وقتی ساخت و ساز بلای جان مردم می‌شود...

وقتی ساخت و ساز بلای جان مردم می‌شود...

استاندار زنجان، گفت: نباید توجه به توسعه ساخت و ساز مسکن، مسوولان امر را از مشکلات فنی غافل سازد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد رئوفی‌نژاد در دیدار با مسوولان بیمه‌میهن در استان زنجان با اشاره به اهمیت و نقش بیمه در زندگی انسان، اظهار کرد: با توجه به این‌که کشور ما در نقاط حادثه‌خیز قرار دارد، توجه به مساله بیمه به‌خصوص در بخش مسکن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که کشور در حال حاضر در پویایی به‌سر می‌برد، افزود: بدون شک، هر عمل و اقدامی در راستای توسعه و ارتقاء کشور، حجم خدماتی را به‌دنبال خواهد داشت و این خدمات از طریق منابع انسانی میسر خواهد شد که در این راستا ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که باید به نحو مطلوبی از آنها استفاده کنیم.

استاندار زنجان با تأکید بر این‌که بیمه، مهم‌ترین مساله در بخش مسکن و اشتغال ایجاد شده از طریق مسکن می‌باشد، تصریح کرد: با توجه به این‌که صنعت ساختمان، اشتغالزایی را به‌همراه دارد، نیاز به بیمه کردن فعالان عرصه ساخت و ساز بیش از گذشته احساس می‌شود که باید به این امر توجه ویژه‌ای کرد.

وی با یاد آوری این‌که نباید توسعه ساخت و ساز مسکن در شهر و روستا، مسوولان امر را از اشکالات فنی کار، غافل سازد، گفت: اگر بر نحوه ساخت و سازها نظارت درستی صورت نگرفته و بحث بیمه آن نیز جدی تلقی نشود، این ساخت و سازها موجب تبدیل شدن این صنعت به عاملی برای بلای جان مردم خواهد بود.

رئوفی‌نژاد با اشاره به این‌که در دهه فجر امسال جشن مسکن‌دار شدن مردم را در استان برگزار خواهیم کرد، یادآور شد: امیدواریم مسوولان استان از ظرفیت‌های بیمه به موازات سرعت حرکت در ساخت و ساز مسکن در شهر و روستا به‌خوبی بهره‌مند شوند.

در ادامه این جلسه، فیروز صادقی‌نژاد، قائم‌مقام شرکت بیمه‌میهن با اشاره به این‌که توجه به بخش ساختمان و صنعت ساخت و ساز، تأثیر به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد، اظهار کرد: ساخت و ساز، تولید و عرضه مسکن در ایران، متناسب با جامعه فعلی نبوده و رونق در این بخش به صورت مقطعی و تورمی است.

وی، تصریح کرد: با وجود این‌که دانش فنی خوبی در تولیدات صنعت ساختمان وجود دارد، اما متأسفانه این عوامل به نحو صحیحی در یک زنجیره کامل و کارآمد عمل نمی‌کنند، به همین خاطر در تأمین مسکن در کشور با یک معضل مواجه هستیم.

صادقی‌نژاد با تأکید بر این‌که متوسط عمر تمام ساخت و سازهای کشور، از ۲۰ تا ۳۰ سال تجاوز نمی‌کند، افزود: این مساله نشان می‌دهد که منابع و سرمایه‌های ملی در این بخش به صورت مطلوبی به‌کار گرفته نمی‌شود، لذا در زمانی که متوسط عمر ساختمان‌های موجود در دنیا کمتر از ۸۰ سال نیست، به‌طور حتم، بازار مسکن در ایران با یک چالش عظیم مواجه است.

این مقام مسوول، عنوان کرد: کمبود بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در بخش مسکن، فقدان استانداردها و ضوابط کاربردی در طراحی و اجرایی کردن ساخت و سازها، کنترل ضعیف ساخت و ساز در کشور، محدود بودن پوشش بیمه‌ای در ساخت و سازها و فقدان برنامه‌ریزی و سیاست‌ها برای شناسایی مهارت شاغلین عرصه ساخت و ساز، از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی بازار مسکن می‌باشد.

وی با بیان این‌که هماهنگ نبودن سازمان‌ها و نهادهای فعال در این عرصه، فقدان سیستم جمع‌آوری اطلاعات در ساخت و ساز روستایی، پراکندگی روستاها و مساله حاشیه‌نشینی، از دیگر چالش‌های موجود در بخش مسکن به‌شمار می‌رود، افزود: استفاده بهینه از صنعت بیمه، بسیاری از مشکلات را از پیش‌روی بخش ساخت و ساز مسکن برخواهد داشت.

صادقی‌نژاد با تأکید بر اهمیت بیمه کیفیت ساختمان، گفت: این بیمه در واقع تجمیعی از انواع بیمه‌های موجود در بخش ساخت و ساز ساختمان، از جمله بیمه مسوولین طراحان، بیمه پیمانکاری، مسوولیت کارفرما و آتش‌سوزی است.

 

 

    نظرات