جمالی نژاد: بالغ بر۲۲ هزار پروژه در کشور طی دهه فجر افتتاح می شود/ آغاز اجرای ۴۰ هزار پروژه زودبازده و کم هزینه/توسعه روستاها از اولویتهای وزارت کشور است

جمالی نژاد: بالغ بر۲۲ هزار پروژه در کشور طی دهه فجر افتتاح می شود/ آغاز اجرای ۴۰ هزار پروژه زودبازده و کم هزینه/توسعه روستاها از اولویتهای وزارت کشور است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه خوشبختانه نبض طرح های عمرانی در کشور به خوبی می زند، اعلام کرد: طی دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی۲۲ هزارو ۳۳۵ پروژه بزرگ مقیاس با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در کشور به بهره برداری می رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که صبح سه شنبه ۱۶ بهمن با رادیو گفتگو مصاحبه می کرد، افزود: خوشبختانه با تلاش همه دستگاه ها در دهه فجر سال جاری، پروژه های متنوع و بزرگی در موضوعات مختلف بویژه در حوزه ارتقای زیرساختها به بهره برداری رسیده که قطعا موجبات رفاه مردم و توسعه کشور را فراهم می سازد.

وی همچنین اعلام کرد: در دهه فجر سال جاری اجرای۴۰ هزار پروژه زودبازده و کم هزینه در کشور آغاز شد که با برنامه ریزی های به عمل آمده نیمه سال آینده به بهره برداری میرسند که کمک بزرگی به تسریع روند عمران و آبادانی مناطق کمتر توسعه یافته کشور محسوب می شود.

جمالی نژاد در پاسخ به سوالی در زمینه پروژه های نیمه تمام در کشور گفت: بسیاری از این پروژه ها قابل واگذاری است و مسوولان باید در این زمینه با برنامه ریزی های اصولی زمینه اتمام این پروژه ها از طریق واگذاری به بخش خصوصی، سرمایه گذاران و دستگاه های غیردولتی مثل شهرداریها را فراهم نمایند.

وی اضافه کرد: برای مثال به منظور اتمام پروژه های ورزشی، تفریحی شهرها می توان آنها را به شهرداری‌ واگذار نمود.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه با اشاره به اینکه مناطق مختلف کشورمان دارای جاذبه های مناسب و گاه منحصربفردی برای توسعه گردشگری هستند، گفت: یکی از اولویتهای ما واگذاری تمامی امور مربوط به توسعه زیرساختهای این حوزه و امور اجرایی آن به بخش خصوصی تحت نظارت دولت و شهرداریهاست.

وی با بیان اینکه اولویت اول با اتمام پروژه های نیمه تمامی است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کار آن به اتمام رسیده، گفت: انتظار داریم سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای اتمام و بهره برداری این پروژه‌ها دولت را کمک کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین با اشاره به بهره برداری از ۲۹۵ کیلومتر خطوط حمل و نقل ریلی در تهران وچهار کلانشهر مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز طی دو دهه گذشته، توسعه خطوط حمل ونقل ریلی و بومی سازی بخش های زیادی از احداث مترو را از جمله دستاوردهای مهم کشور در عرصه مدیریت شهری پس از پیروزی انقلاب برشمرد.

وی افزود: پیش بینی می شود در صورت بهره برداری از ۲۸۹ کیلومتر خط مترویی در دست ساخت در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۰۲ جمع خطوط مترویی در دست بهره برداری به ۵۸۴ کیلومتر افزایش یابد و تعداد سفرهای سالیانه از طریق مترو به ۲۳۳۷ میلیون سفرافزایش یابد.

جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به اینکه نظام شهری ما بیمار و توسعه شهری ما نامتوازن است، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ و کلانشهرها را از مصادیق این موضوع ذکر نمود و تصریح کرد: چنانچه برای توسعه مناطق شهری به مبحث آمایش سرزمین و توانمندی ها و ظرفیتهای شهرها و روستاها توجه می کردیم وضعیت فعلی ما بهتر بود.

وی با بیان اینکه روند مهاجرت و تخلیه روستاها در کشور از حدود یکصد سال قبل و از زمانی شروع شد که توجه به شهرهای بزرگ در اولویت قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از سیاستهای ما در وزارت کشور و یکی از اولویتهای وزیر محترم کشور توسعه روستاهاست و به عقیده ما توجه به روستاها و ابعاد مختلف اشتغال در آنها در واقع بازی برد برد است زیرا باعث ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی و کاهش حاشیه نشینی در حومه شهرهای بزرگ می شود.

جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، توزیع عادلانه امکانات در شهرها و روستاهاست، تاسیس نهاد دهیاری را از جمله دستاوردهای مهم مدیریت روستایی کشور پس از پیروزی انقلاب برشمرد.

وی ضمن اشاره به تاسیس بیش از ۳۷ هزار دهیاری که حدود ۹۴ درصد جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار داده اند، گفت: طی دهه مبارک فجر سال جاری۷۸۸۰پروژه عمرانی و خدماتی توسط دهیاری ها در مناطق روستایی افتتاح شده که قطعا باعث ارتقای سطح شاخص های توسعه روستایی و رفاه روستاییان خواهد شد.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور توجه به اقتصاد روستا، حمایت از کارآفرینان روستایی، توجه به توسعه گردشگری روستایی از طریق تقویت روستاهای هدف گردشگری، اعطای تسهیلات به طرح های اقتصادی و اشتغال زای دهیاری ها و تقویت شرکت های تعاونی دهیاری ها را از اولویتهای این سازمان طی پنج سال اخیر ذکر نمود.

وی با اشاره به اینکه،‌ دهیاری‌ها از زمان تاسیس تاکنون، منشا تحولات عظیمی در عرصه روستایی بخصوص در زمینه ارائه خدماتی که تاکنون در روستاها وجود نداشت بوده‌اند، اظهار کرد: دولت نیز در راستای وظایف و تکالیف قانونی و به منظور توسعه خدمات و عمران روستاهای کشور، اقدامات گوناگونی را از طریق پرداخت اعتبارات و واگذاری تجهیزات و امکانات مورد نیاز به دهیاری‌ها و ارایه آموزش های لازم به دهیاران انجام داده است.

وی، پرداخت بیش از ۱۹هزار میلیارد تومان اعتبارات به دهیاری ها از سال ۱۳۸۲ تاکنون که ۸۲ درصد این اعتبار در دولتهای یازدهم و دوازدهم اختصاص یافته و واگذاری ۱۶هزار و ۶۵۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری ها را از جمله اقدامات دولت به منظور تقویت دهیاری ها در خدمت رسانی به روستاییان و اداره روستا ذکر نمود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات