فرونشست زمین به علت برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: فرونشست زمین در دشت اراک با عمق پنج متر به علت برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی رخ داده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس قدبیگی افزود: این فرونشست در اراضی روستای هزاوه در قسمت شمال غرب اراک اتفاق افتاده که بیرون زدگی جدار چاه های آب کشاورزی، ایجاد شکاف در زمین و کج شدن تیرهای انتقال برق به طول ۲۵۰ متر وعرض یک و نیم متر از پیامدهای آن است .
مهندس قدبیگیادامه داد: فرونشست زمین همچنین در شرق اراک در روستاهای قلعه نو و شهوه رخ داده که در پی آن برآمدگی در لوله جدار چاه های کشاورزی، ترک و شکاف دیوار واحدهای مسکونی مشهود است .
وی گفت: شکاف ایجاد شده در روستای هزواه به علت نزدیکی با تاسیسات فرآورده‌های نفتی، خطوط انتقال آب و زیرساخت های شهری نگران کننده است .

معاون حفاظت بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: دیوار برخی منازل روستای هزاوه به علت فرو نشست زمین دچار ترک طولی شده که باید ارزیابی های لازم در خصوص استحکام این بناها صورت بگیرد .

وی اظهار داشت: در ۳۰سه دهه اخیر دشت اراک به طور متوسط سالانه ۶۰ سانت افت منابع آب زیرزمینی داشته که معادل کسری مخزن ۳۵ میلیون متر مکعبی است و تبعات کسری مخزن تجمیعی یک میلیارد مترمکعبی آن با فرونشست زمین نمایان شده است .

مهندس قدبیگی گفت: استمرار بهره برداری از ظرفیت منابع آب های زیرزمینی روند فرونشست زمین در دشت اراک را وخیم تر می کند .

۹۲درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی ، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات