ضرورت اصلاح ذهنیت مردم در خصوص کم کاری مسئولین استان در حوزه آب

ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد، روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه با حضور استاندار یزد ، معاون امور عمرانی استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد و اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی در محل استانداری یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، استاندار یزد در این جلسه با تاکید بر تداوم برنامه های سازگاری با کم آبی در استان، خواستار جدیت و تلاش همه دستگاههای ذیربط و فرمانداری های استان برای رفع موانع اجرایی شدن مصوبات این کارگروه شد.

محمدعلی طالبی اطلاع رسانی مناسب به مردم در حوزه مدیریت مصرف را  امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: تصمیمات و اقداماتی که جهت تامین آب استان و مدیریت مصرف صورت گرفته باید به مردم انتقال داده شود تا ذهنیت آن ها در خصوص کم کاری مسئولین در حوزه کمبود آب اصلاح گردد.

وی با تقدیر از دست اندرکاران طرح سپاس آب، این طرح را بسیار ارزنده توصیف کرد و اظهار داشت: اینگونه طرح ها برای آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی شایسته در مورد مسئله کم آبی و بی آبی استان بسیار موثر خواهد بود.

طالبی افزود: در مدیریت مصرف و سازگاری با کم آبی، بعد خانوار نیز باید مورد توجه قرار گرفته و برای مشترکین پرمصرف، برنامه ها و سیاست های بازدارنده وجود داشته باشد .

استاندار یزد در پایان گفت: متقاعد کردن استان های همجوار یزد برای همکاری و اعمال محدودیت در حوضه آبریز برای کشاورزانشان امری ضروری است تا کشاورزان یزدی احساس تبعیض نکنند و مدیریت مصرف کشاورزان یزدی، باعث استفاده بیشتر کشاورزان استان های همجوار نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این کارگروه با اشاره به میزان  بارش ها از ابتدای سال جاری تاکنون عنوان کرد و افزود : میزان بارش های سالجاری ۴۳ میلیمتر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۰ میلی متر بود، ۴ برابر شده است و بخش عمده ای از بارش های سال جاری را در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه داشتیم.

محمد مهدی جوادیان زاده ادامه داد: اما متوسط بارش بلند مدت در یزد ۴۹ میلیمتر بود که علی رغم بارش های خوب در روزهای اخیر هنوز نتوانسته ایم به این میزان برسیم.

وی روند نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های مجاز را خوب ارزیابی کرد و افزود: پیش بینی ما برای نصب کنتورهای هوشمند در سال ۹۷ تعداد ۱۷۷۶ مورد بود که تا کنون به رقم ۱۷۱۹ رسیده ایم و تعداد باقیمانده نیز به علت تغییر نوع کنتورهای هوشمند به الکترو مغناطیسی و کمبود اعتبار دولت هنوز محقق نشده است.

جوادیان زاده اضافه کرد : در بخش کشاورزی ۶۳ درصد چاههای مجاز به کنتور هوشمند مجهز شده اند که این رقم در بخش صنعت و خدمات، ۳۴درصد است و در بخش شرب و بهداشت نیز فاقد کنتور هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فرآیند اجرای طرح سپاس آب پرداخت و شاخص های ارزیابی طرح های ارسالی و نحوه انتخاب برگزیدگان در سه کارگروه تخصصی شرب، کشاورزی و صنعت را مطرح کرد.

جوادیان زاده در پایان گزارشی از اقدامات کارگروه سازگاری با کم آبی و ایجاد کمیته تخصصی ذیل این کارگروه برای تخصصی تر نمودن مباحث آب در استان ارائه کرد و از میزان و تعداد مصوبات این کمیته سخن گفت.

لازم به ذکر است تبادل اطلاعات مکان محور اراضی ملی و مستثنیات چاههای غیرمجاز کشاورزی در راستای تسریع در اقدامات قضایی به منظور خلع ید متصرفین اراضی ملی ، الزام کلیه ادارات دولتی استان به نصب لوازم کاهنده مصرف، بررسی پتانسیل های شرکت دانش بنیان د رخصوص امکان تولید لوازم و قطعات کاهنده مصرف آب و مطالعات مکان یابی نقاط برداشت آب در سطح شهر یزد، برخی از مصوبات پیشنهادی شرکت آب منطقه ای یزد در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد بود.

گفتنی است بررسی اقدامات شورای حفاظت از منابع آب یزد و کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد همچنین ارائه گزارشی از وضعیت اقلیمی استان توسط مدیرکل سازمان هواشناسی استان ، دستورکارهای این جلسه از شورا بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات