آموزش‌های شهروندی تفکیک زباله از مبدا، جزو اولویت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان است

معاون خدمات شهری شهردار کرمان:

آموزش‌های شهروندی تفکیک زباله از مبدا، جزو اولویت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان است

معاون خدمات شهری شهردار کرمان گفت: آموزش‌های شهروندی، تفکیک زباله از مبدا، تفکیک زباله خشک از تر و ...  جزو اولویت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان است.

به گزارش کرمان آنلاین، مهدی نیکویی با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ هزار کیلوگرم زباله از سطح شهر کرمان جمع‌آوری می‌شود، افزود: میانگین تولید زباله هر نفر در روز ۶۵۰ تا ۷۰۰ گرم است.

وی تصریح کرد: شاید برخی از مردم ندانند که روزانه در شهر کرمان  ۱۵/۸۱۶/۶۸۵ متر مربع تنظیف انجام می‌شود. اما از آنجا که متاسفانه تفکیک زباله از مبدا صورت نمی‌گیرد و بسیاری، زباله‌های خشک و تر خود را همراه با کارتن و فلزات یک جا بیرون می‌ریزند، زباله‌گردها، برای برداشتن مواد بازیافتی، کیسه‌های زباله را پاره کرده و زباله‌ها را در سطح شهر رها می‌کنند که این خود باعث تحمیل هزینه‌ای اضافه برای جمع اوری زباله می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برای جمع آوری، حمل و دفن زباله از سطح شهر کرمان‌ روزانه ۵۷۲ میلیون ریال ، ماهانه ۱۷/۴۴۶/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سالانه  ۲۰۹/۳۵۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال هزینه می‌شود.

نیکویی تصریح کرد: این هزینه‌ها زیاد هستند و بهای خدمات مدیریت پسماند شهرداری جوابگوی هزینه‌های خدمات شهری نیست. بنابراین از خانواده‌ها می‌خواهیم زباله‌های خود را تفکیک کرده و در ساعت تعیین شده درب منزل قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که فرهنگ شهروندی را در این حوزه، ارتقا داده و آموزش‌های لازم را در این زمینه گسترش دهیم چرا که بدون همکاری و همراهی مردم، نمی‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان ادامه داد: در این راستا علاوه بر اینکه در سال اینده تمامی ۵ سازمان خدمات شهری و واحدهای زیر مجموعه برای آموزش شهروندان فعالیت می‌کنند، هماهنگی‌هایی انجام شده تا بتوان در حد امکان از ظرفیت شوراهای محله‌ها برای  مدیریت محله‌ها استفاده کرد، تا این شوراها هم  به این مساله ورود کرده و محله‌ها را نسبت به این موضوع حساس کرده و آموزش دهند.

وی گفت:  با توجه به اینکه از زباله‌های تر، کودهای ورمی کمپوست و آلی تولید می‌شود که به عنوان مکمل کودهای حیوانی در فضای سبز شهری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از زباله‌های خشک هم در صنایع تبدیلی مثل تبدیل لاستیک ضایعاتی به کف‌پوش پارک‌ها و  مواد و انرژی مجددا استفاده می‌شود، اهمیت این تفکیک بسیار زیاد است.

نیکویی افزود: در این راستا به زودی ظرفیت کارخانه بازیافت را تا دو برابر  افزایش داده و کلبه‌های بازیافت موجود در سطح شهر را هم ساماندهی و اصلاح می‌کنیم. همچنین یک سری سطل و باکس‌های مخصوص زباله تر، خشک، فلزات و شیشه به صورت جداگانه در سطح شهر قرار داده می‌شوند تا مردم به راحتی تفکیک زباله را از مبدا انجام دهند.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان گفت: در حال رایزنی با اداره کل آموزش و پرورش هستیم تا ابتدا در مدارس حومه شهر که متقاضی هم هستند،  دو روز در هفته همکاری داشته باشیم تا ضمن آموزش دانش‌آموزان، در قبال زباله‌های خشکی که دانش‌آموزان تحویل ما می‌دهند،  لوازم‌التحریر و جوایزی به آنها داده شود.

وی ادامه داد:  تاکید ما بر  آموزش کودکان و نوجوانان به عنوان تاثیر گذارترین قشر جامعه، می‌تواند خانواده‌های زیادی را به این امر ترغیب کند.

نیکویی گفت: در این راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله‌ی انقلاب اسلامی هم، به کودکان به عنوان تاثیر پذیرترین قشر جامعه، آموزش‌های عملی پسماند و  تفکیک زباله خشک و تر را در قالب نمایش عروسکی ارائه می‌دهد.

نیکویی ادامه داد: غرفه‌ی مدیریت پسماند شهرداری کرمان علاوه بر بروشور و کتابچه در خصوص تفکیک زباله از مبدا، استفاده مجدد از مواد و انرژی و  تفکیک زباله خشک از تر،  با مواد بازیافتی ایجاد شده است. حتی مبلمان این غرفه از مواد بازیافتی است.

وی با بیان اینکه این غرفه از روز اول نمایشگاه با استقبال خوب شهروندان همراه بوده است، تصریح کرد:  نونهالان و نوجوانان عزیز شما می‌توانند با استفاده از مواد بازیافتی، کاردستی‌های زیبایی را به  اشکال گوناگون درست کرده و به غرفه‌ی سازمان مدیریت پسماند شهرداری در این نمایشگاه  تحویل دهند و به بهترین و زیباترین کاردستی، جوایزی اهدا خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهردار با تاکید بر اینکه "فرهنگ تفکیک پسماندهای تر و خشک را از کودکی به فرزندان‌مان بیاموزیم" ، شعار این سازمان است،  گفت: غرفه‌ی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان در  نمایشگاه دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی، هر شب بعد از نماز مغرب و عشا به مدت نیم ساعت با اجرای نمایش عروسکی پذیرای فرزندان نونهال شما شهروندان عزیز است.

فاطمه نخعی‌فر

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید AAXXOO.jpg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۱.۰) ends here

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات