همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ،سد بلوک زنجان با...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، سد بلوک در شمالغرب زنجان با حضور حضرت آیت اله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، دکتر حقیقی استاندار زنجان ،نمایندگان زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اداری استان افتتاح شد.

آیت اله خاتمی،نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی ایران،اظهار داشت:همه باید قدردان خون شهدای این انقلاب باشیم،چرا که امروز اگر عزت،افتخار و تولید در کشور وجود دارد به برکت همین رشادت ها و ایثارگری های این عزیزان است.

وی سدهای ساخته شده در استان را نشانگر استعداد و توانمندی جوانان این منطقه دانست و افزود:یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی ایران همین اعتماد به نفس دادن به مردم است که شعار ما می توانیم را به عینیت تبدیل کنند.

دکتر حقیقی، استاندار زنجان نیز در آئین افتتاح سد بلوک، دستاورهای وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای زنجان در استان را مهم ارزیابی کرد و افزود: طی بازدید دوره ای که به اتفاق مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان از طرحهای عمرانی این شرکت خواهیم داشت،سعی خواهیم کرد در حد امکان مسائل و مشکلات اعتباری و جاری این طرحها را مرتفع نماییم.

وی از همه دست اندکاران طرح سد مخزنی بلوک قدردانی کرد و افزود:با افتتاح این طرح ،امیدواریم کشاورزان و بهره برداران این منطقه با صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف از نعمت آب برخوردار شوند.

در این مراسم،مهندس یوسف رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تشریح عملکرد چهل ساله این شرکت در توسعه و پیشرفت صنعت آب استان اظهار کرد: آغاز فعالیت شرکت آب منطقه ای زنجان در دهه دوم انقلاب بود ودر این دهه مطالعات و اجرای طرح ساختمان سد تالوار و گلابر در سال ۱۳۷۴ برای تامین آب کشاورزی و صنعت شهرستان‌های ایجرود و خدابنده و آغاز مطالعات و اجرای طرح ساختمان سد تهم برای تامین آب شرب شهرستان زنجان در سال ۱۳۷۳ اقدامات شاخص این شرکت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تصریح کرد: در دهه سوم انقلاب اسلامی تعداد هشت سد مخزنی کوچک و بزرگ با حجم ۲۱۰.۴ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی ایجاد شده است و در صورت احداث شبکه آبیاری و زهکشی امکان آبیاری یک هزار و ۳۷۲ هکتار از اراضی استان را دارا می باشد .

وی با اشاره به اینکه آغاز عملیات مطالعه و اجرای طرح ساختمان سد کینه‌ورس در سال ۱۳۷۹ برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی بود،اظهارکرد:  تعداد ۱۳ سد تغذیه مصنوعی به حجم ۴۶.۴ میلیون مترمکعب برای تقویت سفره‌های آبخوان شهرستان‌های زنجان، سلطانیه به بهره‌برداری رسیده است.

رضاپور یادآور شد: تعداد ۱۸ ایستگاه پمپاژ با حجم ۵۱.۰۸ میلیون مترمکعب برای تامین آب ۶ هزار و ۴۵۲ هکتار از اراضی سطح استان و اشتغالزایی ۴ هزار و ۴۲۹ نفر به بهره‌برداری رسیده است. همچنین تعداد ۴۴ بند انحرافی و سه سر دهنه و کانال به منظور تامین آب ۱۱ هزار و ۴۴۰ هکتار و اشتغالزایی ۸ هزار و ۶۵۸ نفر در سطح  استان نیز به بهره‌برداری رسیده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به آغاز عملیات اجرایی سد مشمپا اشاره کرد و گفت:این سد با هدف تامین آب شرب و صنعت زنجان به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است و این طرح با رعایت همه موازین و اصول زیست محیطی به جلو می رود و این شرکت با دقت مشغول بررسی همه جوانب توسط مشاورین و کارشناسان مجرب است تا در آینده، مشکلی در کیفیت آب آن حادث نشود.

این مقام مسئول به عملیات اجرایی سد مراش نیز اشاره کرد و عنوان داشت: این سد برای تامین آب شرب و  صنعت ماهنشان،دندی و روستاهای اطراف با حجم ۶.۵ میلیون مترمکعب در دست ساخت می باشد.

رضاپور خاطرنشان کرد: آغاز عملیات اجرای ساختمان سد بلوبین برای تامین آب شرب شهرستان ایجرود و روستاهای تابعه به میزان ۳.۵ میلیون مترمکعب آغاز عملیات اجرای ساختمان بند تنظیمی پاوه رود و برای تامین آب کشاورزی ۱۲ هزار و ۴۴۰ هکتار از اراضی حقابه برای شهرستان طارم به میزان ۱۱۴.۹ میلیون مترمکعب بوده از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای زنجان می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص مشخصات طرح و سدبلوک اظهارکرد: عملیات اجرایی این سد از سال ۱۳۸۵ آغاز و هدف از اجرای این سد مهار آبهای سطحی و جلوگیری از طغیانهای فصلی رودخانه بلوغ ، تغذیه مصنوعی و تامین و ذخیره سازی آب کشاورزی اراضی روستاهای کهاب،بلوک و سیف آباد به مقدار ۱۹۶ هکتار است.

وی حجم مخزن سد را ۵۱/۱ میلیون متر مکعب بیان نمود و اظهار داشت: تا کنون برای این پروژه۱۹۱۳۶۸میلیون ریال هزینه شده و میزان اشتغال زایی این پروژه را ۷۸ نفر بطور مستقیم و ۴۲ نفر غیر مستقیم اعلام کرد و گفت : پیشرفت فیزیکی ساختمان سد۱۰۰ درصد است .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات