نصب و راه اندازی نسل جدید شتاب نگار در استان زنجان

نصب و راه اندازی نسل جدید شتاب نگار در استان زنجان

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نظری رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهر سازی گفت: دستگاه شتابنگار نسل چهار جزو آخرین نسل‌ دستگاه‌های شتابنگار تولید شده در دنیا است، و این  دستگاه‌ها قابلیت کاربرد در سامانه‌های پاسخ ‌و هشدار سریع را نیز دارند؛ به این معنی که می‌توانیم با کمک این دستگاه‌ها سامانه‌های پاسخ و هشدار سریع را عملیاتی کنیم.

نظری اظهار داشت دستگاه‌های شتابنگار عمدتا برای ثبت زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای بیش از ۳ و ۴ طراحی ‌شده‌اند؛ ولی دستگاه‌های شتابنگاری جدید قادر هستند حتی زمین‌لرزه‌های یک تا ۲ ریشتر را ثبت کنند. این قابلیت محققان کشور را برای مطالعه بر روی خرد لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌های کوچک یاری خواهد کرد.

دستگاه‌های جدید قابلیت اتصال به سامانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت را دارند، برای این منظور می‌توان برای دستگاه شتابنگار IP تعریف کرد و از این طریق دیگر نیازی نیست تا اپراتور در کنار دستگاه باشد و با آن ارتباط برقرار کند، بلکه می‌توان با وارد کردن IP ‌، دستگاه را کنترل و داده‌های آن را تخلیه کرد.

علاوه بر آن ظرفیت حافظه دستگاه‌های جدید افزایش یافته است و قابل مقایسه با دستگاه های شتاب نگار قدیمی نیست.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل افزود وزن کم را می توان از دیگر مزایای نسل جدید دستگاه شتابنگار عنوان کرد.  وزن این دستگاه ۶۷۰ گرم است که در مقایسه با نسل‌های پیشین از وزن و ابعاد کمتری برخوردار است، ضمن آنکه قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارد.

با توجه به تهیه تعداد محدود دستگاه های نسل جدید شتابنگار در کشور و نیاز دیگر استان ها به آن،امیدواریم با حمایت و همکاری مسئولان استانی شاهد نصب و راه اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان زلزله خیزمان  باشیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان

    اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات