حتی اگر نوسازی حذف شود شرکت‌هایش حذف نمی‌شوند

حتی اگر نوسازی حذف شود شرکت‌هایش حذف نمی‌شوند

www.BanaNews.irرییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به عنوان موافق انحلال سازمان نوسازی، نسبت به حذف این سازمان به دلیل شفاف نبودن عملکرد مالی و اجرایی، تاکید کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، رسول خادم امروز در جریان سیصد و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران که به ادامه بررسی انحلال سازمان نوسازی می‌پرداخت، خطاب به رییس شورا گفت: کاش از ابتدای بررسی این طرح، شهردار در جلسات حضور داشت تا حرف‌های ما اینقدر تکراری نمی‌شد.

وی تصویب مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی در راستای احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده را که از مصوبه شورای شهر الگو گرفتند، افتخار بزرگ برای کل کشور تهران برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر حتی یک درصد از بافت‌های فرسوده را هم جابجا نکرده‌ایم و برای بررسی عملکرد سازمان نوسازی باید عملکرد مردم و سرمایه‌گذاران را جدا کنیم.

وی یکی از محل‌های گزارش دهی سازمان نوسازی را بین سرانه‌های مناطق و نیز در اختیار گذاشتن اراضی ذخیره مطرح کرد که صورت نگرفته و گفت: ما هم می‌دانیم که این مسائل در اختیار سازمان نوسازی نیست و کلیه اختیارات در دست شهرداری‌های مناطق است، اما آنها هم همه امور و مسوولیت را به دفاتر تسهیل‌گری مناطق سپرده‌اند.

خادم تصریح کرد: این جزو وظایف مناطق است که برای بافت‌های فرسوده اولویت بگذارند و اگر اینطور نیستند، اشتباه می‌کنند و نباید دنبال پول باشند، واحدهای مناطق که بنگاه اقتصادی نیستند؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر این که عملکرد اجرایی و مالی سازمان نوسازی برای ما شفاف نیست، ‌گفت: موضوعات مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده متولد خود شوراست و این همه مصوبات تسهیل کننده را از کف خیابان نیاورده‌ایم.

وی در ادامه با نشان دادن چارت سازمانی سازمان نوسازی و شرکت نوسازان، خاطرنشان کرد: امکانات و اختیاراتمان را به سازمان داده‌ایم، آنها اختیاراتشان را به شرکت نوسازی محول کرده‌اند و این شرکت هم دفاتر تسهیل‌گری را به راه انداخته و اگر قرار بود، امور اینطور اداره شود از اول این کار را می‌کردیم.

خادم افزود: بندهای اقدامات شرکت نوسازی همان بندهای وظایف سازمان نوسازی است و در عین حال مشخص نیست، شرکت‌هایی نظیر شرکت مهندسی نوسازی، شرکت تجهیز و پشتیبانی نوسازان (تاپ نو) و موسسه حقوقی مهرتابان عدالت و شرکت اندیشگاه و سایر شرکت‌های منطقه‌ای با چه توجیهی شکل گرفته‌اند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ۲۰۰ نفر کارکنان شرکت‌های نوسازان کجا رفته‌اند؟ مکان این شرکت‌ها و کارکنانشان کجا هستند؟ کارکنان دفاتر تسهیل‌گری و سایر شرکت‌ها از کجا حقوق می‌گیرند و امکانات و لوازم مصارفی آنها را از کجا تامین می‌کنند؟ جز این است که تمام این هزینه‌ها را از شهرداری و هزینه‌های بالاسری می‌پردازند و افراد زیادی از این محل ارتزاق می‌کنند؟

خادم با اشاره به مذاکراتی که با برخی از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه نوسازی داشته است، گفت: این مدیران می‌گفتند خودمان هم نمی‌دانیم چه کسی چه کار می‌کند؟

وی گفت: موضوع و فعالیت این شرکت‌ها اتفاقا کاملا روشن است و این همه پیچیدگی و حجم بالای سیستم برای این است که کاری انجام نشود.

خادم هشدار داد: من نگرانم که حتی با حذف سازمان نوسازی، این شرکت‌های زیرمجموعه و ساختارهای شکل گرفته از شهرداری جدا شوند.

رسول خادم در ادامه بررسی طرح واگذاری وظایف سازمان نوسازی به واحدهای اجرایی و ستادی شهرداری تهران و در واقع انحلال آن که به دلیل قانع نشدن اعضا قرار شد به یکشنبه موکول شود، موضوع طرح دو فوریتی "تحقیق و تفحص از عملکرد مالی و اجرایی سازمان نوسازی در سال‌های ۸۶ تا ۸۹ " را با شش رای مطرح کرد که البته این طرح هم مورد بررسی قرار نگرفت و به یکشنبه موکول شد.

 

 

    نظرات