ارایه گزارش عملکردی شهرداران منطقه یک و بافت تاریخی شهر اراک

ارایه گزارش عملکردی شهرداران منطقه یک و بافت تاریخی شهر اراک

به گزارش اداره ارتباطات و اموربین شهرداری اراک، یکی دیگر از سری جلسات صحن رسمی شورای اسلامی شهر اراک، عصر روز ۲۳ بهمن ماه، با حضور رییس و اعضای شورای شهر، سرپرست معاونت خدمات شهری، شهرداران منطقه بافت تاریخی و منطقه یک اراک به همراه مدیر اداره حقوقی شهرداری، با محوریت بررسی عملکرد مجموعه شهرداری، تشکیل شد.
رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر اراک در خصوص وضعیت پاساژهای اراک بیان کرد: در بحث پاساژهای ناایمن اراک صدور اخطار صرف اثربخش نخواهد بود و با این امر نمی‌توان رفع مسئولیت کرد.
طوفان محمدی با تاکید بر اینکه در قبال این پاساژهای ناایمن باید وارد کار اجرایی شد، افزود: تاکنون اقدامی در این راستا پیش نرفته است و باید مالکان، هیات امنا و ساکنان این پاساژهای برای ایمن‌سازی مجاب شوند.
وی اضافه کرد: شهرداری باید اقدامات اجرایی را به انجام برساند و در حال حاضر که دادستان اراک نیز پای کار است باید این وضعیت را ساماندهی کرد چراکه تعدادی از پاساژهای اراک مشکل‌آفرین شده‌اند و امنیت مردم در خطر است.
در این جلسه مرادی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک، اظهار داشت: بهسازی کشتارگاه صنعتی در دست اقدام است و خط کشتار جدید راه اندازی شده، همچنین دراسرع وقت نیز اتصال کانال های پساب به تصفیه خانه انجام خواهد شد.
وی ادامه داد‍: برندگان ۶ دستگاه اتوبوس جدید شهری اسکانیا طی برگزاری مزایده مشخص شدند، همچنین تعیین تکلیف مزایده ۱۲ دستگاه اتوبوس شهری اسکانیا انجام شد.
مرادی با اشاره به اینکه برندگان ۶ دستگاه اتوبوس شهری برای ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای جایگزینی اتوبوس های فرسوده معین گردیده، خاطر نشان ساخت: برندگان مزایده، پس از انجام مراحل اداری و مالی در خطوط فعال خواهند شد.
سرپرست معاونت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در خصوص نوسازی کامل ناوگان تصریح کرد: با توجه به اینکه تامین هر دستگاه اتوبوس شهری با کمک ۸۳ درصدی دولت و ۱۷ درصد شهرداری‌ها انجام می‌گیرد، اما به دلیل مشکلات دولت خرید و نوسازی ناوگان با مشکل مواجه شده است و طی تصمیمات اخیر دولت، تاکید بر این است که تا زمانی که اتوبوس‌ها امکان اخذ معاینه فنی دارند در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها فعال باشند، هرچند که در خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر اراک شهرداری تمام هزینه را متقبل و از طریق تسهیلات تامین کرد و ماهانه ۷۰۰ میلیون تومان برای این اتوبوس‌ها وام پرداخت می‌شود.
در این جلسه علیرضا مرادی عضو شورای شهر نقدهای خود را در خصوص وضعیت توقف اتوبوس‌ها در مرکز شهر و جوار پل خیبر مطرح کرد و افزود: متاسفانه توقف اتوبوس‌ها در این منطقه آلودگی صوتی و هوا را به دنبال دارد و امکان کسب را برای کسبه مانع شده که باید مدیریت شود و حداقل جابجایی خطوط انجام گیرد.
در ادامه جلسه، نگین شاه کرمی شهردار منطقه بافت تاریخی اراک، توضیحاتی در خصوص شرایط و عملکرد کلی منطقه ارایه داد و اظهار داشت: منطقه بافت تاریخی بسیار ارزشمند است و جهت حفظ بافت تاریخی شهر اراک ایجاد شده ،لذا درآمدزایی هدف ثانویه منطقه می باشد و امسال نیز نسبت به سال گذشته کاهش درآمد داشته است.
وی افزود:علی رغم اینکه محدوده منطقه وسعت بزرگی ندارد، اما یک منطقه فرهنگی و حساسی می باشد که به نوعی گذشته شهر اراک را تشکیل می دهد در همین راستا سعی بر آن شده تعامل منطقه با اداره کل میراث فرهنگی و اداره اوقاف بسیار بالا باشد تا با وحدت رویه به اهداف مشترک برسیم.
وی با اشاره به صدور ۲۴ پروانه ساخت در بافت تاریخی در سال گذشته تعداد پروانه‌های صادر شده در سال ۹۷ را ۶ پروانه دانست و گفت: یکی از علل این کاهش را می‌توان افزایش قیمت را در نظر گرفت.
شاه‌کرمی در خصوص تخلفات ساختمانی در این بافت بیان کرد: عموما پرونده‌های تخلفات در بافت تاریخی بیش از پرونده‌های صدور پروانه است به طوری که در سال جاری تعداد ۲۶۰ پرونده تخلف باز شده است که ۱۴۸ پرونده رای بدوی دریافت کرده و برای باقی رای قطعی صادر شده است.
وی درآمد بافت تاریخی شهر اراک در سال جاری را از مجموعه صدور پروانه و کمیسیون ماده ۱۰۰ و ... را یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دانست که این درآمد درسال ۹۶ معادل ۳.۵ میلیارد تومان بوده است و تصریح کرد: بافت تاریخی صرفا برای کمک به میراث فرهنگی و حفظ ساختار و منطقه تاریخی شهر شکل گرفته و هدف درآمدزایی برای آن تعریف نشده است و باید از درآمد شهرداری‌های مناطق به این بافت تزریق کرد.
در ادامه جلسه نیز مظفری شهردار منطقه یک با اشاره به اینکه این منطقه، وسیع ترین منطقه شهر اراک می باشد، اظهار داشت: در سال جاری تعداد صدور پروانه و درآمد منطقه یک ،نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
شهردار منطقه یک شهر اراک ، با اشاره به اینکه این شهرداری دارای ۱۱ محله به مساحت ۲ هزار و ۴۵۳ هکتار است، گفت: شهرداری منطقه یک اراک نسبت به دیگر شهرداری‌ها این کلانشهر سطح بیشتری را در اختیار دارد و در واقع ۹۵ درصد بافت این منطقه شامل شهرک‌ها می‌شود.
اکبر مظفری افزود: شهرک‌های این منطقه دارای قدمتی در حدود ۲۰ سال است و در مقایسه با دیکر مناطق شهر نیز بیشترین پروانه ساختمانی صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: در سال ۹۶ در حدود ۱۴۸ پروانه ساختمانی در منطقه یک اراک صادر شد که این آمار در سال جاری تاکنون به ۲۲۹ پروانه رسیده و از لحاظ متراژ نیز ۱۳۸ هزار و ۴۰۵ متر مربع پروانه ساختمانی به ۲۰۳ هزار ۹۱۴ مترمربع افزایش یافته است.
مظفری در خصوص درآمد این شهرداری بیان کرد: در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته درآمد شهرداری منطقه یک اراک ۱۵ میلیارد تومان بوده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۱۹ میلیارد تومان رشد رسیده است.
وی در ارتباط با تخلفات بسیاری که طی سال های گذشته در کوی صنعتی رخ داده ،عنوان کرد: در راستای رفع این مسایل، اخیرا کارگروهی در منطقه راه اندازی شده که در راس آن مدیر ناحیه کوی صنعتی قراردارد که بسیار دقیق آمار تمامی تخلفات، سد معبرها و... را در کم ترین زمان ممکن اخذ نموده و به صورت کاملا حرفه ای جهت رفع آن ها اقدام نموده است،در همین راستا نیز ساکنین شهر صنعتی اظهار رضایت نمودند.
مظفری در خصوص قنات ناصری نیز بیان نمود: پروژه اجرای آسفالت کامل این منطقه در دستور کار قرار دارد، اما به دلایل تغییرات جوی و کمبود آسفالت در حال حاضر به لکه گیری بسنده شده است.
شایان ذکر است، در این جلسه اعمال تخفیف عوارض سالیانه بهره برداری های موقت از ساختمان ها به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات