تامین اعتبار سد هرات، منوط به دفاع از ادامه روند تکمیلی پروژه است

مدیرکل دیوان محاسبات استان یزد، روز یک شنبه ۱۴ بهمن ماه با همراهی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد و هیات همراه از سد خوانسار هرات بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، در ابتدای این بازدید، محسن کرمی؛ مدیر پروژه پیمانکار شرکت پارس گرما، گزارشی از موقعیت، مشخصات فنی و پیشرفت ۹۲ درصدی پروژه ارائه کرد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان یزد نیز بحث اعتبار سد هرات را منوط به برآورد صحیح اولیه و دفاع از ادامه روند تکمیلی پروژه دانست و یادآور شد : شفاف سازی مسائلی مانند ظرفیت سد در ذخیره سازی آب، بهره برداری کارخانجات و صنایع زیردست از این ذخیره و اهداف اولیه ایجاد سد به عنوان گزارش مستند، می تواند در تامین اعتبار و رفع مشکلات مالی سد موثر باشد.

بهزاد فلاطون زاده ادامه داد: با توجه به منابع مالی محدود کشور، طرح ها و پروژه هایی در اولویت تامین اعتبار قرار می گیرند که سریع تر به بهره برداری و درآمد زایی می رسند، تا از محل درآمد آنها، طرح های بعدی تامین اعتبار شوند.

وی افزود: تامین اعتبار جهت تکمیل پروژه سد هرات ، نیاز به اثبات برتری منفعت این طرح بر هزینه ها دارد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این بازدید با اشاره به تلاش زیاد در جهت فعال شدن این پروژه ، مشکلات مالی و افزایش قیمت را مانع مهمی در راه  تکمیل این پروژه عنوان کرد.

محمد مهدی جوادیان زاده با بیان مشکلات و مسائل مالی، فنی و منطقه ای این پروژه خواستار همکاری دیوان محاسبات استان در تخصیص بودجه به این طرح شد.

وی با اشاره به اینکه خدمات این سد برای استان های فارس و یزد است، ادامه داد: سهم آب شرب این سد، سالیانه ۶.۵ میلیون متر مکعب است که ۳.۵ میلیون متر مکعب آن برای استان فارس و ۳ میلیون متر مکعب سهم استان یزد است.

جوادیان زاده در پایان خشکسالی های اخیر و برداشت های بالا دست را از دلایل کاهش میزان ورودی های سد دانست.

گفتنی است این سد از نوع خاکی و با هسته رسی با ارتفاع ۵۵ متر و حجم مخزن ۲۴ میلیون متر مکعب است که قابلیت تنظیم ۱۲.۹ میلیون متر مکعب آب را دارا بوده و تامین کننده بخشی از آب شرب و صنعت منطقه و جلوگیری از خسارات سیلاب ، بهبود شبکه های آبیاری موجود و استفاده بهینه از منابع آب و خاک می باشد  و در مسیر خط انتقال به روستاهای خوانسار، چنار، حسن آباد و نیستان می رسد که سالیانه ۲.۶ میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی در بستر رودخانه روان سازی می شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات