برگزاری کارگاه آموزشی توانمند سازی آموزگاران مصرف بهینه آب در اردستان

برگزاری کارگاه آموزشی توانمند سازی آموزگاران مصرف بهینه آب در اردستان

مدیر آبفا اردستان در کارگاه آموزشی توانمند سازی آموزگاران در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب گفت: از آموزگاران و مربیان آموزش و پرورش می خواهیم بازوی توانمد آبفا در ترغیب مردم به مصرف بهینه آب باشند
شریعتمدار اعلام کرد:با توجه به محدودیت شدید منابع آبی در شهرستان اردستان  هنوز مصرف سرانه آب در  این شهرستان بیشتر از متوسط استان است.
وی با اشاره به میزان سرانه آب در اردستان تصریح کرد: در حال حاضر میزان سرانه آب خانگی در اردستان بیش از ۱۸۰ لیتر در شبانه روزاست در صورتی که مصرف سرانه آب در استان ۱۵۴ لیتر در شبانه روز می باشد.
مدیر آبفا اردستان گفت: با توجه به محدودیت شدید منایع آبی در این شهرستان می طلبد با همکاری و تعامل قشر بسیار اثر آموزگاران فرهنگ مصرف صحیح آب را در جامعه ترویج دهیم.
شریعتمدار با بیان اینکه در سالهای اخیر آبفا و اداره آموزش و پرورش اردستان همکاری مطلوبی در راستای ترغیب دانش آموزان به مصرف صحیح آب داشته اند اظهار داشت:در سالهای اخیرآبفا با همکاری اداره آموزش و پرورش  اقدام به برگزاری برنامه های متنوع پیرامون چگونگی مصرف بهینه آب برای دانش آموزان نمود که در این میان می توان به برگزاری مسابقه نقاشی آب مساوی زندگی اشاره کرد
وی گفت: با نصب فشار شکن بر روی شبکه توزیع آب فشار شبکه را از ۶ اتمسفر به ۳ اتمسفر کاهش دادیم که این امر در راستای توزیع عادلانه آب در دستور کار قرار گرفت
مدیر آبفا اردستان اعلام کرد:در تابستان ۲۳ حلقه چاه متفرقه در اردستان مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ۴ حلقه چاه آب از شهرداری که از لحاظ کیفی و سلامت مورد تایید  دستگاههای ذیصلاح بود به شبکه آب متصل شد که منجر به افزایش ۵۵ لیتر آب در ثانیه در شبکه توزیع شهرستان اردستان گردید.
وی گفت: آبفا اردستان علاوه بر تامین آب شرب جمعیت ۳۵ هزار نفری شهری آب شرب ۲۴ روستا را با جمعیتی بالغ بر ۵ هزار نفر را نیز تامین می کند.
مدیر آبفا اردستان گفت: از آموزگاران می خواهیم در این کارگاه آموزشی پس از آشنایی بیش از پیش با راههای مصرف بهینه آب ،این راهکارهها را به دانش آموزان به خوبی بیاموزند تا در مصرف صحیح آب در جامعه نهادینه شود.
در ادامه این جلسه مومنیان مدیر آموزش و پرورش شهرستان اردستان گفت: بدون تردید آموزش و پرورش یکی از موثر ترین نهادهایی است که نقش بسزایی در فرهنگ سازی موضوعات مختلف در جامعه دارد که در این میان می تواند نقش  بسیار موثری در ترغیب مردم در مصرف صحیح آب در جامعه داشته باشد.
وی افزود: آموزش و پرورش بعنوان یک دستگاه زیربنایی مسئولیت نهادینه نمودن مصرف بهینه آب را دارد که تلاش می شود با برگزاری برنامه های فرهنگی متنوع در این زمینه موفق عمل نماید.
مدیرآموزش و پرورش شهرستان اردستان گفت:انتظار می رود با برگزاری کارگاه آموزشی توانمند سازی آموزگاران در زمینه مصرف بهینه آب ،مربیان با بهره گیری از این آموخته ها دانش آموزان را بهتر از گذشته ترغیب به مصرف صحیح آب نمایند.
در ادامه این نشست محسن شفیعا رئیس آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اقلیم گرم وخشک کشور و استان عنوان کرد: در سالهای اخیر شرایط آب و هوایی استان به گونه ایی است که متوسط بارندگی به ۲۱۰میلیمتر کاهش یافته بنابراین در چنین شرایطی مصرف آب باید متناسب با منابع موجودباشد .
وی به  چگونگی راههای مصرف بهینه اشاره کرد و افزود:  از طریق اصلاحات ابزاری مانند استفاده از ابزار و تجهیزات کاهنده مصرف و اصلاحات رفتاری   می توان آب را درست مصرف کرد بعنوان مثال  صرفه جویی با استفاده ازرویکرد اصلاحات ابزاری مانند نصب پرلاتورها (دُرفشان)، سَردوشها ، فلش تانکهای کم مصرف دو حالته ،رگلاتورها  یامحدود کننده های جریان آب  است همچنین شیرآلات بهداشتی کم مصرف مانند ،اهرمی دومرحله ای و تک مرحله ای، الکترونیکی و فوتوالکترونیک و فشاری زمان دار (شیر قطع اتوماتیک) از جمله تجهیزات کاهنده مصرف هستند.

رئیس آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خانواده ها را به مصرف درست آب فرا خواند و بیان داشت: والدین کودکان در واقع الگوی رفتاری  آنها را تشکیل می دهید   بگونه ایی که کودکان رفتارهای شما را در هنگام مصرف آب مشاهده سپس رفتار مصرفی خود را بر اساس همین مشاهدات تنظیم می کنند
شفیعا درست مصرف کردن آب را در سنین پایین بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اولیاء و مربیان دانش آموزان   نقش بسزایی در نهادینه کردن مصرف بهینه آب در بین کودکان دارند پس می طلبد والدین کودکان راههای صحیح مصرف آب را بیاموزند و با مصرف صحیح آب در خانه زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در جامعه را فراهم کنند
وی به یکی از راههای مصرف صحیح آب اشاره کرد و تصریح نمود: آمار نشان میدهد که مصرف روزانه هر فرد به طور متوسط ۱۵۰ لیتر آب تصفیه شده میباشد. که ۳۰% مصرف روزانه هر فرد میباشد برای دوش گرفتن در نظر گرفته می شود. بنابراین یک خانواده ۴  نفره به طور متوسط روزانه ۶۰۰ لیتر آب مصرف مینماید. این در حالیست که با استفاده ازدوش کم مصرف روزانه ۵۰% در آب مورد نیازاستحمام خانواده صرفه جویی می شود
رئیس آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه با توضیح پیرامون آب  مجازی گفت: آب مجازی عبارت است از میزان آبی که برای تولید یک واحد محصول در صنعت یا کشاورزی مصرف می‌شود مثلا در تولید یک لیوان شیر ۲۰۰ لیتر،فنجان قهوه ۱۴۰ لیتر ،گوجه فرنگی ۲۰ لیتر،پرتقال ۵۰ لیتر و سیب زمینی ۲۵ لیتر آب مصرف می شود بنابراین نه تنها  درهنگام شستشو سایر فعالیت ها باید در مصرف آب دقت نمود بلکه در حین استفاده از مواد غذایی هم باید از هرگونه اسراف پرهیز کرد.





لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

    شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

    شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یک شرکت در شهر اصفهان می باشد

      نظرات