احداث تونل شهری شهید علمدار/تحقق گزاره "سلامت شهر؛ سلامت شهروند"

امروزه معضل ترافیک بعنوان یکی از مهم ترین مشکلات و شاید موثرترین آن ها در کسل کنندگی زندگی روزمره شهری است که مجموعه های مدیریت شهری با آن دست و پنجه نرم می کنند و بهترین طرح ها و ایده ها را برای مرتفع ساختن آن عملیاتی می کنند و هنوز اما نظریه پردازان بر روی کاغذ به دنبال برترین و موثرترین راه حل ها می گردند.

شهرداری ساری نیز تصویب طرح جامع ترافیکی و اجرای گام به گام موارد آن در سال های اخیر به شکل پروژه هایی چون میانگذر شمالی،  میانگذر شهید مهدوی در خیابان فرهنگ، پل کابلی سردار شهید رنجبر، تقاطع غیرهمسطح سردار شهید نوری، جاده ۲۶ متری ادامه بلوار داراب، احداث پل شهیدان رضایی در بلوار کشاورز، میدان کارگر، زیرگذر فرح آباد زیرگذر های دخانیات، اتحاد و بلوار داراب و احداث دوربرگردان های متعدد به عمل و به جدّ نشان داده است که در الگوی مدیریتی خود به دنبال رفع این معضل زندگی امروزی شهری می باشد.

شاید یکی از مواردی که در بحث روانسازی ترافیکی شهرها مورد توجه است، سهولت عبور و مرور و دسترسی در مبادی ورودی شهرهاست. شهرداری ساری با این نگاه پروژه هایی را طراحی نموده است. و اجرای پل شهیدان رضایی در منطقه بلور کشاورز به عنوان نقطه پر ترافیک ورودی ساری در ضلع جنوبی، بار ترافیکی این منطقه را به میزان مطلوبی رفع نموده است. بی تردید این مسیر، سهولت دسترسی به منطقه گردشگری سد سلیمان تنگه را نیز فراهم می آورد.

اجرای زیرگذر فرح آباد در ضلع شمال ساری نیز با همین نگاه صورت گرفته است که تاثیر بسزای آن مقابل دیدگان شهروندان قرار بگیرد و از سویی سهولت دسترسی به سمت دریای مازندران را برای گردشگران فراهم آورد.

اما یکی از نقاط مهم شهری که همواره درگیر ترافیک های سنگین ورودی و خروجی شهر بوده است، بخش شرقی ساری از نقطه میدان هلال احمر بوده است.

این میدان بعنوان اولین میدان در ورودی شرقی ساری که بعد از پلی بر عرض رودخانه تحن واقع شده است، با معضلات عدیده ترافیکی برای شهروندان و گردشگران روبرو بوده است؛ حال آنکه ذکر این نکته ضروری بنظر می رسد که میدان هلال احمر در مسیر عبور و مرور مسافرانِ یکی از پرترددترین مقاصد گردشگری کشور یعنی مشهد مقدس نیز قرار گرفته است.

مجموعه مدیریت شهری برای رفع مشکل ترافیکی در این منطقه، طرح ساخت اولین تونل شهری که مزیّن به نام شهیدسیدمصطفی علمدار است را در دستور کار قرار داد.

با بررسی بعمل آمده از جریان ترافیک موجود و آماربرداری از حجم آن، مشاور این طرح با ارائه چندین واریانت به صورت تقاطع همسطح، تقاطع غیرهمسطح و تونل شهری و با مدل سازی از طریق نرم افزارهای ترافیکی و تشکیل جلسات متعدد کمیته فنی طرح، احداث اولین تونل شهری با ارتباط از بلوار دفاع مقدس(کمربندی شرقی) به بلوار امام رضا(ع) منتهی به شرق مازندران مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

با احداث این تونل با عرض ۸ متر و قوس کلوئید با شعاع ۷۵ متر مجموعاً به طول ۳۱۷ متر و با ارتفاع مجاز ۵ متر و شیب حداکثر ۸درصد، علاوه بر سهولت حجم حدود ۲۰ درصد از ترافیک بلوار دفاع مقدس با بلوار امام رضا(ع) با ایجاد میدان، دور برگردان، ایستگاه تاکسی و دسترسی عابران، شاهد روانسازی و ساماندهی ترافیک در این محدوده خواهیم بود .


گذشته از موارد فوق الذکر، وجود بقعه مقدس امام‌زاده عباس(ع) بعنوان یک از مراکز گردشگری مذهبی در شرق ساری، احداث این تونل شهری کمک شایان به روانسازی ترافیکی با نگاه گردشگری مذهبی و سهولت عبور و مرور مسافران و شهروندان نموده است .

بدون تردید اجرای طرح های ترافیکی همچون احداث تونل شهری شهید سید مصطفی علمدار، علاوه بر تاثیر بر سهولت عبور مرور شهروندان و جلب رضایت گردشگران زمینه ساز تحقق گزاره "سلامت شهر، سلامت شهروند" خواهد بود .


لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات