تهران در اضطرار و چهارشنبه تعطیل

تهران در اضطرار و چهارشنبه تعطیل

دبیر کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران از قرارگیری شاخص کیفیت هوای پایتخت در شرایط «اضطرار» خبر داد و گفت: بر این اساس در جلسه شب گذشته و تدبیر استاندار تهران به عنوان رییس کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران مقرر شد که شهر تهران به دلیل استمرار شرایط «هشدار» و احتمال افزایش آلاینده‌ها در روز چهارشنبه تعطیل شود.

دکتر اشرفی‌پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران دقایقی پیش از مخابره این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: طی ۱۴ روز گذشته متاسفانه به دلیل کاهش وزش باد و پایداری جوی وضعیت آلودگی هوای تهران به طور متناوب به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون در شرایط «هشدار» قرار گرفت.

وی با اشاره به تشکیل جلسه فوق‌العاده در شب گذشته در خصوص آلودگی هوای تهران تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ادامه پایداری جوی و افزایش شدید آلودگی هوا در روز چهارشنبه مقرر شد همه ادارات دولتی، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران در روز چهارشنبه سوم آذر ماه سال جاری تعطیل شوند.

وی با اشاره به این که آمارهای رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نیز در روز چهارشنبه همچنان افزایش میزان آلاینده‌ها خصوصا ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون را نشان می‌دهد افزود: متاسفانه غلظت این آلاینده در تمامی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران فراتر از حد مجاز است.

دبیر کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران با توصیه به شهروندان در خصوص عدم انجام سفرهای غیرضروری به ایسنا گفت: در عین حال توصیه می‌گردد افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز جددا اجتناب کنند.

وی با اشاره به اثرات آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون گفت: تشدید بیماریهای قلبی و ریوی و مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی و افراد مسن، افزایش تعداد تنفس در عموم افراد تنها بخشی از اثرات این آلاینده است.

رییس پلیس راهور تهران:

طرح ترافیک و زوج و فرد روز چهارشنبه اعمال می‌شود

کنترل محدوده‌های زوج و فرد و طرح ترافیک و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی تشدید می‌شود

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز به ایسنا گفت: با توجه به این که تعطیلی روز چهارشنبه در پایتخت در راستای افزایش آلودگی هوا بوده است لذا محدودیت تردد طرح ترافیک و زوج و فرد روز چهارشنبه سوم آذر ماه سال جاری برابر روزهای عادی اعمال می‌شود.

وی با اشاره به این که به ماموران نیز توصیه شده است که به شدت نسبت به کنترل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد علاوه بر دوربین‌های نصب شده در روز چهارشنبه اقدام کنند و قطعا خودروهای متخلف علاوه بر اعمال قانون از محدوده به خارج هدایت می‌شوند تصریح کرد: لذا به شهروندان توصیه می‌شود به هیچ عنوان از خودروهای شخصی خود خصوصا در این محدوده‌ها استفاده نکنند.

رییس پلیس راهور تهران در عین حال در خصوص برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی نیز گفت: با توجه به افزایش آلودگی هوا در تهران و فرا رسیدن فصل سرما، از ۱۰ آبان ماه بحث برخورد با خودروهای معاینه فنی به طور جدی دنبال شد و تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار خودرویی که فاقد برگه معاینه فنی بودند ضمن برخورد و اعمال قانون به مراکز معاینه فنی اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شمار خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران بسیار کاهش یافته است گفت: در عین حال پلیس در روزهای آتی برابر دستور صادره سختگیری بیشتری نسبت به خودروهای فاقد معاینه فنی خواهد داشت.

رییس پلیس راهور تهران تاکید کرد: ۲۵ افسر کارشناس فنی نیز در حال آموزش نظارت بر اجرای این مساله هستند و در طرح‌های شبانه پلیس نیز موضوع معاینه فنی مورد برخورد قرار می‌گیرد.

وی در خصوص برخورد با اتوبوس‌های دودزا نیز گفت: با خودروهای دودزای دولتی خصوصا اتوبوس‌ها و حتی اتوبوس‌های شرکت واحدی که دودزا بودند نیز برخورد شده است و این برخوردها برابر دستور فرمانده ناجا تشدید می‌شود.

نماینده شهرداری تهران در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران:

فروش آرمهای روزانه طرح ترافیک متوقف شد

ارایه خدمات اورژانسی به شهروندان در میادین اصلی تهران توسط ستاد شهر سالم

تمامی مراکز معاینه فنی سبک روز چهارشنبه فعالند

مهندس وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران و مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این که تمامی مراکز معاینه فنی سبک روز چهارشنبه باز هستند، از دستور معاون ترافیک شهردار تهران برای توقف فروش آرم‌های روزانه طرح ترافیک خبر داد و به ایسنا گفت: بر این اساس تا رفع مشکل آلودگی هوای تهران برابر دستور مهندس تشکری هاشمی ـ معاون ترافیک شهردار تهران ـ فروش آرم‌های روزانه طرح ترافیک متوقف شد.

 

وی با توصیه به شهروندان مبنی بر عدم خروج از منازل خود تصریح کرد: در عین حال ناوگان حمل و نقل عمومی تهران بخصوص مترو و اتوبوسرانی با تمام توان آماده ارایه خدمت در روز چهارشنبه هستند.

نوروزی از استقرار ایستگاه‌های سیار شرکت شهر سالم شهرداری تهران در میادین اصلی شهر خبر داد و گفت: این ایستگاه‌ها به شهروندانی که دچار مشکل تنفسی شده‌اند خدمات اورژانسی ارایه می‌کنند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران همچنین گفت: تمامی مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک تهران با هدف ارائه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان روز چهارشنبه سوم آذر ماه از ساعت ۸ تا ۱۶ آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان هستند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تاکید کرد: با توجه به افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی و تاثیر بسزای معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد، تمامی مراکز معاینه فنی سبک روز چهارشنبه باز بوده اما در روزهای پنجشنبه چهارم آذر ماه مصادف با عید سعید غدیر خم و روز جمعه پنجم آذرماه تعطیل هستند.

وی با اشاره به این که در این روزها که وضعیت آلودگی هوای تهران به وضعیت اضطرار رسیده و جان همه شهروندان به ویژه‌ سالمندان و کودکان در خطر است، از تمامی رانندگان خواست بیش از پیش احساس مسوولیت کرده و با مراجعه به مراکز معاینه فنی نسبت به انجام وظیفه شهروندی خود گامی موثر برداشته و با شناسایی معایب خودرو خود و رفع آن‌ها کمک شایان توجهی به کاهش آلودگی هوا کنند.

معاون عمرانی استاندار تهران:

شهرستان‌های استان تهران درخواستی برای تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا نداشته‌اند

نظرات تمامی دستگاه‌ها تا ۱۵ روز آینده برای طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوای تهران جمع‌آوری می‌شود

مهندس محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز با اعلام این که تصمیم در مورد تعطیلی مراکز مختلف شهر تهران تنها بر عهده استاندار و بنا بر شرایط موجود آلود گی هوای شهر تهران بوده است، به ایسنا گفت: تا عصر امروز شرایط آلودگی هوای تهران به حالت «اضطرار» می‌رسد و در این شرایط تعطیلی مراکز مختلف لازم است.

وی با اعلام این که کمیته اضطراری آلودگی هوا برای هر شهر به صورت مستقل و بنا بر درخواست نمایندگان عضو این کمیته تشکیل می‌شود ، افزود: کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران بنا بر درخواست نمایندگان عضو این کمیته و شرایط آلودگی هوای شهر تهران به ریاست استاندار تهران تشکیل شد، اما تاکنون شهرستان‌های نظیر اسلامشهر، ورامین و یا رودهن نسبت به تشکیل این کمیته و نگرانی از آلودگی هوای خود درخواستی نداشته‌اند، بنابراین این کمیته تاکنون تنها برای شهر تهران تشکیل شده است.

محمودی تاکید کرد که میانگین شاخص کیفیت هوای تهران تا پایان روز سه‌شنبه به بیش از ۱۹۰ PSI می‌رسد و طبق پیش‌بینی‌ها تا فردا این میزان ۲۰۰ PSI خواهد رسید و به این ترتیب وضعیت آلودگی هوای تهران از عصر سه‌شنبه به حالت «اضطرار» می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به جلسه شب گذشته کار گروه آلودگی هوای شهر تهران که به ریاست استاندار تهران تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه اعداد و ارقامی از وضعیت آلودگی هوای تهران بر اساس ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران ارائه شد و مسوولان اعلام کردند که وضعیت آلودگی هوای تهران تا شامگاه دوشنبه هنوز به حالت اضطرار نرسیده است، اما با توجه به ماندگاری وضعیت هوا در دو هفته گذشته در شرایط «هشدار» این وضعیت نگران‌کننده شده و باید تصمیم خاصی اتخاذ شود.

وی با تاکید بر این که کمیته اضطرار آلودگی هوا تنها در حالت اضطرار آلودگی هوا تشکیل شده و در مورد تعطیلی بخش‌های مختلف اداری، تجاری، آموزشی و صنعتی تصمیم‌گیری می‌کند، عنوان کرد: چنین تصمیمی تنها بر عهده رییس این کمیته است.

وی با اشاره به گزارش مدیر کل هواشناسی شهر تهران در مورد ادامه ماندگاری هوا تا پایان هفته جاری به ایسنا گفت: با توجه به این گزارش و نگرانی از رسیدن وضعیت آلودگی هوا به حالت اضطرار احتمال این که تعطیلی برخی روزها را به همراه داشته باشد وجود دارد که در حال حاضر تنها روز چهارشنبه تعطیل شده و امیدواریم با این تعطیلی شرایط آلودگی هوا بهبود یابد.

معاون عمرانی استاندار تهران اظهار کرد: در جلسه شب گذشته، همچنین طرح جامع بازنگری کاهش آلودگی هوای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است و قرار شد پیش‌نویسی برای این طرح تهیه شود.

وی توضیح داد: مهلت اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران در پایان سال ۸۸ تمام شده است و باید طرح جدیدی در این خصوص تدوین شود که در جلسه شامگاه دوشنبه مقرر شد پیش‌نویس این طرح تهیه شده و برای تصویب نهایی به شورای عالی ترافیک کشور ارائه شود تا در صورت تایید به هیات دولت برود.

محمودی بیان کرد: یک گروه مهندسی از جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف پیش نویس این طرح را تهیه ‌کرده‌اند و قرار شد وظایف سازمان‌ها و ادارات مسوول در ۱۰ سال آینده در آن مشخص شود، البته استاندار تهران دستور داد تا ظرف ۱۵ روز آینده نظرات هر یک از دستگاه‌های مسوول در زمینه آلودگی هوا اخذ شده و به این پیش‌نویس افزوده شود.

استاندار تهران:

تمامی ادارات دولتی، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران روز چهارشنبه به دلیل آلودگی هوا تعطیل است

به گزارش ایسنا، مرتضی تمدن استاندار تهران و رییس کمیته اضطراری آلودگی هوای شهر تهران نیز اعلام کرد: به علت تداوم شرایط آلوده هوای تهران و با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش میزان آلودگی هوا در روز چهارشنبه این کمیته تصمیم گرفت روز چهارشنبه سوم آذر همه ادارات دولتی، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران تعطیل شوند.

 

وی افزود: البته سازمان‌های نظامی، مراکز درمانی، اورژانس و دستگاه‌های امدادی دارای کشیک مشمول قوانین خاص خود خواهند بود.

مدیرعامل شرکنت کنترل کیفیت هوای تهران:

آلودگی هوای تهران همچنان با استانداردهای پارسال اندازه‌گیری می‌شود!

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز به ایسنا گفت: بر اساس ابلاغیه مردادماه سال ۸۸ کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت که به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است قرار بود حد مجاز آلاینده ذرات معلق برای هر شبانه روز در سال گذشته ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب، سال جاری ۹۰ میکروگرم بر متر مکعب و سال آینده ۵۰ میکروگرم بر متر مکعب شود این در حالیست که هنوز هم آقایان به جای استاندارد سال ۸۹ استانداردهای سال ۸۸ را ملاک عمل قرار داده‌اند!

وی با اشاره به اینکه بر اساس استانداردهای سال ۸۸، در سال جاری ۲۱ روز هوای تهران به لحاظ آلاینده ذرات معلق فراتر از شرایط سالم بوده است افزود: این در حالیست که اگر استانداردهای مصوب امسال را ملاک عمل قرار دهیم، پایتخت ۱۲۷ روز را در شرایط «ناسالم»، «بسیار ناسالم» و یا «خطرناک» به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون سپری کرده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا افزود: اگر همین وضعیت را بر اساس استاندارد مصوب سال ۹۰ بسنجیم باید گفت که تهران امسال ۲۳۷ روز به لحاظ آلاینده ذرات معلق در شرایط «ناسالم» بوده است.

وی با اشاره به بازنگری دستورالعمل مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران به ایسنا گفت: این دستورالعمل برای تصمیم نهایی به شورایعالی ترافیک ارسال شده است این در حالیست که ضمیمه این دستورالعمل جدولی بود که ارتباط بین PSI و استانداردهای آلودگی هوا را مشخص می‌کرد و قرار بود وزارت بهداشت این جدول را تدوین کند.

 

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا خاطرنشان کرد: با گذشت بیش از ۶ ماه از ارائه این دستورالعمل به شورایعالی ترافیک هنوز وزارت بهداشت این جدول را تهیه نکرده است!

    نظرات