنند، اما با این حال برخی بیم آن را دارند که اطلاعات موجود در طرح که ضوابط و تسهیلات ساخت و ساز را در تهران مشخص می‌کند به طور ویژه در اختیار گروهی قرار گیرد. برخی به واسطه داشتن اطلاعاتی بیش از سایرین سود ببرند و برخی دیگر نیز دچار خسران شوند. سخنگوی شهرداری تهران نیز دیروز بر این نگرانی صحه گذاشت و در نشستی خبری به دنیای‌اقتصاد گفت: برای پیشگیری از به وجود آمدن رانت اطلاعاتی تمهیداتی را اندیشده‌ایم تا جزئیات طرح تفصیلی به طور عادلانه در اختیار همه شهروندان قرار گیرد.

سخنگوی شهردار تهران که پس از بازدید دو ساعته همراه با خبرنگاران، در دفتر ستادی شهرداری منطقه ۱۹ در محل زمین پادگان قلعه مرغی سخن می‌گفت، همچنین برخی اخبار در مورد تاثیر سند جدید راهبردی تهران بر نوسان قیمت مسکن را رد و تاکید کرد: طرح تفصیلی هیچ ارتباطی با قیمت مسکن ندارد و شهرداری مانع از متضرر شدن مردم می‌شود.

البته عبدالله فتح اللهی‌، شهردار منطقه ۱۹ و مشاور شهردار تهران در طرح تفصیلی نیز در تکمیل اظهارات ایازی، به دنیای اقتصاد گفت که در اجرای هر نوع قانونی عده‌ای نفع می‌برند و عده دیگر نیز ضرر، بنابراین شهروندان باید بپذیرند که ممکن است خانه‌های آنها در مناطقی با ضوابط ساخت و ساز جدید و متفاوت قرار گیرد.

آن طور که فتح‌اللهی می‌گوید: این موضوع چندان هم ساکنان شهر تهران را تحت تاثیر قرار نخواهد داد؛ چرا که عمده ساخت و سازهایی که قرار است در طرح جدید انجام شود‌، شامل بناهای تجاری می‌شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که طرح جامع تهران از طریق سایت شهرداری منتشر نشود، هیچ کس امکان دسترسی به اطلاعات آن را نخواهد داشت.

انتقاد شورای شهر سیاسی نیست

موضوع انتقاد برخی از اعضای شورای شهر از عملکرد سازمان نوسازی و تلاش آنها برای انحلال این سازمان از دیگر مواردی است که این روزها به بحث داغ محافل خبری تبدیل شده است.

این موضوع آنقدر ابعاد وسیعی پیدا کرده که حتی برخی رنگ و بوی سیاسی به آن می‌دهند. اما سخنگوی شهرداری تهران شائبه سیاسی بودن اختلاف نظر بین شورای شهر و شهرداری تهران را در مورد دستاوردهای سازمان نوسازی رد کرد و انتقاد را حق مسلم اعضای شورا دانست.

محمد‌هادی ایازی در پاسخ به دنیای اقتصاد گفت: این انتقادها از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران مطرح شده است. در واقع این افراد می‌گویند انتظاراتی از سازمان نوسازی دارند که برآورده نشده است.

وی از سوی دیگر با طرح این پرسش که «آیا امکانات مورد نیاز را نیز در اختیار سازمان نوسازی قرار داده‌ایم؟» از عملکرد و حجم فعالیت‌های زیاد سازمان نوسازی شهر تهران دفاع کرد.

ایازی با این توضیحات گفت: از اعضای شورای شهر استدعا دارم تا سازمان نوسازی شهر تهران را منحل نکنند.

دولت کمکی به مترو نکرد

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، سخنگوی شهردار تهران با اشاره به مصوبه مجلس برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی، مهم ترین برنامه‌های مترو در سال ۹۰ را خرید واگن‌های جدید عنوان کرد. البته آن طور که ایازی گفت: مترو ماهانه یک میلیارد تومان هزینه برق می‌پردازد که باید این هزینه در رایزنی‌های در حال انجام با دولت کاهش یابد و شرکت مترو بتواند از تسهیلات قانون یارانه‌ها برخوردار شود. سخنگوی شهرداری تهران در مورد رقم کمک دولت به شهرداری گفت: فقط در حوزه یارانه‌ها مبلغ کمی‌پرداخت شده است.

 

 

    نظرات