آخرین آمار از قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران و سطح کشور

آخرین آمار از قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران و سطح کشور

www.BanaNews.irبررسی آمار مربوط به قیمت مسکن در سطح کشور نشان از ثبات نسبی قیمت‌ها در سطح مراکز استان‌ها و همچنین افزایش ۲ درصدی قیمت مسکن در تابستان ۸۹ نسبت به بهار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به دنبال تصمیم شورای مسکن و مصوبه کارگروه مسکن مبنی بر تشکیل سامانه ثبت اطلاعات املاک و‌ مستغلات کشور، با ایجاد سامانه املاک و مستغلات کشور در زمستان سال ۱۳۸۷ می‌توان اطلاعات به روزتری از قیمت‌ها و فعالیت بازار مسکن در کشور داشته باشیم.

رونق بخش مسکن و برقرای ثبات در آن

بر اساس این گزارش، قیمت مسکن در شهر تهران در پی کاهش و سپس ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن معاملات مسکن کم کم رونق پیدا کرد و صدور پروانه‌های ساختمانی نیز از نیمه اول سال ۱۳۸۸ روند صعودی به خود گرفته و تا شهریور ماه ۱۳۸۹ همچنان با رشد مثبت مواجه بوده در حالی که قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان از ثبات برخوردار بوده است.

کاهش قیمت مسکن در بهار ۸۹ نسبت به تابستان ۸۸

متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در زمستان سال ۱۳۸۸ در مناطق بیست و دوگانه شهر تهران معادل ۱۶۷۵۵ هزار ریال (یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان) بوده که این میزان برای فصل بهار و تابستان سال ۱۳۸۹ به ترتیب به ۱۶۵۸۹ هزار ریال (یک میلیون و ۶۵۸ هزار تومان) و ۱۶۹۱۹ هزار ریال(یک میلیون و ۶۹۱ هزار تومان) رسیده است.

همچنین میزان نرخ رشد قیمت در بهار ۱۳۸۹ نسبت به زمستان ۱۳۸۸ کاهشی معادل یک درصد را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت مسکن در تابستان ۸۹ نسبت به بهار

بر اساس این گزارش، قیمت مسکن در تابستان ۱۳۸۹ نسبت به بهار ۱۳۸۹،‌دو درصد افزایش داشته و تغییرات سالانه قیمت مسکن در تابستان ۱۳۸۹ نسبت به تابستان ۱۳۸۸ به میزان ۵٫۹ درصد بوده است بنابراین براساس قیمت واقعی، مسکن با توجه به (CPI) روند کاهشی داشته است.

همچنین طی دوره مورد مطالعه، حجم معاملات انجام شده در شهر تهران از روند صعودی قابل توجهی برخوردار بوده است به طوری که با افزایش ۱۱٫۵ درصدی حجم معاملات مسکن در تابستان ۱۳۸۹ نسبت به بهار ۱۳۸۹ مواجه بوده‌ایم.

سطح قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده، به طوری که قیمت در مناطق شمالی بیش از دو برابر مناطق جنوبی شهر بوده است اما نکته قابل توجه ثبات قیمت بیشتر در مناطق شمالی شهر است به طوری که قیمت در برخی از مناطق رشد منفی را تجربه کرده است.

اجاره‌بها مسکن در شهر تهران

بر اساس این گزارش اگر چه اطلاعات ثبت شده از حجم معاملات اجاره‌بهای مسکن در سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کشور بسیار کم است اما براساس اطلاعات به دست آمده متوسط اجاره بها به همراه ودیعه مسکن در بهار ۱۳۸۹ معادل ۹۰ هزار ریال در متر مربع و این میزان در تابستان ۱۳۸۹ معادل ۹۸ هزار ریال بوده است که نرخ رشدی معادل ۸٫۹ درصد داشته است.

رشد ۱۲٫۶درصدی اجاره بها در تابستان ۸۹

همچنین نرخ رشد سالانه اجاره مسکن در تابستان ۱۳۸۹ نسبت به تابستان ۱۳۸۸ معادل ۱۲٫۶ درصد است.

براساس این گزارش و بنا بر اطلاعات مندرج در سامانه مدیریت اطلاعات املاک و مستغلات کشور، تعداد معاملات صورت گرفته یا ثبت شده در سطح شهر تهران بسیار کم بوده و به دلیل نقصان نمونه آماری، ارائه یک متوسط قیمت که بیان کننده اطلاعات متوسط شهر یا منطقه باشد را با مشکل مواجه کرده است با این حال بررسی روند قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت زمین در شهر تهران با روند قیمت مسکن همخوانی بسیار زیادی دارد.

ثبات نسبی قیمت‌ها در سطح مراکز استان‌ها

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در سطح کشور براساس متوسط حسابی قیمت‌ها در بهار ۱۳۸۹ معادل ۶۹۶۲ هزار ریال( ششصد و ۹۶ هزار تومان) و در تابستان همان سال در سطح مراکز استان‌ها معادل ۶۸۷۷ هزار ریال(ششصد و ۸۷ هزار تومان) بوده است که نشان‌دهنده ثبات نسبی قیمت‌ها در سطح مراکز استان‌های کشور است.

این گزارش حاکی از آن است که دامنه قیمت‌ها در سطح مراکز استانی در تابستان ۱۳۸۹ بسیار متفاوت است به طوری که بالاترین متوسط قیمت مربوط به تهران و معادل ۱۶۹۱۹ هزار ریال(یک میلیون و ۶۹۱ هزار تومن) و کمترین متوسط مربوط به ساری و معادل ۵۲۸۲ هزار ریال (پانصد و ۲۸ هزار تومان) بوده است با این حال متوسط وزنی قیمت‌ها برای کل کشور متفاوت از متوسط حسابی خواهد بود و در سطح بالاتری قرار می‌گیرد به هر حال اطلاعات قیمت‌ها در سطح استان‌ها حاکی از ثبات روند قیمت‌ها در طی دوره مورد بررسی بوده است.

 

 

    نظرات