بهره‌گیری از سیلاب برای مهار کانون‌های ریزگرد و احیای تالاب‌های خوزستان

بهره‌گیری از سیلاب برای مهار کانون‌های ریزگرد و احیای تالاب‌های خوزستان

"حمیدرضا لشکری" در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ۲ ماه گذشته تاکنون افزود: سیلاب‌های اخیر استان مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در جهت افزایش ظرفیت آب‌گذری رودخانه‌ها، افزایش حجم آب تالاب شادگان و هورالعظیم و مهار کانون‌های ریزگرد مدیریت و کنترل شده است.
وی با بیان اینکه در حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس و دشت‌های بین شهرستان‌های رامشیر و ماهشهر ۲ کانون فعال ریزگرد وجود دارد، اظهار کرد: از یک ماه پیش پس از هماهنگی با محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان، حدود ۹ مترمکعب بر ثانیه آب از حوضه کارون و ایستگاه پمپاژ جنوب شهر اهواز به یکی از کانون‌های ریزگرد اطراف ماهشهر منتقل شده و قرار است این میزان آب انتقالی تا ۱۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش یابد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین از برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت حوضه کوپال و ایستگاه‌های پمپاژ شمال‌شرق استان با هماهنگی مدیریت بحران استان و سازمان محیط زیست در مهار کانون‌های ریزگرد خبر داد و افزود: در حال بررسی طرح هدایت آب از ایستگاه‌های پمپاژ شمال‌شرق استان به رودخانه فصلی کوپال و سپس دشت جنوب غرب رامشیر هستیم تا بتوانیم با انتقال ۸ مترمکعب آب بر ثانیه دومین کانون ریزگرد استان را نیز مهار کنیم.
لشکری با اشاره به بهره‌گیری از سیلاب خوزستان در احیای تالاب بین‌المللی شادگان تصریح کرد: از یک‌ماه گذشته تاکنون حدود ۴۰ مترمکعب بر ثانیه، آب به تالاب شادگان منتقل و موجب تقویت ذخیره آب این تالاب شده است.
وی با بیان اینکه با برنامه‌های اعلام شده، میزان سطح آب تالاب قابل افزایش خواهد بود، افزود: آب موردنیاز تالاب شادگان از حوضه جراحی تامین می‌شود، اما به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت کارون و دبی ناشی از سیلاب، آب رودخانه کارون نیز به این تالاب منتقل شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: از سه ایستگاه پمپاژ توسعه نیشکر روی رودخانه کارون از یک ماه پیش تاکنون در مجموع حدود ۳۰ متر مکعب بر ثانیه، آب در حال انتقال به تالاب شادگان بوده و از دو هفته پیش نیز حدود ۱۰ متر مکعب بر ثانیه، از ایستگاه پمپاژ طرح پرورش ماهی آزادگان به آب انتقالی تالاب افزوده شده است.
لشکری اضافه کرد: از دو هفته پیش با مصوبه شورای مدیریت بحران استان، جریان هدایت آب از مخازن یک و دو به مخازن سه، چهار و پنج هورالعظیم در نقطه صفر مرزی نیز آغاز شده است.
وی افزود: هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد سطح تالاب هورالعظیم پر شده و در صورت همکاری شرکت نفت با برنامه‌های اعلام شده، این میزان افزایش خواهد یافت.
لشکری
تصریح کرد: موضوع سیلاب‌ استان خوزستان به‌عنوان یکی از مباحث چالشی طی یک ماه گذشته باعث نگرانی‌هایی در بین مردم و مسئولان شده بود، که با مدیریت صحیح، نه تنها این پدیده طبیعی کنترل شد، بلکه در جهت مهار کانون‌های ریزگرد و احیای تالاب‌های خوزستان به‌کار گرفته شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات