تبعات مثبت طرح تفصیلی تهران

تبعات مثبت طرح تفصیلی تهران

www.BanaNews.irمعاون امور شهرسازی شهردار تهران با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره محدودیت‌هایی که طرح تفصیلی تهران برای انبوه‌سازان بوجود می‌آورد، گفت: این طرح هیچ تضادی با ساخت‌وساز ندارد، اما مجوزهایی که برخی طی سال‌های اخیر به صورت ویژه و خاص برای ساخت‌وساز در مناطقی از تهران دریافت می‌کردند با اجرای طرح تفصیلی تعطیل می‌شود و همه مجوزها طبق ضوابط طرح تفصیلی، صادر می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هیربد معصومی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد، افزود: با اجرای طرح تفصیلی تهران انتظار داریم حجم ساخت‌وسازهای مسکونی در سال۹۰ نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. وی در عین حال تصریح کرد: با اجرای این طرح مساحت تهران از سمت شمال محدود می‌شود و سازنده‌ها اجازه ساخت‌وساز در محله‌های شمال شهر را نخواهند داشت.

معاون شهردار تهران یکی دیگر از تبعات مثبت اجرای طرح تفصیلی را فراهم شدن شرایط کاهش قیمت مسکن در تهران عنوان کرد و گفت: امسال رونق در ساخت‌و‌سازهای مسکونی بیشتر اما‌ قیمت خرید و فروش خانه کمتر می‌شود.

معصومی‌به تحلیل وضعیت بازار مسکن طی یک سال آینده پرداخت و زمزمه‌های موجود مبنی بر گران شدن مسکن در پایتخت را رد کرد. استدلال معاون شهردار تهران در این زمینه بیشتر مبتنی بر سیاست‌های دولت در بخش مسکن است. به گفته وی سال گذشته میزان صدور مجوز پروانه ساخت در تهران نسبت به سال ۸۸ بیش از ۵۰ درصد بیشتر شد، اما قیمت مسکن در تهران در مقایسه با نرخ تورم روند کاهشی را طی کرد.

معصومی ‌همچنین با استناد به روند ساخت‌و‌ساز در سال گذشته و ماه‌های ابتدایی سال ۸۹ پیش‌بینی کرد: در ماه‌های آینده نیز میزان ساختمان سازی در پایتخت رونق داشته باشد و حتی نسبت به سال گذشته نیز بیشتر شود.

تاکید معاون شهردار تهران بر افزایش نیافتن قیمت مسکن در ماه‌های پیش رو در حالی است که به گفته برخی از فعالان حوزه ساخت‌وساز، چند عامل از جمله طرح تفصیلی تهران، قانون یارانه‌ها و افزایش نقدینگی در بازار طی این مدت موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

در واقع برخی از سازندگان می‌گویند: طرح تفصیلی تهران که قرار است به عنوان سند بالادستی شهرسازی و اداره پایتخت به زودی اجرایی شود، با محدود کردن سازندگان و جلوگیری از ساخت بناهای بلند مرتبه موجب گرانی قیمت مسکن خواهد شد.

اما هیربد معصومی، معاون شهرسازی تهران چنین تحلیل‌هایی را از سوی مشاوران املاکی که میل به بالارفتن قیمت‌ها دارند، عنوان و تاکید کرد: اگر چه طرح تفصیلی تهران، ضوابط و شرایط ساخت و ساز را در تمام مناطق ۲۲ گانه پایتخت مشخص کرده است اما این طرح هیچ محدودیتی را برای شهر و برای سازندگان به وجود نمی‌آورد.

به گفته وی تنها محدودیت موجود در طرح تفصیلی به کاهش مساحت تهران بر می‌گردد؛ یعنی بر اساس این طرح محدوده تهران از سمت شمال کمی‌ کوچک‌تر می‌شود و سازندگان اجازه ساخت‌وساز در آن نواحی را نخواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه طرح تفصیلی موجب کاهش ارتفاع ساختمان‌ها نخواهد شد، گفت: البته بر‌اساس پهنه‌بندی‌های در نظر گرفته شده برای تهران، بلندمرتبه سازی فقط محدود به مناطق تعیین شده خواهد بود، اما در عین حال حتی برخی از این مناطق تا ۷۵۰ درصد نیز مجوز تراکم خواهند داشت که این نشان از ادامه روند ساخت ساختمان‌های بلند در پایتخت است.

وی در عین حال بسیاری از تخلفات ساختمانی موجود را مربوط به پروانه‌های ساختمانی عنوان کرد و با بیان اینکه با روند گذشته، متخلفان با استفاده از رانت و راه‌های غیرقانونی مجوز ساخت بناهای بلند را در هر نقطه شهر می‌گرفتند، تاکید کرد: از این پس، بر اساس طرح تفصیلی دیگر رانت ساختمانی از بین می‌رود و دست سازندگان سودجو از مجوزهای بی‌اساس کوتاه می‌شود.

درآمد ۳۷۰۰ میلیاردی طرح تفصیلی

معاون شهرسازی شهردار تهران در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به درآمدهای حاصل از اجرای طرح تفصیلی نیز اشاره کرد و گفت: در بودجه۹۰ شهرداری، ۵۰ درصد درآمدها به عواید حاصل از اجرای طرح تفصیلی بر می‌گردد.

این به آن معنا است که طرح تفصیلی در تهران ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان؛ یعنی نیمی ‌از بودجه ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی پایتخت را تامین خواهد کرد.

معصومی‌ همچنین گفت: این طرح راهکار مشخصی برای خانه‌های خالی ندارد و موضوع خانه‌های خالی از اساس چندان پراهمیت نیست؛ چرا که خالی ماندن خانه‌ها به قیمت‌های بازار مسکن و قوانین موجود مرتبط است.

 

    نظرات