مدیریت عرضه و تقاضا لازمه مدیریت یکپارچه منابع آب در سال‎های...

مدیر دفتر برنامه ریزی و بررسی‎های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مدیریت توامان عرضه و تقاضا، تجربه دیروز، ضرورت امروز و لازمه مدیریت یکپارچه و بهم پیوسته منابع آب در سال های آینده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، سید هادی افضل‎نیا با اشاره به شرایط فعلی استان و تغییرات اقلیمی  پیش رو عنوان کرد: با توجه به قرار گرفتن ۷۴ درصد مساحت استان در منطقه خشک و ۲۶ درصد در منطقه نیمه خشک و پیش بینی تغییرات اقلیمی به خصوص درکریدور شرق کشور، افزایش دما و کاهش بارش احتمالی در سال های آینده مدیریت منابع آب را با چالش های جدی تری مواجه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت عرضه و تقاضا لازمه مدیریت یکپارچه منابع آب در سال های آینده است افزود: میانگین بارش های بلند مدت استان ۲۲۱ میلی متر است .این میزان بارش درسال آبی ۹۶-۹۵ به ۱۸۹ میلی متر و در سال آبی  ۹۷-۹۶  به حدود ۱۳۰ میلی متر کاهش یافته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر با تشکیل کارگروه های تخصصی با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط ، چالش های پیش روی تامین آب به صورت جدی و به صورت روزانه در حال بررسی و ارزیابی است عنوان کرد: برای تامین آب مورد نیاز برای کلیه مصارف در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت استان به خصوص شهر مقدس مشهد برنامه های تفصیلی و عملیاتی تدارک دیده شده است.

اولین برنامه ما اجرای طرح بزرگ سازگاری با کم آبی است

افضل نیا با تاکید بر اینکه برای تامین آب استان استراتژی اصلی ما سازگاری با کم آبی در کنار گزینه های انتقال آب است گفت: با حضور دکتر اردکانیان در وزارت نیرو و تجارب طولانی داخلی و بین المللی ایشان در مدیریت منابع آب، سازگاری با کم آبی به عنوان مهم ترین راهبرد وزارت نیرو در این شرایط ارائه شده است. تا زمانی که الگوی مصرف آب و بد مصرفی را اصلاح و کنترل نکنیم هرچه در زمینه تامین و انتقال آب تلاش کنیم بازهم با مشکل کمبود آب مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت مستقر در مرکز استان از ۱۵درصد در سال ۱۳۳۵ به حدود ۵۰ درصد در سال ۱۳۹۵رسیده اظهار کرد: عدم اجرا و یا درست اجرا نشدن طرح آمایش سرزمین آب محور، باعث افزایش استقرار نقاط جمعیتی در مراکز استان ها شده و این شکل گیری سبب رشد و توسعه صنعت و ... خواهد شد که در پی آن تقاضای بیشتر برای آب رقم می خورد و نیاز به تامین و انتقال آب از خارج حوضه همچنان باقی خواهد ماند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی: بر اساس مصوبه هیات دولت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با عضویت چهار وزیر و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط شکل گرفته و بر این اساس کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح استان نیز به ریاست استاندار تشکیل شده و دستورالعمل های مربوطه برای اجرای این طرح ابلاغ شده است.

مشکل کم آبی باید دغدغه تک تک افراد جامعه باشد

افضل نیا خاطر نشان کرد: در گذشته، کم آبی و بحران آب ، دغدغه دولت ها و وزارت نیرو بوده است. اما تجربه نشان داده برای برون رفت از بحران های پیش آمده، موضوع آب، سازگاری و مشکل کم آبی در حال حاضر باید به یک مساله واحد تبدیل شود و دغدغه تک تک افراد جامعه باشد و دستگاه های اجرایی نیز برای حل این مشکل بایستی ضمن پرهیز از بخشی نگری، به‎صورت بهم پیوسته کار کنند.

اصلاح تعرفه های آب یکی از ابزارهای قدرتمند برای مدیریت منابع آب در جوامع پرمصرف است

وی افزود: یکی از عواملی که درست مصرف کردن را سخت تر میکند اینست که این کالای حیاتی ارزان است و ارزش اقتصادی ندارد به گونه ای که هزینه های خانوارها برای آب شرب و بهداشت مصرفی، بسیار کمتر از هزینه های سایر سبدها از جمله مخابرات،دخانیات و ... می باشد. در خصوص آب کشاورزی نیز رایگان شدن آب، باعث بروزخسارات جبران ناپذیر به سفره های آب زیرزمینی شده تا آنجا که کسری مخازن آب زیرزمینی استان به حدود ۱.۲ میلیارد متر مکعب در سال (میانگین درازمدت) رسیده و دشت ها را با وضعیت بحرانی مواجه ساخته است.

وی در خصوص اینکه دستگاه های اجرایی برای سازگاری با کم آبی برنامه های متعددی را در کارگروه های مرتبط ارائه کردند گفت: در راستای اجرای مصوبات این کارگروه ها سیمای آب استان، ۲۸ شهرستان استان و ۳۷ محدوده مطالعاتی بر مبنای آخرین داده ها تهیه شده و برنامه های عملیاتی سازگاری با کم آبی تدوین شده است. بر این اساس مصارف کشاورزی، شرب و صنعت به گونه ای برنامه ریزی شده تا کسری مخازن آب های زیرزمینی استان در سال ۱۴۰۵ به صفر برسد.

افضل نیا گفت: در برنامه ششم به مساله آب آنچنان که باید پرداخته نشده است. اعمال سیاست های سازگاری با کم آبی، تامین و انتقال آب، اصلاح الگوی مصرف، جبران کسری مخازن و ... نیازمند اعتبارات زیادی است که متاسفانه در قانون بودجه میزان اعتبار لازم تخصیص داده نشده است و آنقدر که از اهمیت آب صحبت می شود به همان میزان در برنامه های پنج ساله توسعه و قوانین بودجه به آن پرداخته نشده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی عنوان کرد: از دیگر برنامه های کوتاه مدت برای اصلاح الگوی مصرف، می توان به اطلاع رسانی همه جانبه، تقویت الگوهای ارتباطی و مشارکت فراگیر همگانی و استفاده از ابزار های کاهنده مصرف آب اشاره کرد که امیدواریم به دنبال اجرای این برنامه ها سرانه مصرف آب نیز کاهش یابد.

یکی از برنامه های سال ۹۸ بازچرخانی آب و جایگزینی پساب به جای آب شرب برای فضای سبز است

افضل نیا گفت: فضای سبز مشهد از شرایط نسبی خوبی برخوردار است و بنا بر اعلام مسئولین سازمان پارک ها طی سال های گذشته مقام اول را در بین سایر شهرها داشته است. ضمن تاکید بر اهمیت نقش فضای سبز برای کاهش اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا، از جمله برنامه های سازگاری با کم آبی در سال ۹۸، جایگزینی پساب مناسب به جای آب شرب مصرفی برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات